Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mogelijke VOF opstarten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mogelijke VOF opstarten

Beste lezers,

Sinds begin dit jaar ben ik met 2 andere jongens een drive-in show begonnen. Op dat moment hadden we nog geen idee hoe de boekingen zouden lopen. Voor elk optreden vragen we geld, dit doen we in een pot en dit geld wordt gebruikt voor investeringen. Privé gezien houden we er dus geen dubbeltje aan over, behalve het plezier wat we uit onze optredens halen.

Nu is het echter zo dat we volgende maand onze 13e boeking voor dit jaar hebben. Tot op heden zijn we nog niet ingeschreven bij de Kamer van Koophalen. Als rechtsvorm zouden we een VOF kunnen beginnen. Ik open dit topic omdat ik advies wil.

Zo ben ik benieuwd welke voor/-nadelen het heeft om iets officieels op te starten. Je zal dus over je omzet een bepaald percentage aan belasting moeten afdragen. Uiteraard een nadeel. Daarnaast dient er elk kwartaal omzetbelasting gedaan te worden, er moeten facturen worden uitgeschreven, er moet toch een administratie bijgehouden worden. Dat zijn mijns inziens de wat mindere kanten.

Hoe zit het verder met dat je spullen die je koopt 'voor de zaak' kan aftrekken? Zoals gezegd, we investeren erg veel in nieuw materiaal (subs, extra speakers, drukwerk etc.). Stel nu dat we ons inschrijven bij de KVK en we investeren direct in 2 goede subwoofers. Dan krijg je dus bij je aangifte 21% terug over die investering. Maar stel nu dat we in die periode geen enkele boeking hebben gehad; komen we dan in de problemen?

Daarnaast zitten ook 2 van de 3 personen met een koophuis en een vaste baan. Welke gevolgen heeft dit mogelijk?

Ik hoor het graag van jullie!

Groeten,
    Jordy

VOF, heel simpel, 1 is stout en de ander(en) mogen ervoor opdraaien...

Comment

@ vrijevogel,

Weet je dat zeker? Of kan je het juridisch nagenoeg zo dicht timmeren dat je voor grotere investeringen wel met zijn 3e moet tekenen?

Tip van de dag. Ga naar de kamer van koophandel en een keer langs bij een boekhoudadvies dinges bureau.
      De meeste hier hebben zelfs amper de kennis om de juiste top bij versterker te kopen en dit in te stellen en heel te houden. Stel voor dat ze verstand hebben van rechtsvormen en wat je het beste kan doen om het dicht te timmeren.

Comment

Oh je moet wel met zijn 3en tekenen voor grote dingen, maar voor kleine dingen niet. Sterker nog wat iemand prive doet kan ook gevolgen hebben voor de VOF.....

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
          @ vrijevogel,

Weet je dat zeker? Of kan je het juridisch nagenoeg zo dicht timmeren dat je voor grotere investeringen wel met zijn 3e moet tekenen?

Tip van de dag. Ga naar de kamer van koophandel en een keer langs bij een boekhoudadvies dinges bureau.
          De meeste hier hebben zelfs amper de kennis om de juiste top bij versterker te kopen en dit in te stellen en heel te houden. Stel voor dat ze verstand hebben van rechtsvormen en wat je het beste kan doen om het dicht te timmeren.
          Dat ga ik absoluut doen. Des te meer kennis, des te beter. Vandaar ook hier een topic. Wellicht hebben mensen ervaring met een drive-in show wat ze met meerdere personen doen.

Comment

Ik kan hier wel van alles gaan roepen... maar ik denk dat een KvK en een (goede) boekhouder je veel beter kunnen informeren. Wacht eens op een startersdag bij de KvK. Op die dagen zijn er veel standjes van mensen die je advies kunnen geven: kvk, boekhouders, advocaten, belastingdienst, business coaches, etc.

Kleine ondernemingen kunnen vrijstelling krijgen van BTW afdracht (kleine ondernemers regeling) je hoeft dan geen BTW af te dragen, maar aftrekken van je investeringen is dan helaas ook niet mogelijk. Met zijn 3-en een VOF (of uberhaubt een bedrijf) starteten blijf ik altijd tricky vinden..zeker als er dure spullen als DJ materiaal bij betrokken zijn. Bij ruzie geeft dat altijd gezeik.

Comment

Working...
            X