Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inschrijven bij KVK voor wit uitbetalen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Inschrijven bij KVK voor wit uitbetalen?

Hallo,

nu kan ik een klusje krijgen in een winkelcentrum.
    Maar dat moet wit uitbetaalt worden.
    Nu ben ik 15 jaar en ben bezig met een drive-in show,
    Maar moet ik me daarvoor in laten schrijven bij de kvk of moet ik een of andere licentie betalen bijv. buma/stemra?

Of kunnen ze me ook gewoon wit uitbetalen zonder dat ik me ergens hoeft in te schrijven?

Zomaar willekeurig wit uitbetalen gaat niet lukken.
    Als je echt een bedrijf wilt gaan starten, kun je eens een bezoekje brengen aan de KVK om meer informatie en wellicht een gesprekje te maken. Weet je direct waar je aan toe bent.

Wat je overigens wel kunt doen, is een bon uitschrijven waar je geen BTW over vraagt. Dat mag je opdrachtgever gewoon opnemen in zijn boekhouding.

[edit] topictitel aangepast.

Comment

Jij mag gewoon geld verdienen zonder dat je ingeschreven staat. Tot een x bedrag verdiensten ben je niet verplicht om je in te schrijven. Het mag natuurlijk wel. Het geen wat misschien intressanter is voor de winkelcentra is een BTW factuur en die mag je niet uitschrijven. Als ze dat als eis stellen moet je of de klus niet aannemen of je inschrijven (wat betekend dat je administratie moet gaan bijhouden).

Comment

Je kunt ook een VAR verklaring halen bij de belasting.

Een VAR verklaring is voor freelancers en zelfstandigen. Deze vraag je aan bij de belastingdienst en is hooguit 24 maanden geldig. Zo'n VAR verklaring is 'belangrijk' voor een zaaleigenaar omdat, als hij je uitbetaald, geen loonbelasting hoeft af te dragen als jij zo'n verklaring hebt.

Als je je bij de KVK inschrijft ( en dan dus ook bij de belastingdienst als zelfstandige of freelancer ) heb je in pronciepe geen VAR verklaring nodig. Je kunt dan een zaal eigenaar een factuur sturen waarin de BTW vermeldt staat. Jij bent verplicht ieder kwartaal aangifte te doen en dan wordt de BTW verrekend en hoeft een zaaleigenaar nooit loonbelasting af te dragen.
        Last edited by Robert; Sunday-24-05-2009, 17:38.

Comment

Als je je registreerd bij de KvK ben je wel meteen verplicht een boekhouding bij te houden.

Comment

Originally posted by Deejay View Post
            Als je je registreerd bij de KvK ben je wel meteen verplicht een boekhouding bij te houden.
            ja dat is mij al bekend maar dat lijkt me niet zoveel werk.

Comment

Hooh niet zoveel werk? Je moet er zeker van zijn dat je het goed doet en geen fouten maakt en precisie is dus vereist. Het lijkt misschien niet zoveel, maar het geen wat je doet is belangrijk dat je het goed doet. Ik ben zelf bijn 17 jaar en ben ook ingeschreven, ik doe nu alles handmatig maar zit er sterk over na te denken duren programma's aan te schaffen en misschien zelfs een boekhouder te nemen. Puur omdat ik (nog) niet alle regeltjes ken etc. Boekhouding is dus niet zomaar iets. Je moet je er zeker niet op verkijken en dan is de vraag of het wel zo intressant is? Kan je niet beter dit ene klusje laten schieten? Belasting betalen kan je de rest van je leven nog doen.

Comment

Roderickk heeft gelijk...denk er niet te licht over, ik heb zelf makkelijk praten aangezien ik boekhouden gehad heb op school en een moeder heb die er een ster in is... ja al ben ik bijna 2x19 jaar oud.... indien nodig helpt ma nog steeds ;-)

Comment

Boekhouding valt best mee.

Je maakt gewoon een excel bestand ( of je doet ff googlen ) waarin je je inkomsten en uitgaven in bijhoud. De 3 maandelijkse belastingaangifte kun je met gemak zelf, dit gaat online en kom je er niet uit, bel je de belasting telefoon, die helpen je graag. Aan het einde van het boekjaar met al je zooi naar een boekhouder en die maakt de jaaropgave. Dit laatste is het enigste dat geld kost, de rest kun je allemaal zelf.

Want...als ik het kan kunnen jullie het ook :)

Comment

Nou sorry marc...

Ik doe het ook zelf maar ik kan me voorstellen dat een hoop mensen dit niet kunnen..
                    Er komt een hoop bij kijken en je moet exact alles in orde hebben zo niet dan hang je bij een controle en geloof me ze trekken de centen dan uit je hoor heb een concollega zo hellemaal uitgemolken zien worden door de belasting.

Mischien dat het voor jou en mij een eitje is.. maar vergeet niet dat het voor een ander een flink probleem kan zijn....

Comment

Het is wel even lastig, want wanneer je je inschrijft bij de KVK en BelastingDienst krijg je ontzettend veel dingen waar je opeens op moet letten.

Ikzelf heb 2 bedrijfjes waar ik de boekhouding zelf van doe, omzetbelasting is inderdaad niet zo ingewikkeld als dat Marc zegt. Het kost natuurlijk wel even tijd om erachter te komen hoe het werkt. Inkomstenbelasting doet mijn boekhouder, kost wel wat maar als hij het goed doet levert het ook weer geld op :)

Wanneer je een klein bedrijfje hebt is het met enige kennis prima te doen. Koop gewoon een simpel kasboek of download een Excel-sheet en vul daar je inkomsten en uitgaven op in.

Comment

Working...
                      X