Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moet je je playlist afstemmen op andere DJ's bij een line-up met meerdere DJ's?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Moet je je playlist afstemmen op andere DJ's bij een line-up met meerdere DJ's?

Tot nu toe heb ik steeds alleen gedraaid op feesten en fuiven, maar volgende week sta ik voor de eerste keer samen met 3 andere DJ's in een line-up geprogrammeerd.
    Ik heb dus nog nooit rekening moeten houden met de playlists van andere DJ's, aangezien ik steeds alleen draaide.
    Mijn vraag is nu, dien ik rekening te houden met wat die andere DJ's draaien of doe ik gewoon mijn ding?
    Ter info, het is een 90's - 00's party.
    Belangrijk om te weten: ik sta als 2de DJ geprogrammeerd in een line-up van 4 DJ's; net voor de headliner.
    De eerste set loopt van 21.00-22.30u en dan is het mijn beurt. Eerlijk gezegd ga ik er van uit dat er bij die eerste set nog niet echt veel publiek zal zijn;
    misschien zelfs nog niet tijdens mijn set.
    Maar aangezien het "mijn eerste keer" is, wil ik niets aan het toeval overlaten (eigenlijk nooit ;) ) en meteen knallen!

Hebben jullie verder misschien nog andere tips die jullie willen delen? Bvb. hoe overnemen van de voorgaande DJ?
    Inpikken op zijn laatste nummer? Of "braken" en starten met een leuke intro?

Alvast bedankt !!

Lijkt me wel dat je er rekening mee moet houden ja.

Tenzij je de headliner bent. Zelfs dan tot op zekere maten ( tenzij je tiesto heet of zo natuurlijk )

Enne meteen knallen? Dat zou ik ook met mate doen. Je moet natuurlijk niet meteen heel het gras voor de voeten van de headliner wegmaaien. Dus niet meteen alleen maar alle kneiters er achter elkaar doorheen jagen zodat alle goede platen al geweest zijn.

Wij maken te vaak mee dat er op een avond 4 of 5 dj's komen draaien en je hoort dan in elke set voor 60% de zelfde platen terug. Dat is erg jammer want dan word zoon avond voor de bezoekers vrij saai.
    Kortom wees dus als het even kan origineel. Verras mensen met goede platen die je niet altijd al hoort.

Als het gaat om wisselen tussen dj's. Tja dat kan natuurlijk ook op 321 manieren. Het is dan ook maar net wat voor feest dat het is. Heb je een mc dan kan die bijvoorbeeld wat voor je betekenen. Is die er niet kan je eventueel de plaat van de vorige dj gewoon mee door mixen. Ben je een mega wouwie de pouwie bekende dj dan kan je rustig de plaat van de vorige dj uit zetten. Je eigen intro starten ( een eigen intro dus niet intro van zomaar een plaat ).

Comment

Bedankt voor je reactie ronennieshow. Ik volg je redenering en ik ga uiteraard rekening houden met wat mijn voorganger gedraaid heeft. Maar hoe weet ik wat de volgende DJ (= de headliner in dit geval) gaat draaien? Is het doorgaans de gewoonte om mekaars playlist te gaan vragen? Loop je dan niet het risico dat jouw "voorganger" misschien een aantal van "jouw" tracks gaat "rippen" en zelf gaat gebruiken in zijn set? Met "meteen knallen" bedoel ik meteen mijn visitekaartje tonen en laten horen wat ik in mijn mars heb. Ondertussen weet ik al wel hoe je een set moet opbouwen ;)
      Maar als je je voortdurend moet aanpassen aan anderen, loop je dan niet het risico om voortdurend in de schaduw te blijven lopen en 2de keus te blijven?

Comment

Rekening houden met je headliner is nu gewoon iets wat je uit fatsoen zou moeten doen. Dat ff voorop.

Ik neem aan dat je een beetje weet wat je headliner voor style zal gaan draaien. Als je zegt dat je graag goed voorbereid aan de gang gaat dan zal je ook wel weten welke de echte knallers zijn ( sowieso opletten met het draaien van platen die de headliner eventueel zelf gemaakt heeft )

Waar ik persoonlijk bij een dj op let kwa skills is niet alleen het draaien ( of hij / zij dat nu wel of niet doet met de sync functie maakt mij echt helemaal niets uit zolang de gasten het maar naar der zin hebben ) maar ook de plaat keuze. Dit hoeven echt niet alleen maar de kneiters te zijn. Er zijn vaak ook meer dan genoeg remix of remake van een plaat uitgebracht zodat je toch wat onderscheid kan maken. Ik zie graag dat ze me een beetje verrassen met iets wat misschien voor de massa uit de onverwachte ( niet perse onbekende ) hoek komt. Dit kan bijvoorbeeld zijn door platen uit een ander gerne wat gerimxt is naar een gerne wat wel bij je feest past. Daarnaast mag er natuurlijk wel zo nu en dan een knaller tussen zitten. Maar zorg dan ook wel dat dit een toegevoegde waarde is aan je set. Als er maar 3 mensen in de zaal staan is het natuurlijk gekke werk om de echt grote knallers er al doorheen te schieten omdat jij jezelf naar een organisator wil bewijzen.

Kan je echt wat, kan je jezelf onderscheiden dan komt het in 9 van de 10 gevallen toch wel in orde. Maar daar zit het hem in Kan je wat en kan je jezelf nog onderscheiden in een wereld waarin elk neefje, buurjongen of iemand anders op een slaapkamer zichzelf dj noemt?

Comment

Working...
        X