Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat voor muziek draait Zeeland met carnaval?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wat voor muziek draait Zeeland met carnaval?

Goedemiddag lezers,

Ik ben laatst gevraagd om te komen draaien op een Zeeuws carnavalsfeest. Nu heb ik een probleem. Ik ben zelf namelijk zo Brabants als maar zijn kan. Ik vraag me dan ook af hoe de Zeeuwen carnaval vieren en wat voor muziek zij dan luisteren. Zoals ik carnaval vier hoor ik het liefst carnavalsnummers in mijn eigen dialect en af en toe een wat opzwepend nummertje tussendoor. Volgens mij bestaat het publiek voornamelijk uit tieners en twintigers. Ik zat daarom al in de richting van FeestDJRuud-achtige muziek afgewisseld met lokale hits te denken. Kan iemand mij hiermee helpen en eventueel wat muziek die je met carnaval in een Zeeuws café hoort opnoemen? Ik hoop gauw iets te horen van iemand.

Groetjes Temba

Ik heb jarenlange Zeeuwse carnavalservaring en in ik kan zeggen dat er in Zeeland niet zo'n cultuur is als in Brabant of Limburg. We hebben hier nauwelijks lokale artiesten die een plaat uitbrengen dus je zal het moeten doen met de muziek die landelijk bekend is.

Je moet meer denken aan een mix van apresski-, feest-, en 'commerciële' carnavalsmuziek. Het moet natuurlijk wel herkenbaar zijn, dus je kan de muziek die het lokaal in Brabant goed doet beter achterwege laten. Wat je kan draaien is zo'n beetje alles van Berk Music en natuurlijk de hits van de afgelopen jaren. Ook het Feestteam, Lawineboys, de Deurzakkers enzovoort.

Hopelijk draai je wel op een plaats waar carnaval echt leeft, want dit is in Zeeland redelijk beperkt. In Zeeuwsch Vlaanderen is het goed te doen en ook in de Zak van Zuid Beveland ('s Heerenhoek, Kwadendamme) wordt fanatiek carnaval gevierd. Er zijn daar in de verschillende kroegen en feestzalen bij elkaar duizenden mensen op de been. De optocht zorgt voor lange files.

Draai je buiten deze gebieden dan wordt het een lastig verhaal. Bij ons in Goes is carnaval als een nachtkaars uitgegaan en alle vierders wijken uit naar de dorpen in de Zak, of Breda. In Goes wordt nog wel in een paar cafe's carnaval gevierd, maar daar komen hooguit in totaal een mannetje of honderd op af. Bovendien loopt er continu een dweilband mee die de helft van de tijd de neiging heeft om steeds dezelfde hits, zo vals als het maar zijn kan, ten gehore te brengen.

Comment

Bedankt voor de reactie, Ronald. Dit bevestigt wel een beetje het idee dat ik had. Zonde dat het bij jullie niet zo levend is. Echt een gemis;)

Comment

Ik vind het ook jammer, maar zoals ik al zei: er zijn een aantal plekken waar het echt heel leuk is. In een dorp als 's Heerenhoek (Paerehat, 15 km van Goes) leeft het net zoals in hartje Brabant. Wanneer je het dorp binnenrijdt dan zijn de meeste huizen versierd en iedereen doet mee. Alle avonden is iedereen verkleed en in alle feestgelegenheden is het dringen geblazen. Ik zal er dit jaar wel weer te vinden zijn ;)

Comment

Working...
        X