Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hulp / Personeel / IB47

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp / Personeel / IB47

Bij de wat grotere setjes of indien er meerdere klussen op een dag zijn is het natuurlijk niet mogelijk om alles alleen te doen.

Nou zou het voor mij het handigste zijn als dit een freelancer was die mij gewoon na iedere klus een factuurtje stuurt, daar heb ik dan verder helemaal geen last van. Echter ik dacht dat het niet was toegestaan dat een freelancer enkel voor 1 opdrachtgever werkt (en dat zou dan het geval zijn) of heb ik het hier mis?

Een andere optie zou zijn om te betalen via IB47. Dit houd in dat de hulp gewoon per klus een vergoeding krijg en deze naderhand zelf moet regelen met zijn inkomsten belasting. Dan heb ik verder ook nergens last van toch?

Als die freelancer een VAR verklaring Winst Uit Onderneming heeft dan is het aantal opdrachtgevers niet belangrijk. Dat is het uberhaupt nooit geweest, daar is geen eis over.

Echter: je bent wel de ZZP regelingen aan het 'misbruiken' als je je medewerkers verplicht ZZP'er te worden om werk uit te voeren wat ze anders in loondienst zouden doen. Dat mag niet. De VAR WUO moet dat uitsluiten (dat is het bewijs van de ZZP'er) maar is dus niet waterdicht. Let ook even op hoe dit na de verkiezingen kan gaan veranderen.

Een 0-uren contract is dan misschien aantrekkelijker en juridisch gezien beter.

Comment

Het is niet zo dat er nu mensen in loondienst zijn, dus er wordt niemand gedwongen zzp'er te worden. Het is zo dat ik op zoek ben naar een manier die voor zowel mij als de mensen die komen helpen het beste/voordeligste is om deze wit uit te betalen.

Overigens gaat het hierbij om maar relatief kleine bedragen per jaar.

Comment

Om hoeveel klussen per jaar zou dit gaan? Het aantal opdrachtgevers is wel degelijk van belang, als een ZZP'er alleen voor jou werkt (en verder ook geen reclame enzo maakt) en ook nog eens een behoorlijk aantal uurtjes voor je werkt zal de belastingdienst dit zien als loondienst en dan kun je een flinke naheffing krijgen voor werkgeverspremies en dergelijke.

Comment

Hij zou dan inderdaad voornamelijk voor mij gaan werken momenteel gaat het om 1-2 klussen per maand, wellicht nog een paar keer voor andere opdrachtgevers tussendoor maar daar kunnen we niet van uit gaan (inderdaad 0 reclame). Het is zeer waarschijnlijk dat dit volgend jaar een stuk meer gaat worden. (vrijwel wekelijks)

Comment

Dan zou ik hem inderdaad gewoon in dienst nemen, voorlopig op basis van een 0 uren contract. Als hij echter een vast aantal uur voor je werkt (bijvoorbeeld elke week minimaal 1 klusje van 5 uur) kan hij na een bepaalde tijd een contract eisen op basis van dat aantal uren.

Comment

payrolling geen optie? Dan krijg jij gewoon een factuur van het payroll-bedrijf welke een klein percentage inhoud voor de servicekosten en je "werknemer/freelancer" krijgt gewoon betaald zonder gezeur van wel of niet ZZP'er etc.

Comment

Working...
              X