Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ik wil graag voor grotere publiek draaien maar weet niet of ik goed genoeg ben..

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ik wil graag voor grotere publiek draaien maar weet niet of ik goed genoeg ben..

Hey mensen,

Ik wil dus graag draaien voor publiek en aanmelden voor schoolfeest bijvoorbeeld en overige
    Alleen ik weet dus nog niet of ik goed genoeg ben want ik heb maar ervaring met pioneer ddj ergo. Ik heb wel een keer gedraaid voor mijn voetbal club (dat is ook de enige ervaring die ik tot nu toe heb gedaan)(d feest) met mijn eigen controller. Maar als ik bijvoorbeeld voor schoolfeest wil draaien dan moet het met pioneer nexus en daar heb ik nooit ervaring mee... En trouwens bij de d feest ging het wel een beetje fout maar dat was de eerste keer dat ik voor publiek draaide

Wat moet ik doen?

Hebben ze bij jullie geen jongerencentrum of jeugdsoos ofzo? Daar verdien je meestal niks mee, maar je doet er wel ervaring mee op en het is niet erg als er iets fout gaat.

Comment

als je inderdaad op een school feest wil draaien moet je echt de nexus serie kennen. wat je kan doen is bij een lokaal verhuur bedrijf vragen of je een keer daar op een nexus mag leren draaien. als dat niet kan moet je mischien een kleine club bekijken en vrage of je daar bijvoorbeeld in de midag zou kunnn draaien. mischien heb je nog een buurman/buurvrouw die iemand kent bij een verhuur bedrijf. en als dat allemaal niet werkt dan is het een dagje naar een muziek winkel. maar ik neem aan dat je snel een nexus set hebt gevonden aangezien die de standaard is bij verhuur bedrijven.

om te weten of je goed genoeg bent. wat je kan doen is met je eigen ergo een video mix neer te zetten en die aan de organisatie van het feest laten zien. ik neem aan dat we het hier over een midelbaar school feest hebben?

maar nu is mij meer de vraag wat voor stijlen draai je? alleen elecktro house is best leuk maar op een school feest moet je ook van je eigen set een overgang naar een andere dj maken. daarom is het misschien handig om te kijken of je ook wat latin house kan hebben vinden die scholieren vaak helemaal geweldig. stel dat jij de opbouw dj zou zijn (wat ik wel verwacht) dan is het makkelijk om met een beetje progresive house te begginen. (heel vrolijken elecktro house) daarna iets donkerder te gaan en proberen om de 4 nummers een track er in te gooien die iedereen kent zoals bouncer van showtec. en daarna weer een beetje donker met soms wat latin house. als de volgende dj komt en die draait heel veel dirty house dan zou ik afsluiten met latin house en daarna kan hij opbouwen naar dirty house. zo zou ik het teminste doen.

maar ken je de mensen van de organisatie ook een beetje of ken je de mensen die het licht en geluid doen? vaak leerlingen. die besluiten vaak wat er gehuurd word en die beginnen ook vaak al om 11 uur en dan staat vaak die nexus set al aangesloten (zo gaat het bij ons teminste) als jij mag draaien op het feest zou ik iniedergeval echt een nexus set zoeken waar mee je kan oefenen voor het feest. en als je het een beetje slim aanpakt neem je een beetje contact met de mensen van de techniek op en vraagt van te voren of jij op de dag zelf de hele midag nog een beetje mag oefenen op die nexus set.

maar kijk maar eerst of de organisatie je echt goed vind en dat je echt mag draaien op het feest ;)

Comment

@ emil

Ik denk niet dat er echt verhuur bedrijven zitten te wachten op een knul die op hun set wat wil proberen?
        Die zijn al druk genoeg met van alles en nog wat en zitten hier vaak echt niet op te wachten ( wij niet in ieder geval )
        Ook in een muziek winkel denk ik dat je zo uitgeoefend bent. Dit is een winkel en geen ik zal het wel eens proberen om beter te worden met draaien.

Ook de manier van draaien op een schoolfeest?
        Ik denk niet dat hier een 75% vrolijk van word. Vergeet niet dat je een erg brede doelgroep hebt. een paar nummers vreten ze prima. Heel de avond echt niet. Teveel verschillende mensen die van teveel verschillende soorten muziek houden. Dus top 40 wat r&b een house plaatje een misschien wat oudere. Kortom van alles en nog wat. Dan hou je iedereen tevreden.

Of je goed genoeg bent?
        Geen enkel idee. Ik weet niet wat je kan en hoe je draait. Je word maar op 1 manier beter. Oefenen oefenen oefenen en had ik al gezegd oefenen.
        Of het nu 10 of 10.000 man is. Je draait er niet beter of slechter door. Je skills worden niet bepaald door het aantal personen.

