Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prevensie diefstal bij verhuur

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Prevensie diefstal bij verhuur

Hallo,

Deze discussie is voornamelijk bedoeld voor collega's die actief hun spullen verhuren.

Keer op keer is het nog maar de vraag of onze klanten daadwerkelijk hun spullen komen terug brengen. Hoe proberen jullie (op een klant vriendelijke wijzen) diefstal te voorkomen.

Traditionele middelen lijken me eigenlijk achterhaald,
    - Borgsom blijft altijd maar een schralen troost wanneer men je spulletjes niet komt terug brengen
    - Bankafschrift voor adres check is vandaag de dag steeds moeilijker omdat banken niet altijd meer versterken
    - Identiteitsbewijs is redelijk kansloos, wanneer ze bij voorhand al je spullen willen meenemen krijg je een feak ID aangeboden en verder kun je er vrij weinig mee

Nu liep ik toevallig tegen Selecta DNA tegen, een soort forensische DNA voor apparatuur. Uit onderzoek blijkt dat het preventief werkt tegen diefstal van apparatuur, zou zoiets ook werken in de verhuurbranche?

Hanteren jullie nog meer methode, behalve het goed vertrouwen van de Nederlandse man die je spullen komt afhalen?
    Last edited by Citybeatz; Monday-08-02-2010, 00:24.

Ik verhuur zelf erg veel.

Diefstal nog niet mee te maken gehad maar probeer het wel zoveel mogelijk te verkomen. Ik ben zelf aan het kijken naar bijvoorbeeld GPS in USB formaat. Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn voor cdj's en movingheads. Kosten hiervan bedragen nu volgensmij €50,- per stuk. Ook ben ik van plan niet verwijderbare stickers op en in de apparatuur te plaatsen om te bewijzen dat de apparatuur van mij is.

Bij ophalen noteer ik ook altijd het kenteken, ID en paspoort. Borg word ook gevraagd (al is dat meer voor bij schade aan de apparatuur).

Uiteindelijk blijft verhuren lucratief, en is de vraag of het voordeel zwaarder weegt dan het risico?

Als ze het willen jatten dan lukt ze dat toch wel helaas..
    Last edited by Paradise; Monday-08-02-2010, 09:02.

Comment

De borg is niet alleen voor schade. Je bent voor ''dieven'' daardoor duurder dan de concurrentie om de hoek.

Stickers hebben helemaal geen zin. Als men het jat verdwijnt het setje naar Polen of waar dan ook. Je hoeft niet te verwachten dat jij dat setje terug gaat vinden.

Je wordt bedondert waar je bij staat en ook al zijn ze zo aardig.

Comment

Niet alle apparatuur beland in Polen, genoeg verhalen gehoord van collega's die wisten waar hun apparatuur stond maar konden niet goed genoeg bewijzen dat het van hun was. Apparaat openmaken en een sticker plaatsen maat je eigen verhaal een stuk overtuigender.

Helaas doet de politie uiteindelijk weinig en zal je zelf (mits de apparatuur nog in nl is) het zelf moeten oplossen.

Comment

Een foto van het type nummer voldoet dan ook.

Comment

Originally posted by Paradise View Post
            Ook ben ik van plan niet verwijderbare stickers op en in de apparatuur te plaatsen om te bewijzen dat de apparatuur van mij is.
            Dan zou dat Selecta DNA spul toch ook een prima oplossing zijn? De aanschaf kosten voor een pakketje stickers of een pakketje DNA spul zijn bijna gelijk.

Bij Selecta DNA heb je wel een betere juridische poot binnen Nederland om op te staan. Als je spullen naar Polen verhuizen doet een GPS tracking ook weinig; net als de andere methodes.

Originally posted by roderickk View Post
            Een foto van het type nummer voldoet dan ook.
            Heb jij braaf al je serienummers verzameld dan?

Comment

Originally posted by Citybeatz View Post
              Dan zou dat Selecta DNA spul toch ook een prima oplossing zijn? De aanschaf kosten voor een pakketje stickers of een pakketje DNA spul zijn bijna gelijk.

Bij Selecta DNA heb je wel een betere juridische poot binnen Nederland om op te staan. Als je spullen naar Polen verhuizen doet een GPS tracking ook weinig; net als de andere methodes.
              DNA werkt prima om te bewijzen dat de apparatuur van jou is. Maar dan moet je wel eerst de apparatuur terugvinden. Iets wat je GPS tracking systeem wel kan (en vergeet niet dat een hoop apparatuur gewoon in Nederland blijft en zelfs via marktplaats word aangeboden)

Serienummers noteren/fotograveren werkt ook. Helaas denkt de dief hier ook als eerste aan (en zal hij minder snel iets openschroeven opzoek naar DNA, GPS of een sticker).

Beste preventie zou eigenlijk zijn om er voor te zorgen dat een oplichter weet dat jij je apparatuur goed beveiligd (en dus het bij jouw niet probeert te jatten)

Comment

Beste preventie zou eigenlijk zijn om er voor te zorgen dat een oplichter weet dat jij je apparatuur goed beveiligd (en dus het bij jouw niet probeert te jatten)
                Daar zit ook een kern van waarheid in, dat is eigenlijk ook het doel van Selecta DNA dat je de dief het onaantrekkelijk maakt om te stelen.

Uit onderzoek van de politie blijkt wanneer er vermeld is, dat jouw spulletjes zijn gemankeerd met DNA maar ook dat duidelijk overal staat aangegeven. De diefstal met de helft vermindert.

