Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gehoorbescherming

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vlakke demping betekend zoveel als: Het geluid wordt zodanig gedempt dat de verhoudingen niet verdwijnen.
    Een herriestopper filter (ongeveer om en nabij) 30dB op ALLE frequenties. Ben je meteen je verhoudingen kwijt. Een dop met vlakke demping dempt meer in het frequentiegebied waar je oor gevoelig voor is en wat minder waar je oor wat minder gevoelig is. Zo blijven de verhoudingen ongeveer hetzelfde.

Of je harde of zachte doppen moet kiezen hangt van verschillende dingen af. Overleg dat met de leverancier van de doppen.

Wat betreft de vraag 'welke te nemen': Ik heb de 25dB doppen (zachte volgens mij). Die gebruik ik voor alles. Als ik zelf draai komt het volume bij mij bijna nooit boven de 90dB uit, dus heb ik ze dan niet nodig. Ik draai wel altijd met een collega, dus uurtje draaien, dan uurtje lampjes flikkeren ofzo MET doppen.
    Kroegbezoek of concert/feestje zijn ze ook prima voor, dan gewoon continu in. Sommige concerten gaan zo debiel hard dat het met 25dB demping een prima volume geeft.

Comment

dus hard en acht gaat om de decibellen en niet om hoe het zit ofzo?

Comment

Nee, hard en zacht gaat daar juist wel over, meer specifiek over het materiaal.
        Hetzelfde als harde en zachte contactlenzen bijvoorbeeld. Ze doen hetzelfde, maar er is wel degelijk een verschil. Doorgaans zijn zachte doppen aan te raden.

Comment

Ik zie dat je de filterz gehoorbescherming kan laten maken in rotterdam. Maar op de site van die winkel staat er helemaal niks over... Moet ik er gewoon naartoe gaan en maar kijken of het er is? en nog een paar vragen:

Vlakke demping is het handigst voor mij, maar de demping van 25 db is een beetje weinig. Als ik nu naar een groot feest gaat heb ik wss weer extra gehoorbeschadiging, wat nu?

Comment

krijg je er ook verschillende filters bij?

hard en soft is voor de oordop zelf of voor het filter?

Comment

Als 25dB demping niet genoeg is slaat het volume op dat feestje helemaal nergens op. Ik vind 115dB (of meer) je publiek in jagen in ieder geval niet normaal, maar dat is een andere discussie.

Filterz is een systeem met één ingebouwde filter. Er zijn ook doppen waar je het filter kan wisselen, zijn wel een stukje duurder.

Al je vragen kun je verder beter stellen aan een dealer bij jou in de buurt. Die kunnen beter antwoorden geven.

Comment

maar op van die grote feesten is het aantal decibels toch erg hoog?

en je moet toch ong op de 80 db komen om geen gehoorbeschadiging te krijgen ofzo?

Comment

Volgens mij (correct me if i'm wrong ;-)) is in nl de maximale toegestane geluidsdruk op festivals 103 db (gemeten over 15 minuten). Of dit ook voor drive-ins geld weet ik niet zeker.

De pijngrens ligt op ongeveer van 120-130 db. Bij de 150 db heb je oorbeschadiging ;-) Maar da's ook uit me hoofd hè!
                  Last edited by JanPetersen; Thursday-01-11-2012, 18:48.

Comment

Hey Jan! Al eerder hoor.
                    Tijd tot gehoorbeschadiging.

80 - 8 uur
                    83 - 4 uur
                    86 - 2 uur
                    89 - uur
                    92 - half uur
                    95 - kwartier
                    98 - 7,5 minuut
                    101 - helft
                    104 - etc.

Comment

En waar kom je uit als je op 1 seconden zit? Juist, ergens na de 120 ;-)

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
                        Volgens mij (correct me if i'm wrong ;-)) is in nl de maximale toegestane geluidsdruk op festivals 103 db (gemeten over 15 minuten). Of dit ook voor drive-ins geld weet ik niet zeker.

De pijngrens ligt op ongeveer van 120-130 db. Bij de 150 db heb je oorbeschadiging ;-) Maar da's ook uit me hoofd hè!
                        haha ;p op 120-130 heb je al directe gehoorbeschadiging hè ;p

en bedankt voor je reactie over de festivals :)

Comment

Als je mijn lijstje ook gelezen hebt weet je dus dat je binnen enkele minuten op een festvial blijvende gehoorschade oploopt.

Geen overbodige luxe die otoplastieken. ;)

Comment

Ik ga als het gaat om pijngrens (helaas) altijd uit van directe pijngrens. Dus 1 seconden; auw.

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
                              Ik ga als het gaat om pijngrens (helaas) altijd uit van directe pijngrens. Dus 1 seconden; auw.
                              En toen???
                              Deze volg ik niet helemaal.

Festivals mogen officieel niet harder dan inderdaad een 103 of 105 db. Helaas houd niet iedereen zich hier heel erg aan. Maar echt over de 110 op een festival valt ok wel weer mee.

Persoonlijk heb ik zachte op het moment met 25db demping. Voor allround gebruik meer dan prima. De muziek komt dan vaak genoeg nog meer dan prima over. Als het toch echt een keer standje oorlog is dan hou ik het meestal al vrij snel voor gezien. Dan is de lol er snel af.

Comment

eigenlijk praat ik hier over Q-Dance feesten.

Ik heb gehoord dat ze daar tussen 100 en 150 decibel gaan (zou dit waar zijn?)

Comment

Working...
                                X