Comment

ik zeg ook zeker niet dat een verhuur bedrijf de oplossing is. maar als je op een school feest gaat draaien moet je een nexus set begrijpen. en dan moet je echt alles doen om daar aan te komen. als ik nooit op een nexus zou hebben gedraaid (wat ik wel heb gedaan) en op de dag van het feest begin met leren op een nexus dan wens ik me zelf veel succses.

over de muziek keuze. iedereen heeft een andere stijl van draaien en dat snap ik echt heel goed. maar ook veel gebieden hebben andere stijlen nodig. hier bijvoorbeeld is nummers van de top 40 draaien (dus echt nederlandse muziek en rustige engelse muziek) not done. en ja je hebt een brede publieks groep. en bij top 40 is dat toch net wat lastiger. de ene helft is van this is my song! en de andere helft begint al gelijk te klagen. daarom draai ik altijd muziek in de stijlen elecktro house, dirty house en latin house altijd muziek die erg onbekend is of erg oud. en dan om de zoveel nummers een paar nummers die iedereen letterlijk uit zijn hoofd weet. vinden ze vaak ook leuk

ik ben natuurlijk niet zo een ervaren dj/drive in show bedrijf als jij. technische gezien ben ik alleen maar een dj en een deel van een techniek groep. maar op een school feest waar mensen echt komen om hellemaal los te gaan zou ik gewoon elecktro house met latin house als begin doen. nogmaals dat zou ik doen. en als de andere dj komt die dirty house draait dan of veel harder gaan draaien of heel zachter dat de volgende dj een dramatisch intro kan maken.

vaak is het lijstje hier gewoon. progresive house, latin house, dirty house ,moombathon, en daarna dance hall. en nog een heel bekend rustig nummer op het laats om iedereen weg uit de zaal te halen. tot dat iemand besluit "nou we kunnen wel nog een plaatje draaien!" en dat het daarna weer helemaal vol gaat staan. tot dat de organisatie het zat is en de stekker er uit gooit (al meerdere malen gebeurd) zo gaat het hiet te minste.

maar nu nog even een vraagje voor Electrohouse. hoeveel decibel was het bij het feestje van jou voetbal club? vaak gaat het namelijk erg hard op school feesten waardoor je zelfs bijna in je headphones niet meer kan horen of je tracks goed staan. dus als ik jou was alvast een paar keer oefenen met hoog volume. zijn de buren niet blij mee. maar misschien ken je iemand die iemand kent die bij een club werkt of draait of noem maar op en kan je misschien ergens in de midag wanneer personeel bezig is. met hoog volume oefenen. zo heb ik het iniedergeval ook gedaan in die club waren ze gewoon een show aan het voorberijden met het normale feest niveau ik denk niet dat jij zoveel geluk hebt om dat te krijgen maar het is altijd te proberen

Comment

Originally posted by emil View Post
            maar nu nog even een vraagje voor Electrohouse. hoeveel decibel was het bij het feestje van jou voetbal club? vaak gaat het namelijk erg hard op school feesten waardoor je zelfs bijna in je headphones niet meer kan horen of je tracks goed staan. dus als ik jou was alvast een paar keer oefenen met hoog volume. zijn de buren niet blij mee. maar misschien ken je iemand die iemand kent die bij een club werkt of draait of noem maar op en kan je misschien ergens in de midag wanneer personeel bezig is. met hoog volume oefenen. zo heb ik het iniedergeval ook gedaan in die club waren ze gewoon een show aan het voorberijden met het normale feest niveau ik denk niet dat jij zoveel geluk hebt om dat te krijgen maar het is altijd te proberen
            denk dat je hier dan beter oefent op je assertiviteits-skillz en probeert om het volume naar beneden te krijgen, is voor iedereen beter ;)

Verder denk ik dat je gewoon iedere kans om te draaien moet aannemen. Het is maar zo dat je ervaring voor publiek opbouwt. En dat het een paar keer (zeker in het begin) niet goed gaat, en misschien zelfs een keertje niet mag terug keren daardoor is heus niet abnormaal. Maar hou onthoud dat het allemaal leerervaringen zijn. Probeer "de schade" ook steeds te beperken door een goede voorbereiding en tracht op voorhand te weten te komen welke muziek gesmaakt wordt. Zorg dan ook dat je die muziek mee hebt.

