Announcement

Collapse
No announcement yet.

geluid in een kerk

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• geluid in een kerk

Misschien een beetje een apparte vraag, die meer gericht is aan de mensen uit
    Zeeland.
    Maar het gaat om het volgende.
    Ik ben gevraagd door een goede kennis van me om bij de uitvaart van zijn vader het geluid te verzorgen in een kerk.En dan de met name kerk in Philippine.
    (Heilige Maria Hemelvaart)
    Heeft iemand hier enige ervaring met deze kerk, en dan met name de aanwezige geluidsinstallatie? Kan ik daar bijvoorbeeld inprikken om die te gebruiken?
    Galmt het erg in die kerk?

Alle info is welkom. Het gaat er mij om dat ik op een relatief simpele manier vóór in de kerk de klank van de (door mij)gedraaide muziek een beetje warmer kan krijgen dan normaal. Goed klinken zal het in zo een gebouw denk ik nooit, want het is meestal één galmkast!

Ik wil gewoon met twee sub12's en een tweetal topjes de voorkant "bestrijken" en dan eventueel inprikken in de bestaande installatie om ook achterin geluid te hebben.Volgens mij is het zo, dat als ik er 6Kw inpomp, ik minimaal de helft terug ga krijgen in de vorm van galm!Dus vandaar dat ik met weinig vermogen wil werken, omdat ik dan minder risico neem.

Hopelijk kan iemand van jullie mij wat meer info geven over het gebouw en de voorzieningen, en eventueel wat tips.
    Misschien iemand die hier al eens meer zo iets gedaan heeft, en misschien zelfs in deze kerk?

Even gaan kijken is wat moeilijker, want ik zit er 1.5 uur autorijden vandaan......

Groetjes, John.

Philippine is voor mij toevallig een kilometer of 4 hier vandaan...

Feit is echter wel, spreiding is het toverwoord. Veel kerken beschikken al over een redelijk 100V systeem, ik zou eens een belletje doen met de persoon die normaal achter de knoppen staat en vragen wat de mogelijkheden zijn.

Mocht inprikken geen mogelijkheid zijn, dan is spreiding van kleine kastjes het toverwoord. Het liefst tilten richting het publiek waardoor frequenties worden 'geabsorbeerd' en niet reflecteren in de galmbak, of in ieder geval minimaal.
    Sub zou ik er niet direct bij doen, ik denk dat je meer hebt aan een 100V systeem met meerdere kleine fullrange kastjes.

Comment

Dank voor je supersnelle reaktie Rick!

Ik ga er vooralsnog van uit inderdaad dat de bestaande geluidsinstalatie van een redelijke kwaliteit is, en dat ik kan inprikken. Het belangrijkste vind ik de klank van de muziek en dan vooral voorin de kerk.
      De spraak gaat gewoon via de bestaande instalatie, want die is immers uitgelegd op dit gebouw en voldoet dus mag ik aannemen.
      Het is mij puur te doen om de "warmere" klank van de muziek voorin.Vandaar dat ik aan de subjes denk. Om muziek in de gehele kerk beter te laten klinken gaat een enorm projekt worden, en dat is niet de bedoeling.

Dus wat ik ga doen is een aanvulling op hetgeen dat er al hangt.
      Vandaar dat ik het een beetje simpel kan houden (hoop ik).

groetjes, John.

Comment

Ik vrees dat het inzetten van subjes geen goede toevoeging gaat worden op het huidige systeem, omdat je dan sowieso achterin hier niet veel meer van gaat merken (zeker als de kerk redelijk vol zit).

Wat betreft klank van muziek, oorspronkelijk is een kerkinstallatie daar niet voor gemaakt, maar ik denk niet dat iemand het je kwalijk neemt als het niet klinkt als een deftige HiFi set.
        Ik denk dat ik eerder zou kiezen voor een tiental kleine luidsprekers op een 100V systeem, als de aanvulling noodzakelijk is. Dan klinkt het hoog al een stuk aangenamer en zal er niet direct een ondersteuning in het laag nodig zijn.

Comment

Klopt Rick.
          Een 100Volt systeem is puur op spraak gericht.
          Vandaar dat ik de muziek ook instuur op de 100Volt instalatie, en alleen vooraan in de kerk vul ik het wat aan met laag en hoog.
          Zojuist heb ik de plaatselijke verantwoordelijke voor het geluid in die kerk aan de telefoon gehad, en ik kan daar gewoon inprikken.
          Dus dan heb ik in ieder geval een goede verstaanbaarheid in de gehele kerk, en kan ik voorin een beetje met de klank "spelen". Gaat ook alleen om een paar muziekstukjes, en die zijn alleen voor de naasten écht belangrijk.
          Achterin is qua klankkwaliteit niet zo belangrijk, als het maar goed te verstaan is. En dat denk ik zo wel voor elkaar te hebben.

