Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hobby DJ vs. Professionele DJ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hobby DJ vs. Professionele DJ

Beste lezer,

Op dit forum kom je hobby DJ's en professionele DJ's tegen.
    De hobby DJ die voor €100,- per avond zijn spullen meeneemt en draait vs. de prof DJ die voor honderden euro's meer zijn kunsten vertoont.
    Maar waarom is de prof zoveel duurder?
    Omdat hij het DJ'en als broodwinning heeft, BUMA en sena rechten betaalt, ingeschreven is bij de KVK, een btw nummer heeft, belasting moet betalen over zijn inkomsten, voldoet aan de wettelijke verplichtingen (zoals een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven), een V.A.R. heeft, apparatuur afschrijft, dure flightcases heeft, veilige bekabeling etc.....

Natuurlijk is het voor vele klanten interessanter om een "hobby DJ" te kiezen, maar deze klanten zijn zich niet bewust van de risico's die het met zich mee kan brengen. Want wat als de hobby DJ ziek wordt? Wie vervangt hem dan? Wat als er een statief op een gast zijn hoofd valt?

Hoe gaan jullie hiermee overweg als professionele DJ? M.a.w. hoe zorg je ervoor dat de prof tóch gekozen wordt ipv de hobby DJ, ondanks hogere kosten?

Is de hobby DJ wel een concurrent voor je?

Ben gewoon eens benieuwd naar jullie mening of gedachten (prof DJ en hobby DJ)

Gr. Angelo

Al ben ik zelf geen DJ maar verhuurder: denk dat het hier ook wel op gaat.

Aan de ene kant is een hobby dj wel een concurrent, aan de andere kant weer niet.

De hobby DJ kan niet het zelfde niveau service en kwaliteit (materiaal) leveren als de prof. Bij klanten die kwaliteit en service zoeken speelt de hobby dj geen rol, die komen dus vanzelf wel bij ons.

Echter op het gebied van "ik heb een feestje en wil muziek" is de hobby dj zeker WEL een concurrent.
    Hij bied namelijk voor de klant hetzelfde "een avondje gezellige muziek" aan als de prof. echter vaak voor een stuk lagere prijs. De kunst is echter om je hierin te onderscheiden en de klant ervan te overtuigen dat hij met jou beter af is. Helaas ziet niet iedereen dit in en wordt er soms nogal eens gekozen voor de lagere prijs.

Je kunt er natuurlijk ook een mooie samenwerking van maken: zo zijn er diverse hobby dj's die zelf enkel een draai setje hebben en de rest bij ons tegen een gunstig (maar wel nog reëel) tarief inhuren. Zo krijg je indirect toch de opdrachten die anders voor een goedkoper hobby alternatief zouden kiezen. Ik snap echter dat dit als DJ zijnde niet opgaat. Dan is het vervelend om iemand anders een feestje te zien "wegkapen" omdat hij geen belasting, verzekering, etc hoeft te betalen.
    Last edited by SLGV; Saturday-13-07-2013, 21:52.

Comment

Er is ook nog een groot verschil tussen de "professionele" hobby dj en de 16 jarige "ik heb een midicontroller en 2 skytech / dap / behringer speakers en ben ook dj" hobbyisten.

Die laatste categorie is geen concurrent voor bruiloften, bedrijfsfeesten, jubileum huwelijken, 50e verjaardagen en andere feesten waar ik als professioneel dj mijn brood mee verdien. Dat soort feesten kosten namelijk heel veel geld en dan ga je niet het risico lopen dat je feest in het water valt door een super goedkope dj te boeken. Dat soort "dj's" verzorgen vooral klassefeesten, sweet sixteens, 18e verjaardagen, feestjes voor familie en dingen die niet meer dan € 200,00 mogen kosten. Dat soort klanten boekt toch niet bij mij dus daar heb ik geen last van.

Ik heb wel last van de "professionele hobbyist", de doorgaans wat oudere dj die zijn zaakjes goed op orde heeft, misschien zelfs wel een KVK nummer heeft (maar alle particuliere feestjes gewoon zwart doet) en door de week gewoon een normale baan heeft. Dat soort dj's rekent een tarief tussen de 300 en 400 euro en is daarmee net 100 tot 200 euro goedkoper dan een professionele drive-in-show.

Ze hebben een nette website, de apparatuur goed op orde (ze vinden het immers leuk om nieuwe, professionele spullen te kopen en ze kunnen al het verdiende geld investeren) en een professionele uitstraling. Bovendien zijn ze vaak regionaal bekend en doen ze eigenlijk niet onder voor professionele dj's, maar omdat ze er nog een baan naast hebben hoeven ze er niet van te leven en zijn ze dus wat goedkoper.

Dat soort dj's zijn dus wel degelijk een concurrent, en daar valt erg moeilijk mee te concurreren. Zeker als je, net als ik, landelijk werkt en moet concurreren met lokale dj's die dus net 100 of 200 euro goedkoper zijn dan mij. Dat is zeker in deze tijd een te groot bedrag.
      Last edited by Geluid-en-licht.com; Sunday-14-07-2013, 10:50.

Comment

Working...
      X