Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uitgelopen DJ/Producer hobby

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uitgelopen DJ/Producer hobby

Hallo,

Sinds een jaar geleden begon ik me heel erg te interesseren in muziek. Daardoor ging ik me eigen muziek proberen te maken, alleen dat lukte me maar niet. Ik wou zo graag me eigen muziek hebben. Dus toen bedacht ik me om non-copyright muziek van internet te halen en het onder mijn naam op YouTube te zetten. Mijn kanaal werd steeds maar groter en groter. Alleen sinds ik gister een teaser (trailer) had geüpload, begonnen veel mensen het te delen omdat ze het erg goed vonden bax-shop.nl/en nu is het zelfs bij producers terecht gekomen.

Samengevat: Ik heb mezelf in de nesten geholpen door dingen onder mijn naam te zetten.

Wat ik verstandig om nu te doen?

Antwoord please snel want die producers willen me.
    Bedankt alvast!

Dus toen bedacht ik me om non-copyright muziek van internet te halen en het onder mijn naam op YouTube te zetten.
    Kappen ermee, alles eraf halen, video erop waarin je uitlegt dat het niet van jou is.
    Eerlijk zijn. Je bent echt heel dom geweest, want zoiets komt natuurlijk altijd uit.
    Geef de credits aan rechtmatige bronnen zolang je die weet.

Stoppen ermee nu het nog kan,
    of beter gezegd, voor het nog verder uit de hand loopt.

Comment

haal alles er van af zo snel mogelijk

Comment

ten eerste vind ik het, ondanks de fout die je begaan hebt, goed dat je tot inkeer bent gekomen en dit op een eerlijke manier wil oplossen. Ik zou alle materiaal dat je onterecht onder jouw naam poste toeschrijven aan de eerlijk maker. Elke link met jou en het materiaal verwijderen (dus geen materiaal meer van een ander onder jouw account laten staan) en eerlijk zijn in wat er gebeurd is. Mensen zullen het meer appreciëren als je er eerlijk over bent.

Wil je toch verder in de muziek? hou je dan eerst in alle stilte bezig met muziek, tot je eigen materiaal hebt, waar je mee naar buiten kan komen. Tegen dan zal de storm hopelijk wat geluwd zijn, en kan je terug van 0 beginnen (helemaal van 0 zal wellicht onmogelijk zijn), maar dan op een eerlijke en fijne manier. Werkte je onder een artiestennaam, dan kan een andere artiestennaam ook wel eens helpen.

Comment

Iedereen is er zo van overtuigd dat de ts in de fout is gegaan, maar waar baseren jullie je op? Ik meen te lezen dat het hier om non-copyright muziek gaat, wat dat ook moge betekenen.

Is er werkelijk geen enkele licentie aan verbonden? Dan kun je maar best contact opnemen met de uitgever/maker van het werk. Is het bij Buma-Stemra gelicentieerd dan zit je dik in de sh*t en zorg je best dat alles zo snel mogelijk niet meer publiek toegankelijk is. Is er een alternatieve licentie dan kijk je best eens wat daar de voorwaarden zijn en of je er aan voldoet. Is dat niet het geval, ook dan zo snel mogelijk niet meer publiek toegankelijk maken.

Er zijn trouwens massa's werken die in eerste instantie illigaal zijn uitgebracht. In de muziek heeft men het dan vaak over white labels of bootlegs. Regelmatig kwam het dan voor dat platenmaatschappijen zoiets gedoogden en bij succes zelfs het nummer zelf officieel uitbrachten.

Evengoed moet je met dat soort dingen heel goed opletten. Ten eerste is het niet netjes als je met andermans eigendom gaat lopen (zoiets schijnt diefstal te heten) en ten tweede kunnen er zware gevolgen aan vast zitten.

Comment

Oke echt super bedankt iedereen voor dit advies! Ik ga er snel een einde aan maken. Alleen me ouders weten ook dat ik (alsof) muziek maak. En dat is erg lastig vertellen tegen hun.