En inderdaad, niemand zal het me kwalijk nemen als het niet super klinkt. Iedereen weet dat een kerk nooit écht goed zal kunnen klinken.

Groeten, John.

Comment

Kerken zijn lastig heb pas een soort gelijke klus gehad het geheim zit hem in de spreiding ik had er meerdere actieve kastjes ingezet en gebruik gemaakt van hun 100v systeem uiteraard was het geen discotheek gevoel maar het geluid was helder en galmde niet tot amper het blijft natuurlijk een hoge lastige ruimte.

Comment

Ik ben ook alleen van plan om het geluid voorin een beetje warmer te maken, met zo weinig mogelijk vermogen. Veel vermogen betekent alleen maar meer galm denk ik. De hoofdmoot gaat gewoon over de 100 volt installatie.

Comment

Verstandige keuze normaliteit moet het kerk geluid ook over die speakers heen zo gebruik je je eigen speakers als versterking van het kerksysteem.

Comment

Nou, vanavond heb ik het klusje gedaan in die kerk. Zoals ik hoopte, ging het ook.
                  Ik stuurde het geluidssignaal naar een aktief setje, en hetzelfde signaal maar dan zonder het laag naar de kerkinstallatie.
                  Makkelijk in te regelen, en het geluid was zeer acceptabel gezien de enorme galm die zo een gebouw veroorzaakt.Zelfs de vrijwilliger van de kerk die verantwoordelijk is voor het geluid was onder de indruk.
                  De "klant" was ook erg tevreden, en dat is natuurlijk erg belangrijk!

Dank jullie voor het meedenken!

Comment

Mooi dat het geheel prima is verlopen!

Je bent dan ook zo goed als langs mijn huis gereden, al lijkt het me dat je na zoiets niet direct zin hebt om bij een forumlid een bakkie te komen doen. ;)

Misschien is een lijstje leuk van wat je precies neergezet en gebruikt hebt?

Comment

Nu je het zegt Rick, een bakje koffie was er eerlijk gezegd toch wel ingegaan hoor! En een "live"babbel met een "Brother in Sound"is altijd leuk natuurlijk.Maar dan houd ik die nog tegoed van je?

Zojuist voor dezelfde familie weer hetzelfde gedaan, maar in een kerk in Noord Brabant. (twee grote families, 1 in Philippine en 1 in Wernhout, vandaar de twee missen) Ook hier dezelfde opzet als in Philippine.
                      En de familie was (gelukkig) erg te spreken over het geluid. Het lijstje van wat ik gebruikt heb:

2x dB Sub 12
                      2x Behringer B212A (als top)
                      2x Sony MDS-JE520
                      1x Behringer MX2642
                      1x Shure EC4 wireless met een SM58 EC2
                      En natuurlijk een (flink) aantal meters bekabeling...(alles Procab !)

Ik had de muziekstukken allemaal op MD gezet in mono, en de linker en rechterkanalen van de spelers beide op een apparte line ingang gezet. Dus 2 MD spelers nemen dan 4 line ingangen in beslag.
                      Beide linkerkanalen van de MD spelers had ik alleen naar de main out geschakeld, en de beide rechterkanalen alleen naar een sub groep.
                      Op de main out zaten de 2 sub's met de toppen, en de sub groep stuurde ik naar de instalatie van de kerk.
                      Door deze manier van kanalen indelen had ik dus de mogelijkheid om de frequenties die ik naar de kerkinstallatie stuurde anders te zetten als de main out.
                      Géén laag naar de kerk, want die 100 Volt systemen weten daar geen raad mee, en een "volledig" signaal naar de sub/top kombinatie. En op deze manier klonk het geheel best aardig al zeg ik het zelf.En bovendien heb je beide volume regelingen helemaal onder je eigen schuiven zitten.

Zoals je ziet, heb ik niet veel materiaal gebruikt en was het eigenlijk best wel "low budget"!
                      Maar je kan het zo ingewikkeld maken als je wil, maar zoals ik nu ervaar is dat niet altijd nodig.

Buiten het feit dat het om een uitvaart ging, was dit een mooie ervaring. Maar volgende keer weer gewoon een bruiloft als het aan mij ligt.............

Met de kerkelijke groeten, John.
                      Last edited by john; Sunday-21-02-2010, 11:12.

Comment

Originally posted by john View Post
                        Nu je het zegt Rick, een bakje koffie was er eerlijk gezegd toch wel ingegaan hoor! En een "live"babbel met een "Brother in Sound"is altijd leuk natuurlijk.Maar dan houd ik die nog tegoed van je?
                        Komt goed, anders op de open dag van Bax-shop misschien? Daar ben ik in ieder geval wel aanwezig. ;)

Terug ontopic, toch netjes dat je met relatief weinig materiaal toch een toevoeging hebt kunnen geven aan een bestaand systeem op een slimme manier.

En het is natuurlijk een mooie 'how-to' mocht iemand anders ooit eens in een kerk belanden met een setje geluid.

Comment

Working...
                        X