Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scheidingsfilters voor 600watt luidsprekers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Scheidingsfilters voor 600watt luidsprekers

Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum en schrijf jullie helemaal vanuit Mexico.
    Ik heb een geluidsinstallatie op discotheekniveau (low cost) met de volgende componenten: 2x 1200 watt rms versterkers merk Backstage met een cross-over merk Kapton. Verder 4 bass boxen met 18'' speakers met ieder 500watt rms. Deze 4 bass boxen lopen op 1 backstage versterker. Nu voor middel en hoge tonen heb ik 4 boxen en iedere box bevat 2x 15'' speakers en een hoorntweeter.
    Mijn mengpaneel is een Behringer X16 air, compleet digitaal.
    Wij spelen veel gitaar, basgitaar, drum en zingen veel rockmuziek en karaoke.

Nu mijn vraag aan jullie: Deze 4 middel/hoge tonen boxen hebben tussen de 2 15'' speakers en de tweeter een gigantische keramische weerstand zitten, ik vraag mij af waarom... is dit het filter tussen hoge en middeltonen?
    Is het niet beter een professioneel scheidingsfilter in deze boxen te bouwen? Mijn Kapton cross-over is 2-way om mijn bass boxen te tunen met deze middel/hoge tonen speakers maar ben niet helemaal tevreden met het geluid.

Als hier de mogelijkheid bestaat deze 4 boxen te optimalizeren had ik heel graag van jullie advies gehad en welk merk filter etc. het beste aanbevolen word voor deze 600watt rms boxen.
    Het type box is hier te zien op deze link maar is van een ander goedkoper merk (wahrgenomen):

Ik hoop dat een van jullie kenners mij kunnen adviseren. Heb op Mexicaanse sites ook al rondgevraagd maar bij hun draait alles op autogebied.

Met vriendelijke groeten,

Norberto.

Hallo Norberto,

Ik kan je geen filter adviseren maar vraag mij ook af of dat veel zou helpen.
    Een goed gebalanceerd filter moet ook passen bij de rendement van de speakers.
    Als het alleen een keramische weerstand is (dus zonden een condensator of spoel) zal het wel bedoeld zijn om vermogen te verdelen tussen de mid en hoorn.

Comment

Hallo BT-Studio, dank je wel voor je antwoord... Het is inderdaad een keramische weerstand tussen de mid en hoorn... Dan zal ik het hiermee moeten doen, zo zijn deze boxen origineel van de fabriek gekomen. Omdat bij 2 boxen na enige tijd de hoge tonen het niet meer deden heb ik de 15'' speakers eruit gehaald en gezien dat er (door de trillingen?) de geleider van de keramische weerstanden afgebroken waren. Gelukkig (ook in Mexico) heb ik nieuwe kunnen kopen en alles weer gesoldeert. Daarmee is de gedachte gekomen of het niet mogelijk is deze boxen te optimalizeren qua geluidskwaliteit met een cross over 3-way filter of zo... 1 kanaal voor de onderste 15' speaker als woofer... 2e kanaal voor de andere 15' speaker en het 3e kanaal voor de hoorntweeter. Maar zoals je al aangeeft in je antwoord kan ik er maar beter vanaf blijven. In ieder geval bedankt voor de moite mij terug te schrijven.
      Groetjes, Norberto

Comment

Working...
      X