Ik zou wel heel graag muziek willen gaan proberen te produceren. Iemand misschien een goede software voor een beginner? Misschien Cubase?

Comment

Er is niet echt een beginners software. Je kunt het beste gewoon een keuze maken sommige vinden cubase fijn werken andere ableton. ik zelf vind FL studio fijn werken. Om zelf te leren produceren gaat gewoon veel tijd en moeite in zitten. Zelf raad ik je aan om te beginnen met gewoon begrippen leren en de hoezo/waarom dingen leren (waarom je iets zou doen, dat soort dingen) zo dat je weet wat mensen bedoelen als je, bijv. een tutorial, gaat doen. Ik weet ook niet hoeveel ervaring je al met muziek hebt? Maar dit is gewoon een manier die voor mij zelf goed heeft gewerkt. Dus het is niet 'dé' manier en een tip, ga onder een andere naam produceren als waarmee je nu alles hebt gepost :P

Comment

Ik weet dat James Holden veel heeft gewerkt met Buzz, gratis en voor niets (legaal) te downloaden en gebruiken... James is voorstander van budgettair producen. Dat zie je dus ook overal terug in zijn studio, en toch maakt die gast geweldige muziek.

Comment

zoals de rest hierboven zegt stoppen je kan je alleen maar dieper in de nesten gaan werken!

Comment

Als je het slim aan had gepakt had je geld verdiend met YouTube advertenties (ik zag van de week een jongen in Engeland die er een Audi R8 van gekocht had) en dan had je nu gewoon een ghostproducer ingehuurd. Dat is hoe heel veel DJ's het doen ;)

Maar goed, wat je gedaan hebt is niet goed te praten. Je hebt gewoon keihard andermans werk gejat en ze misschien inkomen gekost ook nog. Alles offline halen, je kanaal opheffen en nooit meer wat van je laten horen onder die naam. Zelf leren produceren of werk uitbrengen waar je de rechten zelf van gekocht hebt.

Comment

Nogmaals, waar baseren jullie je op?

Kijk eerst na onder welke licentie de gebruikte werken vallen, daarna kun je zien of je iets verkeerd hebt gedaan en wat je verkeerd hebt gedaan. Als dat het geval is dan moet je kijken hoe je die problemen op gaat lossen. Zolang je niet weet of je illegaal bezig bent, want dat is hier de hamvraag, stagneer je natuurlijk best al je activiteiten...

Het is zo'n beetje hetzelfde verhaal als: "Er stond een fiets langs de kant van de weg en ik heb die meegenomen. Ik heb er daarna nieuwe banden en een bel op gezet. Mag dat?"

Nee, je mag niet zomaar iemands fiets meenemen, dus ben je fout bezig.

Ah, maar er hing een bordje bij "gratis mee te nemen"...

Dat veranderd de zaak!

Comment

gratis mee te nemen
                        Ja? Ik downloadde laatst gratis een nummer van iTunes, korte het in en liet hem out-faden, mag dat? Ja.
                        Ja, je hebt sites waar muziek zonder enige vorm van 'bescherming' op wordt gezet. Iedereen mag het delen, iedereen mag het downloaden.
                        Maar... als degene die het nummer heeft gemaakt zijn nummer elders wél van copyright, dus wettelijk op zijn naam heeft gezet, dan heb je een probleem.
                        Lady GaGa bijvoorbeeld brengt af en toe eens een nummer uit die ze op verschillende sites deelt, licenties niet waterdicht, je kan het downloaden, delen, etc.
                        Maar de rechten, die heeft ze op dat moment allang over dat nummer.

Stel dat een van jou 'gejatte' nummers door de oorspronkelijke artiest dus op een of andere manier wel op zijn naam is gezet, en hij heeft dat eerder gedaan dan jou.
                        (maakt ook uit, iemand klaagde coldplay aan om Viva La Vida, kreeg ongelijk, ook al stond zijn liedje 1 jaar voor release op YT, Chris Martin had al veel eerder de bladmuziek op zijn naam staan) dan kan hij nog steeds zeggen dat het zijn muziek is, een rechtzaak aanspannen, en als hij de zaakjes goed voorelkaar heeft hem nog winnen ook.

