Announcement

Collapse
No announcement yet.

Krachtstroom 25A 500V

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Waar kan ik deze wetgeving dan vinden? Niet dat ik je niet geloof, maar vraag me af wat der achterliggende gedachten is. Zoals ik hierboven uitgelegd heb is het natuurlijk wel een rare wet. Juist bij vaste installaties zal er geen kortsluiting ontstaan, omdat er niks met die kabel gebeurd.

Maar we kunnen dus het volgende stellen, volgens de wet?:
    - Tijdelijke installaties: Verloop 32A CEE naar 16A CEE => Toegestaan (cdj1000 powerkabeltje...)
    - Vaste installaties: Verloop 32A CEE naar 16A CEE => Niet toegestaan

Begrijp ik dan dus goed dat alle clubs/party-tenten waar een CDJ1000 staat niet verzekerd zijn en vallen onder => Grove nalatigheid in elektrische installatie? Aangezien dat dus niet kan bij vaste installaties? Of hoe moet ik dat zien?

Comment

Een verloop van 32 naar een 16a stekker mag wel maar dan moet de bron met 32 afgezekerd zijn. Wij draaien alles met 32 stekkers. Lekker handig 1 type stekker en stopcontact en 1 32 ampere geschikte kabel. Dus alle verlengkabels en hulpstukken zijn 32a. Alleen door anders af te zekeren maken we dus onderscheid in een aansluiting.

De enigste die bij ons anders is bekabelt enz. is de 63a in en 125a in van onze hoofddistributers. Vanaf daar altijd meteen naar een 32a aansluiting die dan dus ook 32 a of 16a is gevoed.

Nog een puntje een 16ampere c form automaat kan voor een korte tijd hoger belast worden. Net als de kabels en connectoren. Dus een 25 ampere aansluiten met een 16 ampere distributer met afzekering natuurlijk op de fase kan dus niet echt kwaad.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
        Een verloop van 32 naar een 16a stekker mag wel maar dan moet de bron met 32 afgezekerd zijn.
        Nee, dan moet die 'bron' 16A gezekerd zijn!
        Je zwakste schakel bepaald je beperking en dat telt niet alleen voor stroom maar ook voor rigging, de maximale snelheid van je auto en de maximale prestaties van je computer.

Voorbeeldje uit de praktijk: 32A CEE WCD, 32A gezekerd op per fase.
        Klant legt een 2,5mm kabeltje, verloopje naar 16A/400V en plugt daar een distro aan (niet gezekerd). Dat is PRECIES wat jij hier zegt.
        Gevolg: ik kan zonder enige probleem 32A over een 1mm Schuko trekken. Dat geeft smeltende kabels en mogelijk kortsluiting met alle gevolgen van dien.

Geef alsjeblieft geen onjuiste informatie over stroom of 'trucjes' zodat het tussen de regels door wel mag. Die trucjes of uitzonderingen kun je alleen toepassen als je weet waar je mee bezig bent, dat is in het geval van TS duidelijk niet het geval. Ongezekerd van groot naar klein (dus van 32A/400V naar 16A/400V bijvoorbeeld) is per definitie verboden!

Comment

Sorry excuse nu ik er zelf overheen lees zie ik het ook. Stom een keer tevaak 32a neer gezet inplaats van 16a.

Blijkt dus toch niet altijd even overzichtelijk om met me gsm wat te posten.

Dus ja inderdaad het moet met 16 ampere afgrzekerd zijn als je zwakste kabel en of connector niet voor meet geschikt is. De zwakste is in deze situaties dus bepalend.

Dus het is geen ontbreken van kennis maar een type fout.

Edit het nu ook expres niet meer omdat anders je post wat raar overkomt

Comment

500 volt, weet je dat heel erg zeker?

Thuis: 220 (230) volt, 16 ampere
            Krachtstroom: 380 (400) volt, 32 ampere
            Industriële krachtstroom: 550 (600) volt, 65 ampere

(tussen haakjes: na gelijktrekking Europeesche stroomnet, hoeft nog niet overal zo te zijn. Niet tussen haakjes is de oude Nederlandse norm die nog in de volksmond bekend is)

Spoorwegen en zeer zware industrie zoals de Hoogovens waar ze vlamboogovens hebben met 150 ton inhoud zitten met nog veel meer stroomverbruik direct op krachtcentrales aangesloten.

