Announcement

Collapse
No announcement yet.

BUMA/STEMRA: ja of nee?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• BUMA/STEMRA: ja of nee?

Laat ik het zo kort mogelijk vragen... ;) Mijn zoon wil in eigen beheer een cd uitgeven met zo'n 11 nummers waarvan sommige nummers compleet van mij zijn, een paar van hem alleen en andere heb ik de muziek van gemaakt en hij de teksten. De opnames hebben we op zolder gedaan (ik doe alles behalve het zingen en mijn zoon zingt alleen maar). ;) Er is een maatschappij die het wel ziet zitten de distributie en promotie op zich te nemen (landelijk, voor 20% van de opbrengsten).

Ik dacht erover mijzelf en de nummers bij BUMA STEMRA aan te melden, maar ik heb het idee dat dat alleen maar geld kost... Ik kan de nummers nu op de cd zetten en op internet wanneer ik maar wil en zonder kosten, maar zodra onze nummers bij BUMA STEMRA geregistreerd staan, moet ik HEN geld betalen om de nummers op ONZE cd te zetten... Ik dacht eerst dat het ook nut had voor het geval iemand er met je muziek vandoor gaat, maar BUMA STEMRA doet niets op het vlak van het persoonlijke auteursrecht.

Hm, alsnog een lang verhaal... De vraag is: wanneer heeft het nut jezelf en je nummers te registreren bij BUMA STEMRA...? Ik snap er eigenlijk bar weinig van...

Heel kort door de bocht (meer research is aan te raden):
    Op het moment dat je je aansluit bij Buma/Stemra kost je dat inderdaad geld. Vervolgens mag je ook nog betalen om je eigen nummers uit te brengen.

Echter, wanneer jouw CD verkocht wordt of jouw muziek ergens afgespeeld wordt, dan ontvang je daar weer geld voor van Buma/Stemra. Omdat niemand weet hoe vaak en waar jouw muziek wordt afgespeeld zul je een (miniscuul) percentage van de totale rechteninkomsten van Buma/Stemra ontvangen. Dat percentage zal ergens op gebaseerd zijn, ik vermoed het aantal nummers wat je aanmeld, misschien in combinatie met (aantoonbare?) verkoopcijfers.
    Anders gezegd: wanneer ik jouw nummers tijdens een gelegenheid buiten huiselijke kring afspeel en jij bent niet aangesloten bij Buma/Stemra, dan mag ik dat doen zonder af te dragen. Jij ontvangt daar dan dus ook niks voor.

Bovenstaande is de theorie.
    In de praktijk blijkt dat Buma/Stemra het geld oppot en artiesten zeer beperkt (en met zeer grote achterstand) uitbetaald. Ik heb geen idee in welke bedragen ik moet denken, maar een achterstand van ruim een jaar is niet zo heel lang gelden gebleken (naast een relletje met een directielid oid die geld wegsluisde naar z'n eigen rekening).

Als je van plan bent nog 20 CD's uit te brengen (of dat wil gaan doen als je eerste CD erg goed blijkt te verkopen) is het misschien een idee om je tegen die tijd bij Buma/Stemra te melden. Voor nu zou ik het persoonlijk nog niet doen.

Overleg dit wel nog even met je platenmaatschappij/juridisch adviseur, misschien weten die dingen die ik niet weet of dekt bijvoorbeeld je platenmaatschappij de inschrijfkosten.

Comment

En het is misschien slim om de eerste cd aangetekend naar jezelf te sturen. Open de envelop niet maar leg deze op een veilige plek. Bewaar het ontvangstbewijs, daarop staat de datum. Als iemand er dan met je nummers vandoor gaat, kun je aantonen dat jij de eerste was die het "gepubliceerd" heeft.

Comment

Ok, thanks, dat was zo ongeveer wat ik er zelf al van dacht... Ik verwacht geen wonderen van de cd, het is meer een leuk project dat in gang is gezet nadat een nummer van ons op een landelijke (maar niet FM-)radiozender regelmatig was gedraaid en een maatschappij interesse toonde. De radiozender vroeg of we bij BUMA STEMRA aangemeld waren i.v.m. vergoedingen, dus vandaar dat ik erover begon na te denken. Maar zoals het nu is, gaat het alleen maar extra geld kosten, lijkt het. Het zou al heel wat zijn als we de kosten van de cd terug verdienen. ;) Mocht in de praktijk blijken dat het harder gaat dan gedacht, kunnen we het alsnog overwegen, neem ik aan...

De truuk van de cd opsturen etc. had ik al eens gehoord. ;) Daar heb je sowieso BUMA STEMRA niet voor nodig. Diverse nummers staan trouwens ook al her en der op internet (wat niet meer zou mogen zodra we bij BUMA STEMRA zitten, denk ik): misschien dat dat dan ook al meetelt als een soort van bewijs...

Comment

[QUOTE=J Diverse nummers staan trouwens ook al her en der op internet (wat niet meer zou mogen zodra we bij BUMA STEMRA zitten, denk ik): misschien dat dat dan ook al meetelt als een soort van bewijs...[/QUOTE]

Volgens de nederlandse grondwet is en en blijft het altijd jou eigendom en mag ermee doen wat jij wil. Buma-Stemra kan hoog en laag springen, maar zij krijgen van de rechter nooit de zeggenschap over jou product.

Naar mijn mening is het een vereniging die er hoofdzakelijk voor zichzelf zit en niet voor de artiesten. Maar dat is mijn mening.

Wat ook geld kost (ik weet hoeveel) dat is één en ander bij de eerste CD door de notaris te laten vastleggen. Dit is juridisch bindend. Een cd aangetekend naar jezelf sturen is leuk, maar kan door een tegenpartij met een verdomd goed verhaal (lees platenmaatschappij) alnog met succes ter discussie worden gesteld.

De master cd, dat is dus echt de aller, aller eerste cd bij de notaris vastleggen zelfs voor je de promo's uitgeeft of zelfs nog maar laat horen of er over gaat spreken zet iedereen juridisch absoluut schaakmat. Een notarieële akte door een rijkserkend notaris is bindend zoals dat juridisch heet. Of gewoon in het plat nederlands: wat ze ook willen en beweren, ze zijn volkomen uitgeluld.

Comment

Originally posted by JPSholland View Post
            Volgens de nederlandse grondwet is en en blijft het altijd jou eigendom en mag ermee doen wat jij wil. Buma-Stemra kan hoog en laag springen, maar zij krijgen van de rechter nooit de zeggenschap over jou product.
            Nou, zodra je je aansluit bij BUMA STEMRA mag je nummers niet zomaar op cd zetten op tijdens optredens ten gehore brengen... en op internet zetten is ook een vorm van publiceren, en dat mag dus niet zomaar. Maar ik heb al door dat het sowieso niet echt een goed idee is, dus... ;)

Comment

Working...
            X