Ik ben bezig met school feesten en we hebben op school krachtstroom van 25A 500V , maar ik vind deze verder nergens op internet enzo , wat voor verdeler moet ik hiervoor gebruiken om er 16A Groepen van temaken? op school zijn ze rechtstreeks op een dimmer aangesloten
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Krachtstroom 25A 500V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by remixed View PostGewoon een 16A krachtverdeler voldoet. Hogere stap is 32A, maar daarvoor is niet genoeg power op school dus dat zou ik niet doen.
Een 16A verdeler kan, maar dan zal die op 16A per fase gezekerd moeten zijn en je verloop van je 25A WCD (32A CEE gok ik) naar 16A CEE zul je ook apart moeten zekeren op max 16A per fase.
Een 32A verdeler is een betere keus (met 6x 16A/230V uit).
Je kan alleen niet alle 16A groepen volledig benutten (25*230 = 5750W per fase), maar het is veilig.
Comment
-
Ik zou ook geen krachtverdeler kopen die niet 16A per fase gezekerd is, jij wel?
Dus in het geval dat dit dus wel zo is, kan er nooit een grotere stroom dan 16A door die kabel lopen. En zal dat dus geen gevaar kunnen opleveren, aangezien dan de 16A zekering van de verdeler uit schakelt.
In het geval van de 32A verdeler is het enige voordeel dat je meer stroom kan gebruiken, maar het grote nadeel dat als er iemand ff een rekenfoutje maakt of uberhaupt niet rekent (het gaat om een school, dus zie het zo gebeuren) en gewoon wat inprikt => de zekering van die 25A stekker eruit ligt, is meestal niet het makkelijkst/snelst om te vervangen. Terwijl de 16A switch op je krachtverdeler in 5 sec weer aan staat.
Moet er overigens bij zeggen dat wij alleen 32A verdelers hebben en hiervoor een verloop gebruiken naar 16A op locaties die niet meer dan 16A hebben. Dit werkt prima voor mensen die hier rekening mee houden en dus niet meer dan 16A gaan verbruiken, maar voor scholen en dergelijk waar de meeste mensen niet zoveel weten over 16A/32A en hoeveel watt of wat watt überhaupt betekend etc... Zou ik het gewoon niet aanraden en beter op safe spelen door een 16A verdeler te gebruiken die gewoon niet meer dan 16A kan gebruiken.Last edited by remixed; Sunday-11-11-2012, 12:51.
Comment
-
Ik denk dat jullie allemaal even vergeten dat een zekering dient om bekabeling en connectoren heel te houden.
Een zekering dient dus geplaatst te worden VOOR de bekabeling. Hieruit kun je dus opmaken dat er achter deze 25A zekering geen CEE16 connector geplaatst mag worden, omdat deze connector simpelweg niet gemaakt is voor stromen groter dan 16A.
Met de 16A verdeler kun je op deze locatie dus niets aanrichten.
Comment
-
Leuke discussie dit overigens ;).
We zijn niet vergeten dat verzekeringen dienen om bekabelingen en connectoren heel te houden, dit is juist waar deze hele discussie over gaat.
Waarom dient er voor de bekabeling een zekering te zitten als je dit er ook direct na hebt in de verdeler? Ik neem aan dat je doelt op het feit dat er niet meer dan 16A door de connector van de krachtverdeler/verloop mag lopen als theoretisch hier meer doorheen kan (25A). Maar in dit geval, zie ik even niet in hoe er meer dan 16A over dit verloop kan lopen als de krachtverdeler zelf maximaal 16A kan gebruiken, kun je dit nog even toelichten?
Comment
-
Okey laten we de theorie van kortsluiting in de kabel even nemen..
Deze kabel is 2,5mm => dunst(dunner=>meer weerstand) voor 16A dat gebruikelijk is. We pakken voor het gemak even de Koperdraad tabel van Circuits online erbij en die zegt dat een kopere draad van 2,5mm bij 100 meter afgerond 1 Ohm gebruikt. (Langer is meer weerstand => in werkelijkheid zal de lengte vaak niet zo lang zijn meestal, maar voor het gemak pakken we dit even).
Vervolgens heb je de wet van Ohm: I=U/R; We vullen in: U=230; R=1; Dan wordt I=>230A dus er gaat 230A door die kabel lopen. Lijkt me dat die hoofdzekering van 25A in de school er wel uit klapt.
En hoe snel krijg je in dergelijke krachtstroom kabels (zijn behoorlijk dik en stevig) kortsluiting? Misschien als je met een graafmachine erover heen rijdt? Of als je perongelijk met een mes in de kabel steekt(en dan nog moet je behoorlijk veel kracht zetten en een scherp mes hebben)?