En die industriële krachtstroom wordt gebruikt voor hele zware machines zoals kleine ovens voor metaalgieterijen (denk wel groot, een grote oven gebruikt zoveel als een compleet dorp), hydraulische persen van 500 ton drukkracht of meer, extreem grote draaibanken van 30 meter lang, walsen waar platen voor zeegaande schepen op worden gevormd en dat soort groot industrie. Normaal komt dat op een school helemaal niet voor. Deze industriële krachtstroom is ook alleen maar op industrieterreinen verkrijgbaar en alleen de groot industrie zit er op, dus de normale industrie ook nog niet eens.

Als de school niet op een industrieterrein staat kan het normaal gesproken niet eens ivm wetgevingen, arbo, veiligheid, bestemmingsplan, infrastructuur etc.

Vraag het nog eens goed na voor de zekerheid. En vraag dat het liefst aan iemand die terzake kundig is zoals de Nuon of Liander. Industriële krachtstroom, 550 (600) volt dus, is niet alleen slecht voor je spullen, maar je speelt tevens met je leven. Overigens doe je dat met 380 ook al. Maar als jij je draaitafeltje op 550 zet dan wordt jij met draaitafel en al binnen enkele tellen gereduceerd tot stof en as. Je gear ontploft dan gewoon. En dat is niet om te lachen, ook een jaar later op een feestje niet want voor jou komt dat jaar later en dat feestje dan niet meer.

Een gewaarschuwd man telt voor twee.

Neem nul risico met stroom.

Vraag bij hun die het weten en ga er vanuit dat niemand op dit forum daar verstand van heeft. Liander is de netwerkbeheerder en die weet welke stroom op welk adres kan worden geleverd.

Nogmaals, ik kan dat vooral de jonge mensen op dit forum niet hard genoeg op het hart drukken: GA ERVAN UIT DAT NIEMAND OP DIT FORUM HIER DAADWERKELIJK VERSTAND VAN HEEFT EN OOK OP WIKIPEDIA NIET!!!!!!!

Alweer nogmaals: Nuon en Liader is the place to be.

Misschien in ogen van velen waarschijnlijk een overtrokken post van mij, maar "better safe than sorry". (ze hebben waarschijnlijk ook nog nooit een .... gezien, en vul dat ... zelf maar in, ik wil niet al te gruwelijk worden)

Nog een edit van mij: steek je spul in de 220 en je bent gewoon veilig.
            Last edited by JPSholland; Wednesday-21-11-2012, 03:14.

Comment

@JPS

Dank voor je oplettendheid.
              Ik was al bang dat iedereen over die 500V (en niet 380/400) heen gelezen had.

Comment

Originally posted by JPSholland View Post
                Maar als jij je draaitafeltje op 550 zet dan wordt jij met draaitafel en al binnen enkele tellen gereduceerd tot stof en as. Je gear ontploft dan gewoon.
                Overdrijven is ook een vak... Dat het stuk gaat met 400V (of 550V), ja, zeker. Heb je ook iets verkeerd aangesloten.
                Gereduceerd tot stof en as is echt niet noodzakelijk.
                Op een beetje schrikdraad langs een doorsnee wei staat 10.000V, ga je ook niet dood aan.

Voltage is leuk, maar zegt niks over het gevaar. Amperes zijn dodelijk (al vanaf 400mA), of dat nou 12V of 10.000V is maakt niks uit.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
                  Overdrijven is ook een vak... Dat het stuk gaat met 400V (of 550V), ja, zeker. Heb je ook iets verkeerd aangesloten.
                  Op een beetje schrikdraad langs een doorsnee wei staat 10.000V, ga je ook niet dood aan.

Voltage is leuk, maar zegt niks over het gevaar. Amperes zijn dodelijk (al vanaf 400mA), of dat nou 12V of 10.000V is maakt niks uit.
                  Zo hebben wij bijvoorbeeld een elektrisch schok dingetje voor muggen bulten (vraag me niet waarom) en daar komt 30.000v uit, alleen is het maar iets van 4mA dus niet dodelijk.

En trouwens, volgens mijn natuurkunde boek, staat op de hoofdschakelaar van een woonhuis 500v op 63A

Comment

Originally posted by DynaSpan View Post
                    En trouwens, volgens mijn natuurkunde boek, staat op de hoofdschakelaar van een woonhuis 500v op 63A
                    De schakelaar zal dan ontworpen zijn om tot een spanning van 500V te isoleren, en stromen van maximaal 63A te kunnen schakelen.

Comment

Originally posted by StijnS View Post
                      De schakelaar zal dan ontworpen zijn om tot een spanning van 500V te isoleren, en stromen van maximaal 63A te kunnen schakelen.
                      Exact. Ik heb uit pure wanhoop wel eens een 63A stekker gebruik voor een 16A lijn... je moet toch wat om het werkend te krijgen.

