Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uitbreiden Clubmate 15

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uitbreiden Clubmate 15

Hoi Allen ,

Ik heb momenteel 1 geluidssetje type Clubmate 15 van DAP .
    Nu wil ik die eigenlijk uitbreiden naar een Symetrische set door er 1 set bij te kopen . Dit voor de wat grotere klussen .

Nu weet ik dat je naar de ene sub het linker signaal kan sturen en naar de andere sub het rechter en dan vervolgens 2 toppen per sub kan aansluiten maar ik heb nog wat aanvullende vragen.

Zijn er mensen die hun clubmate sub voorzien hebben van een connecor tbv een tussenpaaltje ? die zit er standaard niet in maar je kunt die doppen los kopen . ik vind het nogal spannend om zo maar de speedboor in mijn sub te zetten dus vraag ik me af of er mensen zijn die dat gedaan hebben .

tevens vraag ik me ook af of er mensen zijn die andere toppen gebruiken op de sub ? Ik zit er misschien aan te denken om met 12 inch toppen te gaan werken ( in de toekomst ) bijvoorbeeld de RX-12 van Dap . ik heb het idee dat ik dan meer & beter geluid weg zet met 2 van deze toppen en 2 subs als met de 4 8 inch toppen die standaard bij de set geleverd worden .

Kortom zijn er mensen die met deze set hebben uitgebreid en wat zijn jullie ervaringen ?

Op het moment dat je de toppen van een Clubmate set gaat veranderen, kun je beter kijken naar een nieuw systeem. De interne amp voor de topjes van de Clubmate heeft niet voldoende vermogen om een stel stevige 12 inch toppen aan te sturen.

Kortom, wat je wilt is op zich wel mogelijk, maar verre van ideaal en ik denk dat het je meer centen en moeite kost, dan het setje in te leveren voor iets dat een klasse hoger staat :)

Comment

Dankje Rick ,

Dat wordt dan een toekomst plan. Op korte termijn heb ik nu even meer aan een 2e set clubmate waarbij ik dan maar de 4 satalieten zal gebruiken.

Als ik dan weer wat centen op zak heb volgend jaar ga ik eens kijken naar de behoefte op dat moment . Wellicht zal er dan een grotere actieve set komen of zal ik met passieve componenten een set gaan bouwen .

Heeft de lengte van de speakonkabels van de sub naar de sataliet nog invloed op het geluidsbeeld ?

In mijn voorbeeld heb ik een grote ruimte 20x 20 mtr ( brandweerkazerne ) + nog een aangebouwde tent van 3x8 meter en wil links en rechts van een klein podium aan beide kanten een sub zetten . Van elke sub 2 satalieten voeden waarbij er van elke sub 1 sataliet op een statief staat in de hoek van de ruimte met 10 mtr speakon kabel . En 1 sataliet in de truss hangt (6,5 mtr driehoektruss) gevoed door een 3 meter speakon . nu was ik wel van plan om de 3 meter speakon aan de doorgeluste output te doen zodat die ''weg'' ook wat langer is .

Zul je hier veel van gaan merken in het geluidsbeeld ?

Comment

Heeft de lengte van de speakonkabels van de sub naar de sataliet nog invloed op het geluidsbeeld ?
        Eigenlijk niet, zolang ze maar dik genoeg zijn. Voor de Clubmate topjes is 1.5mm2 kabel meer dan voldoende.

En 1 sataliet in de truss hangt (6,5 mtr driehoektruss) gevoed door een 3 meter speakon
        De topjes van de Clubmate set zijn niet ontworpen om gevlogen te worden, dus doe dit alsjeblieft niet!

nu was ik wel van plan om de 3 meter speakon aan de doorgeluste output te doen
        Doorgeluste output? Bij het Club Mate systeem moet je de outputs gebruiken die op de versterkermodule van de subwoofers aanwezig zijn. 1 kabel per speaker dus, dan maak je ook gelijk gebruik van de meest efficiënte versterking.

Verder zou ik aanraden om de topjes gewoon via een statief met een T-adapter te positioneren, dus 2 topjes boven een sub. Dan heb je een wat betere spreiding en het geluid komt dan vanaf 1 zijde van je zaal, waardoor eventuele delay-problematiek en faseproblemen grotendeels voorkomen worden.

Comment

met doorgeluste output bedoel ik het hier op het forum eerder getoonde voorbeeld ( dmv een xlr--> jack kabel )

kabels van 10 meter zijn 2,5mm2 de 3 meter zijn 1.5 ( standaard clubmate )

Ik vlieg de toppen natuurlijk niet maar heb zelf een beugel ontworpen om ze op een stevige nette manier onder truss te kunnen plaatsen zie hier ( - patent :) - ) in testopstelling in de daadwerkelijke opstelling gaat er nog een ''safety'' naar de truss

Comment

misschien doet hij het zo wel .

Comment

Originally posted by marcelbrndw View Post
              misschien doet hij het zo wel .
              klik

Je kunt geen plaatjes vanaf dropbox rechtstreeks "inframen" op een website volgens mij. Beter is om een directe link te maken ;)

Comment

Zo zie je maar weer ik leer alle dagen weer . Maar ik vind de gemaakte beugels zelf stevig genoeg om een kleine speaker in te zetten . De clubmate speakers wegen rond de 8 kg en deze beugels kan ik zelf ook met gemak aan hangen sterker nog ik denk zelfs dat de statieven eerder zullen bezwijken als dit beugeltje . bovendien zeker ik ze een keer extra door het handvat en lopen er in principe geen mensen onderdoor.

ik zal als het feest geweest is wel een foto'tje uploaden.

Comment

Ik werk zelf echt al een hele tijd met een dubbele club mate set en kan je vertellen dat het erg goed bevalt. Doordat je 4 toppen hebt heb je net wat meer vrijheid om elders in de zaal ook nog 2 speakers te plaatsen of de speakers afzonderlijk te richten voor een betere spreiding.

De beide setjes gebruik ik mono, hiervoor gebruik ik de XLR ingang voor links en lus de XLR uitgang voor links door naar de XLR ingang voor rechts. Beetje een alternatieve methode, maar werkt perfect!

In de meeste gevallen gebruik ik DEZE luidsprekeradapters om 2 speakers op één statief kwijt te kunnen en ze toch afzonderlijk te kunnen richten.
                  Last edited by ha-nz; Wednesday-08-05-2013, 23:37.

Comment

Ik heb een dap clubmate 12, in deze set heb ik zelf een statiefadapter ingebouwd. Dit is zonder problemen gelukt. Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, maar ik meld het maar even.

Groetjes en succes
                    Bram

Comment

Working...
                    X