Announcement

Collapse
No announcement yet.

ION Tailgater verbouwen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ION Tailgater verbouwen

LET OP. Met onderstaande plannen en ideeën ben je natuurlijk wel je garantie kwijt als je iets soortgelijks wilt gaan doen...

Omdat ik van plan ben mijn ION Tailgater over een poosje overal mee naartoe te slepen en ik geen iPod heb (maar wel een dock om hem in te steken), dacht ik...

Waarom niet gewoon een simpel chinees USB-MP3-spelertje er in rammen?

Zodoende heb ik het dockingstation van de Tailgater eens losgeschroefd om te kijken wat er zoal achter dit plastic dock zit:

Foto in gigantisch formaat

Aan de linkerkant zien we de voeding, die via een transformatortje vanaf de accu loopt. Ik meet een spanning die rond de 12V DC ligt. Een geschakelde spanning, omdat je met de Tailgater kunt kiezen of je je iPod wilt opladen. Komt dus mooi uit, want ik wil het radiootje wel aan en uit kunnen zetten om stroom te besparen.

Aan de rechterzijde zien we de signaalconnector, die normaal het signaal vanaf de iPhone of iPod Touch naar de unit stuurt.

Situatie 1
    Ik zie een rode, witte en zwarte draad. Het lijkt me vanzelfsprekend dat dit signaal L+R is, plus een algemene GND.

Nu heb ik echter nog twee draadjes over in die connector. Een gele en een bruine. En ik heb geen idee waar ze nu voor dienen. Als ik de connector volg, lijkt het er op alsof dit twee draden zijn voor de volumepotmeter die aan de voorkant zit, om het niveau van AUX (RCA in) en het dockingstation (ipod/iphone) te kunnen instellen.

Situatie 2
    Wat natuurlijk ook kan, is dat de print van de afbeelding is ontworpen als volgt:
    - wit/rood/zwart is van de RCA input en is op de print doorgelust naar bruin/geel
    - De print bevat elektronica om het signaal van de iPod naar bruin/geel te sturen
    - Bruin/geel gaat naar de AUX/DOCK volumepotmeter en vervolgens naar de master volumepotmeter

Dat zou ook geen probleem zijn, want diverse chinese MP3-modules hebben een AUX in optie, waardoor die bedrading gewoon te hergebruiken is. :)

Maar nu zit ik nog met de vraag, hoe steekt de bedrading van het signaal verder in elkaar? Iemand toevallig al eens iets soortgelijks gedaan?

Even over de radio zelf, ik krijg in een paar dagen een chinees radiotje binnen met RCA input, mini jack input, USB en SD. Ik zal je vertellen of hij goed bevalt en het linkje mag ik denk ik niet posten hier...

Comment

Het gaat mij niet om een (auto)radio, maar echt over een USB mp3-speler module waar gewoon een aux lijntje vandaan vertrekt. Niets meer, niets minder. ;) (Nouja, meer zit er wel op, maar goed, je snapt me wel...)

Zo'n dingetje:

Comment

in alles met een ipod dock zit software, om ervoor te zorgen dat je ipod (ik gebruik het woord ipod als algemeen woord voor iphone, ipod en ipod) het dock herkent en de audio/data daar over heen stuurt ipv over de jack uitgang.
        misschien moet je daar rekening mee houden en kan je niet alles zomaar aansluiten..
        Dus misschien moet je dat plaatje er tussenuit halen.

DOE DIT NIET ZOMAAR! EENMAAL ER TUSSENUIT IS HET MOEILIJK (lees: VRIJWEL ONMOGELIJK ZONDER KWALITEITSVERLIES) OM HEM WEER TERUG TE KRIJGEN! HEEL MOEILIJK!

gebruik dit dus alleen als laatste redmiddel of test het een keer door de draatjes van je aux aan te sluiten op de draadjes die naar dat printplaatje toelopen..

maar waarom zo moeilijk en niet gewoon via aux aansluiten en evt er opmonteren met bijv klittenband?

het is maar een idee.. veel succes ermee! :D
        Last edited by TomTheMusicFreak; Tuesday-10-07-2012, 22:55.

Comment

in alles met een ipod dock zit software, om ervoor te zorgen dat je ipod (ik gebruik het woord ipod als algemeen woord voor iphone, ipod en ipod) het dock herkent en de audio/data daar over heen stuurt ipv over de jack uitgang.
          misschien moet je daar rekening mee houden en kan je niet alles zomaar aansluiten..
          Dus misschien moet je dat plaatje er tussenuit halen.
          Het PCB'tje waar het dock op gemonteerd zit zal er inderdaad tussenuit moeten. Maar ik ben sowieso niet van plan die te hergebruiken, ik heb geen ipod, dus ik heb er niet veel aan. ;) De PCB zal waarschijnlijk een D/A converter bevatten.

