Announcement

Collapse
No announcement yet.

Draaien in discotheek/club?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik snap heel goed dat sommige onder ons het niet weten te waarderen als je op synq drukt. Maar waarom niet? Wat is hier niet echt draaien aan? Of ik nu een schuifje bedien en me nummers in de bpm teller worden gelijk of ik druk op een knop en doet het zelfde in 1 handeling ik zie hier weinig verschil.

Een vrachtwagen chauffeur met een tomtom is toch ook een chauffeur ookal heeft hij een hulpmiddel? Of ben ik nu gek?

Een dj is voor mij veel meer dan 2 platen aan elkaar maken. Het is vooral ook welke plaat wanneer en hoe breng ik hem.

Comment

ik denk dat dit voor mensen die heel veel tijd in hebben gestoken om te leren beatmatchen op gehoord frustrerend is dat nu bijna iedereen het kan met een simpele druk op de synq, ik kan niet voor mensen spreken maar dat zou ik niet echt waarderen als je er zelf heel druk mee bent geweest.

Comment

Ik ben nog van de oude stempel en toen hadden wij enkel 2 platenspelers en een mixer en daar moest je het mee doen, mixen moest dus op het gehoor en ik vind dat nog het mooiste en de leukste manier dat is voor mij pas DJ zijn, een kind van 10 kan met de meeste controlers nu mixen dus ik vraag me soms wel af of dat nog de naam DJ waardig is? maar dit is een eindeloize discussie.

Comment

Ik vind het ook het mooist als een dj echt handmatig staat te beatmixen. Dat is gewoon alleen al mooi en interresant om te zien, Maar zoals ik al aangeef is dj zijn meer dan zomaar 2 plaatjes over laten gaan van 1 naar nummer 2. Dat kan iedereen.

Op het juiste moment de juiste plaat. Het juiste zeggen. Het juiste effectje / sampel. Dat met een goede manier van mixen ( hoe dan ook of het effecten zijn of start stop, of in en uit fade wie weet praat je ze aan elkaar. ) maakt een dj de dj. Dus er hangt veel meer vanaf dan alleen 2 nummers matchen.

Hier mist de 10 jarige met zijn midi controller wel een heleboel ervaring. Dit kun je niet door op 1 knopje te kunnen drukken. Deze kennis is pure ervaring. Kun je niet kopen alleen leren. Hoe meer je draait hoe beter je inzicht in je publiek en makkelijker hierop inspelen. Die kennis en je platen kennis maakt je voor een veel groter de dj dan dat je op een knopje kunt drukken en presto gemixed.

Dan nog voor de ts.

Waarom neem je de midi controller niet gewoon mee? Ik neem zovaak mijn denon hc 4500 mee als extra toevoeging op de reeds aanwezige set. Nog nooit 1 bezwaar gehoord. Ja ook ik doe wel eens ( als ik lui ben ) gewoon op de synq knop drukken. Ik zie hier geen bezwaar in. Natuurlijk vind ik het ook leuker en mooier om het netjes aan elkaar te zetten met de hand en het oortje ( mits het kan dat de muziek en het publiek het toelaat ).

Je kan dan dus gewoon wat experimenteren met de cd spelers en heb je een hele mooie back up met je midi controller.

Verder al draai je met de synq knop dan zul je nog meer dan vaak genoeg gewoon zelf op moeten letten en platen goed moeten zetten want de player zit er meeeer dan vaak genoeg naast. Ik zou hier zeker neit op vertrouwen.

Comment

Ja dit zou voor mij ook een goede oplossing zijn maar ik weet niet of zoiets ook mogelijk is. Als ik met het verzoek kom om graag te willen draaien maar heb zelf geen ervaring op cdj's ben ik benieuwd of ze je dan een kans geven? Het lijkt me een beetje onprofessioneel overkomen als je hier geen ervaring mee hebt. Ik denk verder wel dat het publiek hier haast niets van zal merken of ik met mijn midi-controller of cdj's draai want dit gaat niet over een bekende of grote discotheek maar het '''gewone'' uitgaans publiek.

Comment

Een club kan toch niet verwachten dat een beginnende dj al een dure pioneer set heeft staan? Ik denk dat ze het ook niet heel gek zullen vinden als je een een uurtje van te voren komt om alles even uit te proberen.

Comment

Ik ben ook zo begonnen al was er nog geen sprake van cd's, dit was begin 1980.
                Ik mocht van de eigenaar tussen 18 en 19.30 gebruik maken van de instalatie om te leren draaien, toen enkel op platenspelers, om 20u ging de discotheek open en was het de beurt aan de vaste dj, na ongeveer 1 jaar stopte de vaste dj en de eigenaar vroeg aan mij of ik niet de vaste dj wilde worden en zo stond ik dan op nog geen 17 jarige leeftijd elke vrijdag en zaterdag te draaien voor 700 mensen.

Ik heb daar leren draaien en ik heb daar mijn huidige vrouw leren kennen :)
                Last edited by Mol; Saturday-03-03-2012, 02:11.

Comment

Ik hoop dat ik over zoveel jaar ook terug kan kijken op zo'n mooi begin. leuk verhaal!

Comment

Working...
                  X