Comment

Originally posted by emil View Post
              maar nu nog even een vraagje voor Electrohouse. hoeveel decibel was het bij het feestje van jou voetbal club? vaak gaat het namelijk erg hard op school feesten waardoor je zelfs bijna in je headphones niet meer kan horen of je tracks goed staan. dus als ik jou was alvast een paar keer oefenen met hoog volume. zijn de buren niet blij mee.
              Op zoon moment vraag ik me dus echt af waar je mee bezig bent. Een feest draaien mag natuurlijk wel wat volume hebben. Alleen zo hard dat je het niet eens meer door je hoofdtelefoon kan horen? Dan spoor je gewoon niet.

Draaien gaat er volgens mij om dat je mensen een fijne leuke avond geeft. Dat ze het naar hun zin hebben. Proberen je bezoekers in een zo kort mogelijke tijd doof te draaien is volgens mij niet echt een missie van een dj. Sterker nog. Je zal eerder klachten krijgen dat het te hard staat dan dat het niet hard genoeg gaat.

Daarnaast bestaat de top 40 uit meer dan alleen van die trage lalalalaa en nederlandse muziek.
              Denk aan avici, Maar ook een happy doet het vaak erg goed. Katy perry, lady gaga, of een wat meer in de sub top 40 platen ( dus zeg een top 40 r&b enz ) daar doen de hogere noteringen het vaak ook gewoon goed bij school publiek. Sterker nog in veel clubs en discotheken worden deze platen ook gewoon gedraaid. Of een vette remix van een top 40 plaat. Daarnaast ja zelfs een tragere softere plaat kan op het juiste moment gewoon gedraaid worden zonder dat het echt problemen zal geven. Maar ik denk dat dit iets is wat je nog niet echt geprobeerd hebt. Is het wat later? Dan kunnen vaak zelfs de grootste foute platen voor enorme feestjes zorgen.

Er zijn namelijk geen echte vaste regels als het om draaien gaat. Elke situatie vraagt om een andere aanpak. Het maakt jou de dj als je met deze creativiteit om kan gaan en juist in weet te vullen. Het enigste nadeel is dat je dit alleen leert door het heel erg vaak en veel te doen en dan ook nog eens als het even kan voor verschillende doelgroepen. Dan leer je het snelst en het best om je publiek te lezen en ze te geven wat ze nodig hebben.

Enne nee standje doof is nergens voor nodig. Dat kan makkelijk een paar stappen terug. Wij proberen eigenlijk altijd zo rond de 100 db te zitten. Ookal kunnen we vaak nog een heel flink stuk harder. Nog nooit klachten gehad dat het harder moest omdat het te zacht was.

Comment

Hier dezelfde ervaring als Ronnie. Nu doe ik niet wekelijks schoolfeesten maar toevallig heb ik begin deze maand nog een schoolfeest gedraaid waarbij ik ook vooral up tempo top 40 heb gedraaid. Heel veel commerciële muziek die iedereen kent dus, zoals Rihanna, David Guetta, Avici inderdaad, Salsa Tequila natuurlijk, Calvin Harris, Pitbull, Wiggle van Snoop Dogg enzovoorts.

Voor de afwisseling ook eens wat hardstyle plaatjes (niet meer dan 2 achter elkaar, er was maar een kleine groep die dat leuk vind), wat reggaeton maar ook gewoon wat polonaises en nummers die ze kunnen meezingen (Ai se eu te pego, nummers van nielson). Ook standaard dansjes doen het vaak goed, zoals Follow the leader, Macarena, schudden van Def Rhymz enzovoorts.

Comment

op standje 100 db met 6 grote monitoren naast je en op de main nog 8 tops en dan nog eens 2 subwoofers is dat nog best hard hier. nu heb ik inderdaad totaal geen ervaring met top 40. en sommigen van die nummers slikken ze hier in maar de macarena en al dat andere slikken ze hier echt niet in. maar ik denk eigenlijk dat we het bij het onderwerp moeten houden in plaats van een letterlijk stijlen gevecht houden van welke muziek er moet/mag gedraaid worden. dus ik heb besloten dat ik daar niks meer over zeg. wat ik wel wil opmerken is het volume. misschien ligt het aan mij maar wij gaan altijd met 100 DB en dat is al ontiegel hard maar die leerlingen komen steeds maar zeiken dat het harder moet en dan ga ik niet mijn master nog hoger zetten. ik heb al heel wat keren ruzie gehad met de geluidsman en dat ga ik echt niet nog een keer doen geloof me.