En daar gaat het mij eigenlijk om, zou dit een manier zijn om diefstal onaantrekkelijk te maken? En in hoeverre is diefstal uit een bedrijfspand (waar daadwerkelijk onderzoek naar is gedaan) te vergelijken is met actief verhuur?

Comment

tegen klanten je spullen wil stelen/je willen oplichten kan je nog zoveel doen maar de dief/oplichter die jou echt wil bestelen/oplichten doet hij/zij dat toch wel.

En kan je beter de serienummers etc. noteren en het geld voor sticker er in en DNA kit beter opsparen voor wanneer je dan wordt bestolen/opgeligd om dan nieuwe spullen te kopen

Comment

Originally posted by dsound Audio Solutions View Post

En kan je beter de serienummers etc. noteren en het geld voor sticker er in en DNA kit beter opsparen voor wanneer je dan wordt bestolen/opgeligd om dan nieuwe spullen te kopen
                    Even een CDJ-1000 bij elkaar sparen is niet te doen. Toch zijn deze erg gewild. Je kan natuurlijk wel een deel van het huurbedrag apart leggen

Comment

Even een CDJ-1000 bij elkaar sparen is niet te doen. Toch zijn deze erg gewild.
                      Dat klopt maar ik denk dat je diefstal/oplichting nooit kan tegen gaan

Comment

Zolang er interessante spullen als DJ Gear zijn die veel geld op kunnen brengen, zal er altijd spul gestolen worden. Ik hoor er zelfs steeds vaker over de laatste tijd. Het is bij ons gelukkig nog nooit gebeurd, maar wij doen ook niet veel verhuur. Ik denk dat de stickers van de DNA (die meegeleverd worden, ik heb er ook wel eens naar gekeken) wel werken tegen de "gelegenheidsdief", maar niet tegen de dieven die oplichten en stelen voor het leven. Deze "georganiseerde" misdaad is praktisch niet tegen te gaan, het enige zwakke punt is dat de stelende partij snel van de goederen af wil zijn. Hiervoor gaan ze meestal naar een heler, waarvan sommigen zo snel mogelijk verkopen, maar als ze slim zijn dit niet doen. Bij de eerste categorie helers werken de stickers misschien wel, maar het zal ze misschien juist wel triggeren de boel nog te laten staan totdat er niet goed meer naar gezocht wordt. Het kan dus juist ook averechts werken, aangezien de meeste helers gepakt worden als ze gestolen goed zo snel mogelijk door willen verkopen. Het is dus een afweging die je moet maken naar de omstandigheden waarin je je bevind. Maar natuurlijk, voorkomen blijft beter dan genezen, maar wanneer kun je het beste beginnen te voorkomen en vanaf wanneer is het rendabel zulke maatregelen te nemen?

@ CityBeatz: foei Patrick, preventie met een s in de topictitel? (prevensie)

Comment

Originally posted by LaRoche View Post
                          Zolang er interessante spullen als DJ Gear zijn die veel geld op kunnen brengen, zal er altijd spul gestolen worden. Ik hoor er zelfs steeds vaker over de laatste tijd. Het is bij ons gelukkig nog nooit gebeurd, maar wij doen ook niet veel verhuur. Ik denk dat de stickers van de DNA (die meegeleverd worden, ik heb er ook wel eens naar gekeken) wel werken tegen de "gelegenheidsdief", maar niet tegen de dieven die oplichten en stelen voor het leven. Deze "georganiseerde" misdaad is praktisch niet tegen te gaan, het enige zwakke punt is dat de stelende partij snel van de goederen af wil zijn. Hiervoor gaan ze meestal naar een heler, waarvan sommigen zo snel mogelijk verkopen, maar als ze slim zijn dit niet doen. Bij de eerste categorie helers werken de stickers misschien wel, maar het zal ze misschien juist wel triggeren de boel nog te laten staan totdat er niet goed meer naar gezocht wordt. Het kan dus juist ook averechts werken, aangezien de meeste helers gepakt worden als ze gestolen goed zo snel mogelijk door willen verkopen. Het is dus een afweging die je moet maken naar de omstandigheden waarin je je bevind. Maar natuurlijk, voorkomen blijft beter dan genezen, maar wanneer kun je het beste beginnen te voorkomen en vanaf wanneer is het rendabel zulke maatregelen te nemen?
                          Dit bedoelde ik ook.
                          overigs zijn er wel verzekeraars die zoiets verzekeren ik heb er zelf eens naar gekeken maar dit zijn vaak beursverzekeraars en die vragen om dit soort risico volle dingen te verzekeren torenhogen premies.

off topic
                          Waneer je zelf met je equiptment onderweg bent is dit wel te verzekeren bij een transport verzekering

Comment

kun je de apparatuur niet beter markeren door bijv. je naam erin te krassen ofzo? of deels een andere kleur spuiten. doet niks af aan de werking, maar minder interessant voor dieven. restwaarde daalt helaas ook.
                            hoe kun je een adres verifiëren? stel iemand laat een pasje zien met een adres erop, dat zegt nog niks.
                            tot nu toe geen schade/diefstal. klop klop

Comment

Originally posted by Ruudsan View Post
                              hoe kun je een adres verifiëren? stel iemand laat een pasje zien met een adres erop, dat zegt nog niks.
                              Door naar een document van een betrouwbare instantie te vragen. Bankafschrift wordt vaak gedaan, maar kentekenbewijs (mits geen lease auto), post van de belastingdienst (aangifte, wegenbelasting, zorgtoeslag) of factuur vaste telefonie werkt natuurlijk ook.
                              Niet: random post, reclamedrukwerk, etc

Comment

Working...
                              X