Announcement

Collapse
No announcement yet.

6% BTW tarief

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 6% BTW tarief

Per 1 juli mogen "uitvoerende kunstenaars" weer 6% BTW rekenen. Dat geldt dus ook voor dj's volgens de belastingdienst.

Nu is het natuurlijk alleen weer de vraag hoe ze omgaan met drive-in shows. Ik ben persoonlijk van mening dat de apparatuur noodzakelijk is om een optreden te kunnen verzorgen en dus ook onder het 6% tarief valt, maar "losse" verhuur van apparatuur is natuurlijk gewoon met 19% belast.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Wij hebben hier een keer een hele hoop energie in gestoken.

Belastingdienst gesproken. Kamer van koop handel. Belasting advies kantoor.

Niemand kan hier duidelijk op zeggen hoe het zit. Niemand weet het zeker. Zelfs de belastingdienst zelf niet.

Dus wat doen wij dan?

Simpel gewoon 19% tellen. Stel dat het maar 6% hoef te zijn dan is het jammer. Stel ik tel 6% en ze willen 19% dan heb ik een probleem.

Wil je toch gescheiden gaan doen. Dan gewoon je huur laag houden voor jezelf en je dj actieviteit flink omhoog. Resultaat is dat je het zelfde overhoud maar wel goedkoper bent door het verschil in btw.

Comment

ik mag met mijn kindershows (waar ook geluid bij in zit) gewoon 6% rekenen en doe dat dus ook. Ik zie niet in waarom dit bij een DJ (met Drive inn) anders is. Je moet het dan ook als een compleet pakket aanbieden. Bied je het los aan (DJ + apparatuur) dan moet je het geldende BTW tarief per dienst rekenen.

Nog een vraag van mij:
      Met de 6% regeling hebben je klanten voordeel. Bereken je je prijs incl reiskosten, of bereken je je reiskosten apart (waardoor die onder 19% vallen)

Comment

Als je jezelf verhuurt onder de noemer "verzorging muziek" is het een dienst onder 6%, maar je mag dan niet alle apparatuur apart specificeren en voor elke klus moet je min of meer hetzelfde rekenen. Ga je per klus aparte prijzen rekenen voor losse spullen, ben je aan het verhuren en is je dj werk een bijkomende dienst. Je rekent dan 19%. ikzelf reken kale huurprijs en bediening is gratis. Als klanten dan klagen over de bediening ( of achteraf toch minder willen betalen....) dan moeten ze toch de huur van de spullen betalen. Ik ben overigens geen dj, maar dat terzijde

Comment

Ik heb vandaag ook even met de belastingdienst gebeld maar daar werd mij verteld dat ik een brief moest schrijven aan de inspecteur. Krijgen we dus weer de situatie dat de ene inspecteur dit vind en de andere dat. Heerlijk, zo'n grijs gebied.

Comment

dus gewoon doen wat jij wilt zou ik zeggen...

Comment

Heel simpel; losse verhuur, projecten en shows belasten we met 19%. Enkel losse DJ's 6%.

Comment

En hoe word de drive-in show dan gezien? Apparatuur+DJ ?

Comment

Originally posted by dj-drace View Post
                  En hoe word de drive-in show dan gezien? Apparatuur+DJ ?
                  Bij ons bestaat de prijs van een drive-in show uit de optel som van apparatuur en een DJ. Voor de uren van de DJ (zeg 6 uur á 25 euro) kun je 6% BTW rekenen, voor de apparatuur 19%.

Comment

Even een vraag met betrekking tot het BTW tarief. Ik ken DJ's die 21% rekenen, terwijl het tarief eigenlijk 6% is. Dit doen ze simpelweg omdat ze toch onder de grens vallen om BTW te gaan betalen en zo dus meer inkomsten hebben. Is het toegestaan om dit te doen? 21% vragen terwijl 6% eigenlijk al genoeg is?

Comment

Working...
                    X