DOE DIT NIET ZOMAAR! EENMAAL ER TUSSENUIT IS HET MOEILIJK (lees: VRIJWEL ONMOGELIJK ZONDER KWALITEITSVERLIES) OM HEM WEER TERUG TE KRIJGEN! HEEL MOEILIJK!
          Logisch wanneer je inderdaad alleen soldeer-verbindingen zou hebben, dan is het inderdaad een gepriegel wanneer je alles weer in originele staat wilt hebben. Hier zitten echter kleine connectoren aan voor voeding en signaal, dus is eenvoudiger te herstellen.

maar waarom zo moeilijk en niet gewoon via aux aansluiten en evt er opmonteren met bijv klittenband?
          Heb een hekel aan losse kabels. ;) Is toch handig om alles ingebouwd te hebben?

Comment

Is het niet veel makkelijker om gewoon een (2de handse) iPod te kopen?

Comment

Nee. :mrgreen:

Ik wil alles gewoon netjes ingebouwd hebben en er direct een USB-stick in kunnen proppen. Daarnaast ben ik een beetje allergisch voor alles waar een appel op staat... maar da's persoonlijke voorkeur.

Comment

Projectje heeft een poosje stilgelegen, maar nu werkt het alsnog!

Ik presenteer u, de eerste Tailgater ter wereld met een ingebouwde USB/SD MP3-speler en infrarood afstandsbediening. :mrgreen:.

Heb een 12V DC signaaltje kunnen meten die naar het iPod dock liep, die heb ik gepakt voor de MP3-speler. Die zit nu dus geschakeld op de 'dock charge' schakelaar en kan ik dus zo aan en uit zetten.

iPod Dock zelf heb ik er uit geschroefd en in dat gat paste de mp3-speler precies. Met een viertal schroefjes vastgezet (schroefdraad zet zich af tegen de rand, vast is vast).

Verder lopen er 5 draden tussen het dock en het bedieningspaneel. De rode, witte en zwarte moet je hebben, die zijn om het signaal van het dock naar het bedieningspaneel te leiden (ik dacht eerder andersom... ;))

Verder heb je nog een gele en bruine draad. Ik denk dat eentje hiervan een mute is (muziek op RCA = uitschakelen signaal op dock). Maar ik weet dus niet zeker welke waar voor is, dus die laat ik lekker doen.

Momenteel staat het spulletje foute jaren 90 hits vanaf een SD-kaartje te spelen. :mrgreen:

Comment

@ rick,

Ziet er zeer goed uit, als of het altijd zo gezeten heeft.

Nu heb ik nog een vraagje welke speler heb jij er in gestopt?

Comment

Heb via een groot chinees multimedia-bedrijf een spelertje laten overkomen. ;) Zal je de link per PM sturen.

Comment

Rick zou je mij ook de link via een PM willen sturen ?

Alvast bedankt voor de moeite

Comment

En mij ook?

Comment

En mij niet! hahahah
                          Ziet er goed uit Rick, En klinkt het ook?

Comment

Audiokwaliteit is eigenlijk niets op aan te merken, geen verschil met de RCA-aansluiting in ieder geval.

Wel zul je even rekening moeten houden met het volgende:
                            - De MP3-speler module heeft zelf geen omvormer. Wat er in gaat, komt er aan de USB-poort ook weer uit. Dat is dus een nadeel, want de Tailgater heeft een 12V DC stroomvoorziening. Toen ik een SD-kaart probeerde ging dat gewoon prima, maar een USB-stick werd bij wijze van spreken gewoon gekookt, die overleefde het niet.

Heb toen een spannings-omvormertje voor een paar euro gefixt, die 12V DC naar 5V DC omzet. Die tussen de 12V DC spanningsbron en de radio gezet, probleem opgelost.
                            Enige nadeel is nu dat ik last heb van een aardlusje, maar weet niet precies wat daar de oorzaak van is. Vermoedelijk omdat de omvormer dezelfde ground gebruikt voor zowel de 12V DC kant als de 5V DC kant. Met het loskoppelen van de ground voor het audiosignaal van de MP3-speler was het al gedeeltelijk weg. Kan ook zijn dat de omvormer wat stoort op de audio omdat deze oorspronkelijk puur als autolader bedoeld is.

Verder even rekening houden dat je de MP3-speler module uitzet als je de RCA-aansluiting wilt gebruiken. Ofwel moet je de juiste aansluiting voor het mute-signaal weten te vinden, maar dat heb ik maar achterwege gelaten.

Comment

Echt nice!

Comment

Working...
                              X