Zoiets is nog vrij eenvoudig te doen: je maakt een nummer, zet het op een medium, gegevens van jou erbij en met datum naar jou huis opsturen. Niet openmaken en er is een datum gekoppeld aan jouw werk. Niet het meest ideaal, maar het werkt en veel beginnende artiesten passen dit trucje toe, als ze nog niet weten waar en hoe ze hun materiaal echt willen laten beschermen.

Er zijn ook genoeg artiesten die inderdaad hun muziek rechtenvrij op internet zetten, gewoon zodat anderen er mee bezig kunnen.
                        Maar voordat je dat ook doet, en onder jouw naam uitbengt, moet je heel erg goed naar de voorwaarden kijken. Sommige sites, vooral van foto's,
                        vinden het prima als je het doet, het bewerken van hun matieraal of het elders uitbrengen, maar dan moet er wel een verwijzing bij naar de maker.
                        Op sites moet er dan nog zelfs een linkje bij.

Maar laten we even eerlijk zijn, legaal of niet, zo wil je toch niet bezig zijn?
                        Last edited by Dablyou; Tuesday-22-04-2014, 09:25.

Comment

Je hebt het hier volgens mij enkel over een "how to" om een werk aan jouw naam te linken, je verteld eigenlijk niets over een licentie. Toch niets waar de ts iets mee kan. Je geeft verder aan dat je een nummer gratis hebt gedownload van Itunes en het daarna hebt bewerkt. Niks mis mee toch? Dat mag je zelfs met een nummer waarvoor je hebt moeten betalen! Wat je meestal niet mag, is dat nummer dan opnieuw uitbrengen of publiek tentoonstellen / ten gehore brengen. Niet onder jouw naam en ook niet onder de oorspronkelijke- of iemand ander's naam. Maar weeral, dat hangt helemaal af van de licentie.
                          Daarbij, in je recht staan is één ding. Je recht behalen is iets heel anders. Jan Modaal gaat het heel moeilijk krijgen Als die moet gaan procederen tegen, bijvoorbeeld, Sabam. Die zetten een leger aan juristen in, passen alle trucjes toe om het op de lange baan te trekken en uiteindelijk haakt de tegenpartij wel af wegens te hoge kosten. Voor alle duidelijkheid, dit is even een denkbeeldige piste. In plaats van Sabam mag je eender welke kapitaalkrachtige organisatie invullen.

Verder heb je het over sites waar men muziek zonder enige vorm van bescherming op zet. Daar ben ik wel benieuwd naar, heb je concrete voorbeelden?

Comment

Originally posted by Hollender View Post
                            Verder heb je het over sites waar men muziek zonder enige vorm van bescherming op zet. Daar ben ik wel benieuwd naar, heb je concrete voorbeelden?
                            Ik haalde het niet van sites maar van Youtube, bijvoorbeeld dit: http://youtu.be/rl5tUOR4aQg Dan downloadde ik zoiets en zette het dan onder mijn naam op mijn kanaal.
                            Last edited by MusicDJ; Wednesday-23-04-2014, 19:20.

Comment

Dat valt onder de standaard youtube licentie. Zover ik heb gelezen en begrepen wil dat zeggen dat youtube het recht heeft om de video te vertonen. In dit geval ben je dus hoogstwaarschijnlijk illegaal bezig. Tevens is het niet netjes om zomaar een ander zijn werk over te nemen en uit te brengen onder je eigen naam. Zelfs als je legaal andermans werk onder jouw naam (al dan niet bewerkt) uitbrengt moet je nog aan naamsvermelding doen. Je zou bijvoorbeeld op zoek kunnen gaan naar muziek die onder een Creative Commons licentie valt. Daar zijn ook een aantal varianten van, maar het gros mag je dus legaal downloaden, bewerken en opnieuw uitbrengen. Uiteraard ook hier weer naamsvermelding van de originele maker.

Comment

Working...
                              X