Comment

@ emil

Ik heb het nu al zeker 5x gelezen en snap er eigenlijk nog steeds maar erg weinig van.
                    Volgens mij is de style juist heel belangrijk dat is iets wat jij als dj kan bepalen en beïnvloeden

Volume 100db is knetter hard en kan je de hoofdtelefoon niet eens meer gebruiken? Dan zou ik eerst eens serieus naar de hoofdtelefoon gaan kijken.

Sowieso zou ik eens goed kijken naar wat je allemaal poost want met die 2 dagen ervaring die ik dan wel heb snap ik er namelijk geene ene moer meer van wat je nu allemaal zegt. Een keer met een nexus setje gedraaid hebben kan handig zijn. Echter de basis is gewoon altijd het zelfde. Door veel en vaak met een zelfde set te werken ben je soms inderdaad net wat sneller en handiger. Maar ik moet erop oefenen vind ik wat onzin.

Ruzie met de geluidsman? Nog nooit gehad. Ze zeggen er 1x wat van en dan nog 1x als je in het rood sta te draaien en dan is het gewoon Standje ja hoor weer zoon beunhaas die het niet snapt. Hup op de main tafel naar beneden.

Maar goed ik twijfel dus wel heel erg aan jou ervaring en capaciteiten. Ben het meer met mathias en geluid en licht eens. Klinkt toch al een stuk meer real world modus on.

Je bent dj. Draait platen. Volume 0db uitsturen de rest niet jou probleem als er een tech is.

Enne psssst een monitor groot of klein kan gewoon uit hoor
                    Last edited by ronennieshow; Wednesday-30-07-2014, 13:28.

Comment

ik bedoel dat ik mij niet meer met de muziek stijl ga bemoeien en daarmee bedoel ik dat ik niet meer over latin house elecktro house en al die andere house zelf ga beginnen en daar advies op te geven. en betreft de nexus set. ja ik draai daar mee op locatie. maar hier thuis heb ik gewoon een mooie s4 met een denon sc2900 wat ik bijna veel fijner vind dus je moet niet denken dat ik alleen maar op een nexus kan draaien. ook vaak met een numark ndx 400 gewerkt dus het is niet zo dat ik een pioneer gek ben. en ja mijn ervaring zijn feesten en niet zoals drive in shows vaak ook bruiloften en speciale gelegen heden. en ja de techniek jongens wisten heel goed wat ze deden. en ik was niet de ergste dat verzeker ik je. de volgende gooide de hele tijd de master omhoog en de kanaal gain dus daar hadden ze pas echt een probleem mee.

maar goed Electrohouse ik wens je veel succses om op een schoolfeest te proberen te draaien zoals iedereen al heeft gezegd elke kans van draaien pakken maakt niet uit wat ervaring is het beste en dan maak je ook veel meer indruk op mensen.

Comment

Wanneer ben je als DJ klaar voor het grote publiek? Laat ik je een ding zeggen, dat heeft vrij weinig met gear te maken.
                        Wat zelf niet genoeg is voor een groot publiek, valt te huren. Wat je niet kan huren/kopen is weten wat je publiek wil horen.
                        Ieder publiek is verschillend, je hebt bruiloften, schoolfeesten, recepties, personeelsfeesten, etc. Wat een DJ dan goed maakt is het
                        weten wat je op die feesten moet draaien om het publiek een leuke avond te bezorgen. Schoolfeesten is gewoon Top40, kortom: muziek die ze kennen,
                        mee kunnen zingen en waarop ze kunnen dansen. Niet dat je dan met een standaard setlist aan kan komen. Zelf draai ik weleens op verschillende scholen in Groningen. Kom ik in de binnenstad, dan is het vooral top40. Maar ook jaren 90' doet het goed, zelfs eerder, Paradise by the Dashboardlight is bijna een traditie. Maar als ik verder naar de het Noorden ga in de provincie, moet daar ook Mooi Wark en dat soort muziek erbij. Ook is de vraag naar harstyle daar veel groter. Moet je in het centrum niet mee aankomen, tenminste niet meer dan 2/3 nummers.

Vraag beantwoorden: je bent er klaar voor als je eerlijk voor jezelf kan zeggen dat je het aandurft om voor je publiek te staan en denkt dat je kunt inspelen op je publiek omdat je weet wat er van je gevraagd wordt. Ik merk aan mezelf dat als ik zeker ben van mijn zaak ik veel beter presteer dan wanneer ik minder goed weet waar ik aan toe ben (dat heb je soms). Hoe goed een DJ is heeft niks met zijn apparatuur te maken, maar met het feit dat hij weet wat zijn publiek wil. Dat vergt training en ervaring. Iedereen kan een DJ worden, er zijn er echter een stuk minder die ook echt DJ zijn...

Comment

Working...
                        X