Announcement

Collapse
No announcement yet.

Overweging om drive in set aan te schaffen en te verhuren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Overweging om drive in set aan te schaffen en te verhuren

Wellicht het verkeerde forum hiervoor, maar omdat mijn vraag zo breed is, paste die niet specifiek in een ander forum.

Regelmatig draai ik in feestcafe's en andere lokaties en in bijna alle gevallen is daar wel geluid + licht aanwezig, of wordt dat door de organisatie geregeld. Denon DJ set neem ik zelf mee, en plug dan in op apparatuur aldaar (jack/xlr).

Nu heb ik echter een verzoek gekregen voor een meerdaags evenement, met het verzoek of ik hun ook kan helpen met licht en geluid (voor alles wat na de uitgang van mn dj set komt).

Offertes die ik heb opgevraagd bij verhuurbedrijven beginnen bij de 800e, ex BTW, en dat vind ik zo'n bedrag dat ik nu overweeg zelf een basisset aan te schafffen. Vervolgens kan ik deze verhuren (met of zonder mijzelf als dj), om de kosten er uit te halen en hopelijk een keer een winstje er op te pakken.

Mijn idee nu: als ik voor 2500 euro een set kan kopen, die goed genoeg is voor 150 a 200 man pubiek, dan wil ik die kans wel pakken. Echter, waar te beginnen, geen idee. Ondertussen al op veel forums gekeken, assortiment van BAX al 3 keer bekeken, instructiefilmpjes op youtube over DMW lichtsturing, etc, etc.

Wie heeft er tips / ideeen?

Zaken waar ik aan denk, zijn met name gefocussed op licht, omdat ik daar dan nog het 'meeste' van af weet (ook weinig, maar van versterkers en boxen helemaal geen benul).

Licht (1000 a 1200 euro):
    - Ayra TDC 444 LED (1 of 2, hangt van invulling budget af)
    - Ayra ALO 030 (2 of 4, idem)
    - 4 LED par spots (Eurolite KLS 200?), voor opvulling en ondersteunings licht (meestal vind ik enkel scanners een te strak plaatje geven; wat je wel wat kan verzachten door wat breder achtergrond licht, of is dat onzin?)
    - Strobo (welke? moet in verhouding tot de rest niet overheersend zijn of juist te weinig)
    - lichteffect (mushroom led, oid)
    - Statief of Trus voor ophanging? Denk eerder aan statieven; ALO's wat meer aan de zijkanten positioneren, TDC 444 boven de booth
    - aansturing? Heb nog een oud laptopje liggen, dus zou DMX software kunnen gebruiken; of een losse hardwarematige aansturing. Dat laatste is voor verhuur ook makkelijker.

Meubel (max 300 euro):
    - American DJ DJ-MTS 6 ???

Geluid (1000 a 1200 euro):
    - Werkelijk geen idee, als iemand daar tips of nuttige links voor heeft, heel graag.

Vervolgens de vraag: stel dat je deze set in de verhuur gooit, wat kan je daar voor vragen? (los van opbouwen, afbouwen, vervoer; puur materiaal huur?)

Alvast bedankt!

Misschien niet echt een antwoord op je vraag, maar het lijkt me dat je voor 800 euro geen set huurt die je voor 2000 zelf kunt kopen... Tenzij je een verhuurboer hebt die je flink in 't zak zet...

Denk er aan dat er bij verhuur van zo'n set ook vervelende kosten komen kijken zoals vervoer, beschadigingen, slijtage, plaatsing...

Comment

Originally posted by StijnS View Post
      Denk er aan dat er bij verhuur van zo'n set ook vervelende kosten komen kijken zoals vervoer, beschadigingen, slijtage, plaatsing...
      Opslag, onderhoud, flightcases, verzekering...

Je overweging is logisch maar onrealistisch. Wil je een goede set voor 200 man publiek, dan zit je al makkelijk aan die 800,- die je noemt voor de huur. Dat is dan even ex versterkers, kabels, statieven, flightcases.

Wil je hier serieus mee aan de gang dan moet je dat doen, maar kies dan goede producten. Alles voor 2500,- in een keer gaat erg tegenvallen.
      Koop voor dat geld een toffe geluidset (4-Acoustic, dB Chromo, iets in die richting) OF een toffe lichtset en begin daarmee.

Geen idee wat voor evenement het overigens is, maar voor 200 man publiek een licht en geluidsset huren... dan is 800,- wel ietwat aan de prijs, er even vanuit gaande dat er geen line-array met 12 koppen komt (want dan is het weer goedkoop :p).

Comment

Originally posted by StijnS View Post
        Misschien niet echt een antwoord op je vraag, maar het lijkt me dat je voor 800 euro geen set huurt die je voor 2000 zelf kunt kopen... Tenzij je een verhuurboer hebt die je flink in 't zak zet...

De set zou ik dan huren voor ruim 2 dagen, vandaar de hoge prijs?

Comment

Aanvullende vraag: een set als deze, die nu ook nog in de aanbieding is, kom je daar niet een end mee voor 150 a 200 man?

http://www.bax-shop.nl/luidsprekerse...t-details.html

Comment

Dat setje gaat hem dus niet worden.

