Announcement

Collapse
No announcement yet.

Draaien in discotheek/club?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Draaien in discotheek/club?

Hallo iedereen,

Ik ben al een tijdje bezig met mixen en draaien op feestjes maar zou erg graag eens willen draaien in een discotheek ergens in de buurt. Het probleem van mij is dat ik alleen nog maar met mijn eigen apperatuur heb gedraait en dat betreft een Pioneer Ergo midi controller+laptop. In clubs en discotheken staat bijna altijd een pioneer cdj 2000 of cdj 900 set, hoe kan ik het draaien hierop onder de knie krijgen aangezien ik geen geld heb om zelf een set van deze table tops aan te schaffen? Als ik het onder de knie heb zou ik natuurlijk altijd kunnen vragen om een keer te kunnen proefdraaien, maar vooral de overstap van mijn midi controller naar het echte werk lijkt mij een probleem, heeft iemand goede tips of advies?

huren, of samen met een vriend kopen of zo.
    Je kan ook als je een verhuurder kent een afspraak maken dat als hij ze koopt, jij ze minstens x aantal keer daar gaat huren.

Comment

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Het gaat niet om de apperatuur te kopen of te huren, maar om het leren draaien erop omdat dit de standaard is in clubs en discotheken.

Comment

waarbij je dus bijna automatisch uitkomt op het huren of kopen van die apparatuur, tenzij je zo een verschrikkelijk goed inbeeldingsvermogen hebt om een hele pioneerset met menu's en knoppen denkbeeldig op een tafel te projecteren.
        Een midi controllers is op vlak van moeilijksheid niet te vergelijken met vd's, dus je zal al eerst met cd's moeten leren draaien, dat hoeft niet op een pioneer, maar als je daarmee moet draaien ga je ze toch ooit in handen moeten hebben.

Comment

- Als de club een set cdj-2000's heeft, wat erg waarschijnlijk is. Dan hoef je al helemaal niet meer met cd's te draaien, maar kan je ook gewoon je usb-stick of laptop inprikken.
          - Andere optie is natuurlijk om gewoon je eigen midi-apparaat mee te nemen.

- Je zegt te willen gaan draaien in de lokale discotheek.. wil deze discotheek jou ook laten draaien? Als ze dat goed vinden kan je natuurlijk ook een uurtje eerder gaan om even aan de set te wennen.

- Overigens, die cd-spelers lijken allemaal op elkaar. enigste wat je echt nodig heb is play en nummer selectie, dat heb je binnen 10 seconden op iedere speler gevonden.

Comment

Ja dit klopt, het lijkt mij wel het handigst om dan meteen ervaring op de doen met de clubstandaards maar misschien zijn er andere opties zoals een goede workshop of cursus waar iemand ervaring mee heeft?

Comment

Nou ja misschien is er nog een wat goedkopere mogelijkheid.

Je zou kunnen kijken naar een wat eenvoudigere uitvoering en dan eventueel zelfs 2de hands. Deze zijn vaak een heel stuk goedkoper maar lijken kwa gebruik en bediening al wel heel veel op de cdj2000 of de cdj900. Je zou zo kunnen denken aan een 2de hands setje cdj1000 of een cdj800. Eventueel toch wat nieuwers en wel usb. Denk aan een cdj 350.

Maar het blijft dat als je wilt oefenen je of geld zou moeten investeren of heel veel geluk dat juist jij wel een setje tot je beschikking krijgt waar iedereen stiekem van staat te dromen ( die dan teminste intresse hebben in het dj gebeuren )

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                of heel veel geluk dat juist jij wel een setje tot je beschikking krijgt waar iedereen stiekem van staat te dromen ( die dan teminste intresse hebben in het dj gebeuren )
                Ja, met een beetje geluk krijgt ie wel een supervette Denon DN-1800F en een Rodec MX180 :mrgreen:

Misschien kun je al eens beginnen met het doorlezen van de handleiding van die Pioneer dingen? Dan weet je de basic functies toch al te vinden...

Dit was ik me het laatst overigens al eens aan het afvragen... Een locale boerenfuif, verschillende amateur DJ's, maar allemaal willen ze per sé op CDJ-2000's draaien, een CDJ-1000 was niet goed genoeg. Hoe kennen die gastjes die spullen toch, dat ze zo goed weten dat ze dat moeten hebben? Annyway: ik denk ik dat komend weekend weer enkele DJ's ga mogen uitleggen hoe ze hun CD terug uit zo'n ding krijgen...

Comment

Ik weet niet of je het al weet (maar beter 1x te veel gezegd dan 1x te weinig), maar met cd spelers moet je op gehoor kunnen mixen. Hier zit in tegenstelling tot controllers, geen sync knop op!

Comment

Iemand die al die snufjes gebruikt en niet probeert van te mixen op het gehoor is de naam DJ niet waardig, je kan dan evengoed zonder dj werken en voorgemixte cd's draaien, dan bespaar je als organisator alvast de kosten van een DJ uit.

Comment

Originally posted by Mol View Post
                      Iemand die al die snufjes gebruikt en niet probeert van te mixen op het gehoor is de naam DJ niet waardig, je kan dan evengoed zonder dj werken en voorgemixte cd's draaien, dan bespaar je als organisator alvast de kosten van een DJ uit.
                      Oké even off topic. Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb feesten genoeg niet ge beatmixed. Geweldige avonden. Beatmixen is misschien 1 manier van draaien maar echt niet de enigste. De beste manier bestaat volgens mij ook niet. 100 mensen 100 voorkeuren. Verder zijn er ook zat artiesten zowel top als wannabe die playbacken. Toch breekt het publiek dan vaak genoeg de tent af. Dus ookal zou je een mix tape maken. Nou en. Als het publiek het na de zin heeft en goed vind is het toch oké. Als dj ben jij niet de gene die plaatjes Moët draaien maar de gene die het publiek moet vermaken. Groot verschil hoor.

Natuurlijk is het wel het mooist als je goed en lekker kunt beatmixen op gehoor. Maar dat vind ik. Dat wil niets zeggen over het publiek ( tenzij ik erin sta )

Ook de organisatie of eigenaar zal het worst wezen of het echt of nep is als er maar omzet en winst is. Helaas draaid daar de wereld om.

Waarom denk je anders dat sinds de pc / laptop elke knikt van 12 met een midi controller van een paar knaken zig al dj noemt? Iedereen kan het met een klik van de muis.

Comment

sorry jongens het was alleen een vraag hoor! op gehoord mixen lijkt mij geen probleem wil dit graag verder aanleren, heb al genoeg geoefend. `welke pioneer set maakt me ook geen reet uit, alleen wat ervaring opdoen. Verder bedankt voor het advies

Comment

Dan zou ik daar eerst mee gaan oefenen alvorens te gaan draaien in clubs!

Comment

op iets of wat grotere fuif is beatmixen toch wel een redelijke must, hangt ook van genre af, voor 30+, carnaval en konsoorten zal het iedereen een worst wezen of je kunt beatmixen, als de muziekkeuze goed is ben je vertrokken, als je op een elektro/dance/... fuif de start stop methode, of nog erger: mislukt beatmixen gaat gebruiken raakt het volk redelijk gefrustreerd.
                            verder bouwen een heel deel mixtechnieken verder op een mooie gelijke beat (climaxen wisselen, afkappen, ...).
                            Ik zou daar dus toch niet te licht overgaan, naar mijn menig is iemand die met de synq knop mixt even goed in dj'en als iemand die het nog nooit gedaan heeft op technisch vlak.

Comment

Wat denk je dat die bekende dj's doen ?

Comment

Working...
                              X