Dus voor deze situatie met de school blijf ik bij het standpunt dat je het best voor een 16A verdeler kan gaan (als dit voldoende stroom is voor de schoolfeesten die ze verwachten). Met een kort verloop van 32CEE naar 16CEE. Let wel: Er moeten 16A zekeringen in de verdeler zitten (je hebt ze ook zonder => overbelasting 16A kabel met 32A/25A stroom => brand => Mag dus niet!), Let ook op dat eventuele doorlus van 16A verdelers vaak niet gezekerd zijn, zorg er dus voor dat de doorlus niet gebruikt kan worden (slot op het klepje bijv).
Trouwens die 500V? Dat kan niet goed zijn, maar zoals gezegd plaats even een foto van de connector, misschien verkeerd gehoord of overgenomen?
Ik denk dat StijnS en Renevanh doelen op het feit dat er ook verdelers zijn zonder zekeringen en daar mag zo'n verloop dus zeker niet (zie bovenstaand voorbeeld => Brand).
Overigens is het wel een leuke discussie en kunnen we dit nog wel doortrekken naar andere apparatuur neem je CDJ1000 daar zitten vaak van die (dunne) kabels aan van 3x0,75mm2 (we hadden net gezegd dat 2,5mm2 vereist was bij 16A), maar doordat het toestel een interne zekering van bv 4A heeft mag je deze 0,75mm² perfect in een 16A (2,5mm) shuko steken. Stel je voor dat er hier kortsluiting optreedt(kan prima, dun kabeltje, breekbaar, komt makkelijk tussen kisten, etc)? Wat dan? Dan klapt gewoon de 16A zekering eruit.
Misschien dat ik iets nieuws aan wetgeving mis, maar hier is volgens mij niks mis mee.Last edited by remixed; Sunday-11-11-2012, 18:05.
Comment
-
Originally posted by StijnS View PostIk denk dat jullie allemaal even vergeten dat een zekering dient om bekabeling en connectoren heel te houden.
Een zekering dient dus geplaatst te worden VOOR de bekabeling. Hieruit kun je dus opmaken dat er achter deze 25A zekering geen CEE16 connector geplaatst mag worden, omdat deze connector simpelweg niet gemaakt is voor stromen groter dan 16A.
Met de 16A verdeler kun je op deze locatie dus niets aanrichten.
Precies 3x 16 ampere 230. Dus 1x 400v 16 amp.
Goh laat deze connector nou precies dat vermogen prima kunnen hebben.
Wat de power distro niet af of beter gezegd door kan geven kan deze volgens mij ook niet uit de muur trekken.
Waarom zou dit dan dus niet kunnen en mogen werken?
Verder ja een zekering is er om je bekabeling en connector te beschermen tegen overbelasting, kabel word warm en heet resultaat kans op brand.Last edited by ronennieshow; Sunday-11-11-2012, 19:09.
Comment
-
Originally posted by ronennieshow View PostGoh laat deze connector nou precies dat vermogen prima kunnen hebben.
Wat de power distro niet af of beter gezegd door kan geven kan deze volgens mij ook niet uit de muur trekken.
Waarom zou dit dan dus niet kunnen en mogen werken?
Verder zijn de doorlussen van krachtverdelers(16A versies) vaak ongezekerd(overigens zijn er ook krachtverdelers die geen zekeringen bevatten op de fases=> dat kan dus al helemaal niet), als je hierop dus een apparaat of andere krachtverdeler aansluit kun je in in totaal meer dan 16A gaan verbruiken. (zo'n doorlus moet dan dus ook niet bruikbaar gemaakt worden voor de veiligheid).
Comment
-
Hierbij wat oude LTS theorie.
1m. massief koper van 1mm. rond heeft een weerstand van 0.0175ohm.
Dan de formule P=U x I lees Watt=Volt x Ampère
Dus 230V. x 16Amp. = 3680W. Aan vermogen wat je uit 1 zekering van 16Amp. kan trekken.
Uitgaande van een kabel met bedrading van 2,5 mm. rond.
Met deze berekening worden huizen gebouwd en meterkasten aangesloten.
Bij een bedrading van 1,25 mm. rond blijft er dus nog maar 1840W. wat je er door heen kan trekken.
Want de weerstand wordt 2 x zo groot. Vandaar dat er ook 2,5 mm. kabels in je huis zitten.
Hier ooit voor op school gezetten om elektricien te worden.Last edited by Guest; Sunday-11-11-2012, 21:18.
Comment
-
De wetgeving is op dit vlak compleet verschillend voor vaste installaties en voor tijdelijke installaties (waar dat powerkabeltje van je CDJ-1000 onder valt)
Echter blijft het in deze wetgeving erg duidelijk: een verloopje Male32A--->Female16A mag niet.
Ach, voor mij moet je 't niet laten... Je weet zelf wat je wilt en bouwt, maar ik hoop niet dat ik in de krant moet lezen "Gebouw afgebrand, verzekering trekt zich terug wegens grove nalatigheid in elektrische installatie".
Comment
Comment