Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gehoorbescherming

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by CVD View Post
    eigenlijk praat ik hier over Q-Dance feesten.

Ik heb gehoord dat ze daar tussen 100 en 150 decibel gaan (zou dit waar zijn?)
    Nee hoor zitten gewoon op een 103 a 105. Paar jaar geleden ( zeg 5 of meer ) gingen ze nog wel eens harder maar boven de 120 heb ik nooit kunnen meten. Heb toch behoorlijk wat van deze evenementen mee opgebouwd en gedaan. Denk ook aan decibel. Hardbase enz.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
      Nee hoor zitten gewoon op een 103 a 105. Paar jaar geleden ( zeg 5 of meer ) gingen ze nog wel eens harder maar boven de 120 heb ik nooit kunnen meten. Heb toch behoorlijk wat van deze evenementen mee opgebouwd en gedaan. Denk ook aan decibel. Hardbase enz.
      oh nice! :) dan kan ik gewoon die vlakke demping oordoppen kopen, das -25 db dus dat komt uit op 80 db en dan krijg je pas na 8 uur gehoorbeschadiging (in mijn geval, extra gehoorbeschadiging)!

"Experts hebben echter aangegeven dat blootstellingen aan geluid van 80 db voor meer dan 8 uur al schadelijk kan zijn voor het gehoor. Een aantal voorbeelden: een gewoon gesprek is ongeveer 60 decibel."

Comment

Originally posted by CVD View Post
        eigenlijk praat ik hier over Q-Dance feesten.

Ik heb gehoord dat ze daar tussen 100 en 150 decibel gaan (zou dit waar zijn?)
        Dat zal vast wel kloppen, maar dan zit je een heeeeeel stuk dichter bij de 100dB(A) dan bij de 150dB(A).
        Vanaf pakweg 110dB(A) heb je kans op directe gehoorschade, binnen de minuut. De grote bedrijven die o.a. Q-Dance of grote festivals doen weten dat en letten ook doorgaans echt wel op de geluidsdruk, meestal ook beperkt door limieten die in de vergunning zijn opgenomen.

Overigens: rond de 80dB(A) a 90dB(A) uitkomen met gehoorbescherming is prima. Muziek is niet constant maar enorm dynamisch (althans... dat zou moeten) waardoor je niet continu 90dB(A) op je oren hebt. Dat scheelt al veel. Sta je als werknemer de hele dag naast een of andere zaagmachine die 95dB(A) produceert, dan gaat het mis.

Dat betekend niet dat je een gehoorbescherming nodig hebt, maar tot pakweg 90dB(A) voor een normaal concert wat een uurtje duurt is ook zonder gehoorbescherming prima te doen zonder schade. Ga je het echter over dance feesten hebben die rustig de hele avond 105dB(A) draaien, dan is gehoorbescherming echt wel een aanrader.

Zelf mix ik regelmatig bandjes en dat doe ik vaak zonder doppen. Volume komt bij mij bij voorkeur niet over de 100dB(A) heen, hoe zachter hoe beter (hoewel ook afhankelijk van de stijl). Een DJ die staat te beuken doet bij mij rond de 93dB(A) al pijn op de oren, dus dan gaan de doppen heel snel in.

Comment

Qua geluidsdruk valt en staat alles met de locatie.
          Buiten is anders dan binnen. Ook muziekstijl is erg wisselend, zoals renevanh al zegt.

Alhoewel, ik kreeg het donderdag voor elkaar om een hip-hop band op 78dB(A) aan de FOH te houden in het plaatselijke poppodium.

Dus het is ook technicus afhankelijk denk ik.
          Maar goed, gehoorbescherming blijft een enorm goede investering.
          Ik zie zelfs (aanstaand) collega-docenten voor de klas al met -9 of -15 doppen staan!

Comment

Working...
          X