Announcement

Collapse
No announcement yet.

geluid en licht plan maken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• geluid en licht plan maken

beste forum leden

ik heb een vraag aan jullie
    als jullie een opdracht hebben voor het regelen van het geluid en licht
    hoe maken jullie dan een licht en geluid plan ?
    voor de opbouw er van
    hoor graag van jullie

groetjes manuel

Bij bands/artiesten zet ik de riders meestal om naar een priklijst per act.
    Microfonie hiervan wordt over genomen naar de planning. Daar wordt ook het andere materiaal (pa licht etc etc) bij gevoegd wat later ook op de pakbon komt te staan.

Vervolgens zet ik er een kort stukje tekst en of een bouwtekening (voor licht) bij wat de bedoeling is.

Comment

ik ben niet echt proffesioneel bezig, maar bij het organiseren van evenementen teken ik vaak de hele zaal uit met google sketch up. Vrij tijdrovend, maar wel zeer duidelijk, en voor mij een goede manier om nieuwe (creatieve) dingen te ontdekken, en te ontdekken wat soms wel of niet mogelijk is (natuurlijk niet op technisch vlak als elektriciteit)

Comment

Voor de kleine klusjes en standaard dingen is het hier voort bijna zo goed als ow dan neem ik dat wel mee. Dat is dan al zo vaak gedaan dat het een soort van routine is geworden.

Voor grotere klussen is er inderdaad wel wat meer aan de hand.
        Wat wij vaak doen is eerst een beetje kijken wat er in de voorgaande jaren is gedaan en hier over overleggen met de organisatie wat ze er tof en wat ze er eventueel anders aan willen hebben.
        Dan is het een offerte opstellen met daar ook de nodige materiaal in en een soort van setup maken hoe het er dan uit komt te zien.
        Dit nog een keer door nemen met de organisatie of het ook voldoet aan hun idee en dan is het gaan met die banaan.

Als er dan eventueel nog andere factoren zoals een band of dergelijken zijn dan is het dus even info inwinnen wie wat wel en wat niet doet en wat er nodig / gewenst is en wat mogelijk.

Door de periode die we het nu al doen is het dan als je weet wat er moet gebeuren wel in te schatten hoeveel tijd je nodig hebt. Safety tijd erbij tellen voor als wat tegen zit of dergelijken ( en anders extra detail werk tijd ) en klaar.

Comment

Zoals ronennieshow hierboven al zei, van de visie van de klant moet jij een technisch plaatje maken. Info van een opdrachtgever is daarvan 1 ding.

Daarnaast kun je dan een technisch plan maken waarin alle lampjes, speakers,doekjes en rigging e.d. hangen met Autocad, WYSIWYG of Vectorworks. Hierin kan dan je lay-out van de locatie + technische gegevens worden geplaatst.

Comment

Eerst en vooral heb ik op m'n bureau een schetsenboekje liggen, met allemaal ideetjes die ik doorheen de jaren heb opgedaan, daar haal ik vaak wat inspiratie uit voor een lichtplan te tekenen.
            Voor de kleinere evenementen teken ik meestal een bouwplannetje met potlood en papier, zodat het voor m'n collega's snel duidelijk is wat ik verwacht dat er gebouwd wordt. Bij de grotere shows, teken ik het geheel uit in WYSIWYG, en doe ik vaak ook al wat programmeerwerk op voorhand.
            Indien er geen WYSIWYG gebruikt is, maak ik ook nog een losse DMX adressenlijst. In het geval van LEDparren (b.v.) staan daar dan ook de dip switch instellingen van elke lamp op.

Hoewel we voor elk evenement een offerte maken in RMS met een materiaallijst, maak ik ook nog steeds een losse laadlijst. Hierop reken ik dan exact uit hoeveel trusspennen er nodig zijn, hoeveel bekabeling, haken, schroeven... De kleine dingen die je niet op een offerte vermeldt, maar toch redelijk handig zijn om bij te hebben ;)

Voor geluid: Ik leg de technische fiches van alle bands die avond over mekaar, en maak hieruit een priklijst. Bij de meeste bands zitten er dan weliswaar lege kanalen tussen, maar het bespaart vaak een hoop werk als bij iedere band telkens de basgitaar weer op kanaal 15 geprikt zit... :)

Comment

Working...
            X