Wat er op die stekkers staat geeft het maximum aan. De 32A/500V stekker die TS beschrijft is vrij normaal, op heel wat 32A CEE stekkers staat 500 of 600V vermeld, dat betekend niet dat we daar dan ook mee te maken hebben.

Comment

uhhhh.....Ik zou het even door een elektriciën laten doen als je er geen verstand van hebt. Ook verstandiger qua verzekering. Blijkbaar heb je er niet erg veel pindakaas
                        van gegeten, dus zou ik niet gaan aankloten. 500v??? hmmm heb je het afgerond?:)
                        Ik heb wel verstand van stroom en spanning,maar dit zijn geen dingen die je over de chat kan doen zonder iets gezien te hebben. IK bedoel wat hier uit het stopcontact komt is in feite wortel2*220, 220 is alleen de effectieve waarde en ik heb hier toevallig van de universiteit een dictaat liggen van inleiding tot energietechniek, maar het is toch complexer dan je denkt.
                        En wat kost een normale elektricën nou eigenlijk.... 50 euro per uur???.... En de school hoort het echt niet toe te laten jou iets te laten doen. En wij mogen hem geen advies geven welke dalijk foutief is. Ja ik had altijd een hekel aan vermogeneletronica, daarom ben ik zwakstroom qua richting gegaan. Wettelijk mag je natuurlijk niet eens een stroomkabeltje in je huis trekken of je eigen pc'tje bouwen.... Bij de gamma zijn ook al een tijd geen losse zelfbouwverlengsnoeren te koop.... Niet dat die kant en klare witte van ze iets...maargoed.
                        Praat even met je school. Die hebben ook de verplichting hun stroomsysteem te moderniseren naar de huidige maatstaven en 500v kan ik niet plaatsen. Niet dat je er snel dood van gaat hoor...Zovaak de 220 te pakken gehad en je voelt een tik, maar vette elco in grote trafo voel je veeeel meer van.....en dien kunnen een flinke stroom opslaan.

Is er op die school geen concierge??... Die zijn meestal wel to the point, aangezien die toch veel storinngen fixed. En jij doet gewoon niets..... want er zijn ook nog andere mensen aanwezig..... En als wij verkeerd advies geven, zitten wij zelf fout.....
                        Last edited by richardvreede35; Thursday-22-11-2012, 07:11. Reason: vergeten toevoeging

Comment

Originally posted by renevanh View Post

Jij weet niet waar je over praat, zwijg dan ook.

Schrikdraad heeft 25.000 volt, maar 0.0005 ampere. Ampere dood, volt niet. Op industriële sterkstroom 550 tot 600 volt staat 65 ampere en dan ben jij met gear en al stof en as. Dat trekt gewoon een vlamboog en dat heb ik schrikdraad nog nooit zien doen terwijl ik tussen de boeren woon.

Ik zou zeggen probeer het eens.

Maar ik heb het eens gezien en het is geen aangenaam gezicht en de reuk al helemaal niet. Als jij graag zo aan je einde wil komen, ik vind dat prima, maar adviseer een ander dat niet.

Jij hebt totaal geen verstand van stroom, je kraamt levengevaarlijke onzin uit.

Ik wil de moderator bij deze vragen de door mij gequote post te verwijderen ter bescherming van de jongeren hier. Er hoef maar 1 tussen te zitten die het niet geloof en het gaat proberen als hij de kans krijgt. Het resultaat zal hij hier nooit kunnen posten. Bax zo serieus ben ik hiermee en ik meen het.

Alle elektrische apparatuur die Bax verkoopt is voorzien van een handleiding en daarin staat ook hoe het moet worden aangesloten. Dat wat daar staat doe je en niet anders. Pas dan ben je veilig en verantwoordelijk bezig.
                          Last edited by JPSholland; Friday-23-11-2012, 02:18.

Comment

Originally posted by JPSholland View Post
                            Jij weet niet waar je over praat, zwijg dan ook.

Schrikdraad heeft 25.000 volt, maar 0.0005 ampere. Ampere dood, volt niet.
                            Dat zeg ik toch? Jij zegt exact hetzelfde en om je gelijk te halen ga je mensen proberen op een onfatsoenlijke wijze de mond te snoeren.
                            Kun je eerste even lezen voordat je begint met mensen te schofferen?

Comment

Waar zit dat "like" of "+ 1" knop? Graag een klik voor bovenstaand bericht

Comment

Waar zit dat "dislike" of "-1" knop? Graag een klik voor bovenstaand bericht

En verder, niet aan beginnen als je je moet afvragen hoe je er mee moet beginnen.
                                Levensgevaarlijk.
                                Last edited by Guest; Friday-23-11-2012, 19:02.

Comment

Working...
                                X