Geloof me dat je echt wel met een flinke bak meer geld aan moet komen dan waar je nu aan denkt. Zelfs een factor 4 zou ik niet eens heel vreemd vinden als je het een beetje fatsoenlijk aan wil pakken.

Een goede speaker set voor een 200 personen zit al boven je beschikbare budget. Dan hebben we het nog niet eens gehad over eventuele rand apparatuur en flightcases, hoezen, kabels, als ook 100 andere dingen om aan te denken.

Ook weet ik niet wat je krijgt voor die 800 euro dus dan is het wel heel moeilijk om te zeggen goh dat vind ik duur of tja daar ga ik niet eens voor uit de bank komen.

Maar als je het zelf een beetje fatsoenlijk wil gaan doen dan red je het in ieder geval zeer zeker niet met je budget. Nog niet bijna.

Comment

Originally posted by pimpim View Post
              Aanvullende vraag: een set als deze, die nu ook nog in de aanbieding is, kom je daar niet een end mee voor 150 a 200 man?

http://www.bax-shop.nl/luidsprekerse...t-details.html
              Hangt van je ruimte af. Binnen in een relatief kleine ruimte (maatje klaslokaal) kom je een heel eind, buiten kan je het helemaal vergeten.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
                Hangt van je ruimte af. Binnen in een relatief kleine ruimte (maatje klaslokaal) kom je een heel eind, buiten kan je het helemaal vergeten.
                Sportkantine?

Comment

De ene kantine is natuurlijk niet de andere dat voorop.

Maar een 200 personen ga je nooit op een echt leuke manier halen. Een 100 geloof ik nog wel en zelfs dat zal toch wel echt tegen de max aan liggen en niet op standtje club effect. Maar wat verwacht je dan zelf voor 960 euro voor een complete set. Dit kan natuurlijk geen wereld set zijn voor 200 personen.

Nogmaals met het budget wat je aan geeft ga je niet eens een budget set halen voor een 200 personen. Dus of budget flink omhoog of toch huren.

Comment

De verhuurder zal je waarschijnlijk geen geluidssetje van een E1500 aanschafwaarde neerzetten maar wellicht een veelvoud van dat bedrag. Daarbij is het onbekend wat deze verder nog aan licht, stroomvoorziening en evt truss erbij doet voor deze prijs. Vergeet natuurlijk ook niet het op en neer rijden met de vrachtwagen en een aantal werk uren om alles op te bouwen. als er hier een aantal dure lichteffectne (movinghead oid) bij zitten is de prijs nog niet eens zo gek.

Comment

Ok, thanks voor alle hulp iedereen; huren it is.

Waar ik overigens wel benieuwd naar ben, is of er ergens een goede pagina (of boek??) is, waarin netjes wordt uitgelegd wat voor set je nodig hebt met 60 man, 100 man, 150 man, etc. Als beginner op het gebied van geluidtechniek zou dat wel handig zijn.

Had wel een aantal verhuurders-pagina's gevonden waar sets werden aangeboden afhankelijk van de grootte van de groep, dus dat hielp wel. Toen ik een zo'n sub opzocht, kwam ik al op 900 euro uit... dus snap dat mijn budget niet groot genoeg was.

Comment

Nee dat bestaat niet en dat is ook niet mogelijk.

Je kun niet zeggen 2 speakers of zo veel wat is voldoende voor zoveel personen. gezien alle speakers anders zijn. Verder is ieder feest anders, een bruiloft heb je een stuk mindr nodig dan een rock band of house feest voor hetzelfde aantal personen.
                        Dit is iets wat je aan de hand van ervaring kunt bepalen (en een beetje fatsoendelijke verhuurder heeft deze ervaring wel).

Met goed materiaal kan je met 2 topjes en 1 subje 150 man van leuk geluid voor zien. met de door jou aangedragen alto set (ook 2 topjes en 1 subje) ga je dat echter niet redden dus je kunt het zeer lastig vergelijken.

Comment

ik zou wss 2 tops en 2 subs nemen, en de verhuur boer kan je meestal piekfijn uitleggen welk setje je moet nemen .
                          zelf kopen vind ik zelf beter (persoonlijk ) dan weet je gwn waar je mee werkt en op termijn schilt t ook, je kan b.v. kijken naar een 2.2 actief devine artis setje (15'' top en 18'' subs en 2 tussenpaaltjes) dan heb je een mooi setje .
                          qua licht kan je idd mischien beter bijhuren op het begin omdat je daar veel minder gebruik van zult maken

Comment

Met je divene setje ga je nog nooit een 200 personen op echt lekker club niveau halen. Ook is het echt geen highend top spul. Ik verwacht dat je toch wel wat ander spul krijgt als je gaat huren. Tenminste dat mag ik wel hopen voor de genoemde bedragen.

Maar nogmaals. Hier kunnen we niet echt over oordelen aangezien er geen echte verhuur lijst is.

Een devine setje is leuk voor een beginner als alternatief voor een behringer of dap. Maar het is gewoon niet te vergelijken met de meer semi pro merken.

Dus als je zegt ja ik ga het kopen. Ga dan ook eerlijk vegelijken. Ga dan ook straks eerlijke prijzen vragen. Dus ga niet het zelfde vragen als iemand die met een compleet andere set aan komt want geloof me dan zal je het niet al te lang vol gaan houden.

Comment

Working...
                            X