Ik ben 17 jaar oud, en ik wil een openbaar feest gaan geven. Er zijn 200 mensen gepland. Maar zijn er voor minderjarige ook regels en wetten waar je je aan moet houden om zo'n feest te geven? Ik hoor het graag!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Openbaar feest, minderjarig.
Collapse
X
-
Ik denk dat je als minderjarige niet de hoofdorganisator van een openbare fuif mag zijn.
Bij chrysostemos fuiven en dergelijke is het ook altijd de school die organisator is (op papier).
Als je iemand meerderjarig hebt die de verantwoordelijke wil zijn kan het wel.
Voor de rest is het bij ons zo dat je fuifaanvraag moet indienen, officiele security, evenementenverzekering (kost misschien wel wat maar zou ik zeker nemen, anders wordt je hoofdelijk verantwoordelijk voor alles wat er kan gebeuren op/door je fuif),...Last edited by pjadskop; Thursday-26-01-2012, 16:08.
Comment
-
Drugs zijn sowieso wettelijk verboden; behalve softdrug, maar dat is dan weer roken (en wil je dus eigenlijk ook niet)
Waarom alcohol niet zou mogen, met 16 mag je dit gewoon nuttigen. Dus waar dat vandaan komt snap ik niet? Mochten er mensen onder de 16 komen, die niks geven dan natuurlijk (legitimatie veplicht!, net zoals in de cafee)
Afhankelijk van waar je het houdt, moet je evt nog een vergunning regelen.
Verder is het verstandig om enkele officiële beveiligers in te schakelen.
Denk ook aan overlast voor de omgeving, niet allen geluidsoverlast, maar verkeersveiligheid ed.
Comment
-
En wat denk je van vergunningen,
ik denk niet dat ze zo maar een drank(tap) vergunning gaan afgeven aan een 17jarige,
tevens is locatie ook belangrijk, als je voor 200man een feest geeft is de locatie vrij belangrijk dit kan niet zomaar in een woonwijk,
en verder denk ik dat je ook moet gaan denken aan eventueel de financien,
een Beveiligings bedrijg in huren is geen leuk grapje, en wat denkje van EHBO heb je ook nodig dit is namelijk verplicht bij openbare feesten
en ja dan hebben we het nog niet over het legitimeren en pols bandjes of iets van leeftijds indicatie,
en wat denk je zelf van een bier kar(tap wagen) want om met 200 man alleen maar glaswerk(flesjes en glazen) te gebruiken raad ik je af,
verder wie is er verantwoordelijke, Jij neem ik aan niet, aan gezien je pas 17 bent en deze lasten niet op je mag nemen wettelijk gezien,
Ik organieseer elk jaar een buurt feest hier bij mij in eindhoven, maar wij zijn alleen al 3maanden bezig voor we ook maar een vergunning hebben en tot die tijd heft het geen zin om ook maar iets anders te plannen,
denk goed na wat je en hoe je het doet
Comment
-
Oke let op hier komt ie dan ;)
Ga naar een horeca gelegenheid. Stel daar je plan voor en vraag wat de kosten per persoon zijn.
Klaar.
Wij doen dit ook elk jaar. Gaan naar de lokale kroeg. Nodigen onze mensen uit. Geven ze een stempel en tadaa die mogen drinken zonder dat daar nog voor betaald hoeft te worden.
Daarnaast regelen wij zelf altijd een dj setje en wat dj's.
Geen tap vergunning nodig. Niets met geluidsoverlast te maken ( gek genoeg is er altijd muziek in een kroeg ). Beveiliging is zijn probleem. Gewoon lekker feesten en het zal wel.
Comment
-
Misschien is het handig dat wanneer je geen ervaring hebt met organisatie van openbare evenementen daar geen (onjuiste!) adviezen over gaat geven...
Ontopic:
Voor het organiseren van een evenement heb je altijd een vergunning nodig. Voor straatfeesten (tot 50 man) is een melding meestal voldoende, maar grotere evenementen, zeker met versterkt geluid, dien je gewoon een evenementenvergunning voor te hebben. Kleine evenementenvergunning zal in jouw geval voldoende zijn, kosten ergens tussen de 100,- en 200,- (afhankelijk van de gemeente). Daarnaast heb je een vergunning voor versterkt geluid nodig (pakweg 100,-) en een tapvergunning.
Dit gaat bij jou lastig(er) omdat je minderjarig bent, maar doorgaans is dat voor een vergunning geen enorm probleem. In overleg met de gemeente zal je daar wel uit komen. Je zou het bijvoorbeeld onder jeugdparticipatie kunnen stoppen, al dan niet in samenwerking met het jongerenwerk in jouw gemeente.
Hoe dit exact met de tapvergunning zit weet ik niet, maar in tegenstelling tot een langdurige tapontheffing heb je geen horecadiploma nodig voor een tijdelijke tapvergunning.
Denk ook aan rechtenafdracht richting Buma.
De evenementenvergunning stelt wel eisen. Denk aan een veiligheidsplan, beveiliging, faciliteiten (toiletten), EHBO, etc. Allemaal goed te doen, maar ook allemaal kostenposten die je zult moeten meenemen in je begroting.
Kortom: er zijn geen specifieke regels voor minderjarige, dit zijn gewoon algemene regels en wetten waar je aan moet voldoen. Als minderjarige heb je misschien zelfs voordeel omdat je steun (en geld) bij jongerenwerk of uit jeugdparticipatiepotjes bij de gemeente kan krijgen.
Comment
-
Originally posted by hardstyle View PostZorg ook dat je je beveiliging in orde hebt, die iemand rustig met de smoel op de klinkers kunnen smijten. (wel gecertificeerde mensen uiteraard ;) )
Trouwens kost een beveiliger een flinke duit.
Comment
Comment