Announcement

Collapse
No announcement yet.

De tip van de dag!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dit probleem heb ik ook weleens gehad, alleen was dit op 380 (krachtstroomgroep)
    nu moet ik zeggen dat dit niet mijn apparatuur was, namelijk degene waarmee ik het klusje samendeed had zelf even een krachtstroomverdelertje in elkaar geflanst in de derde klas bij techniek. ik kies zelf liever voor safe en koop het gewoon bij bax-shop.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
      Als je een serieus probleem hebt met een brom die veroorzaakt word door een dimmer en er echt niet uit krijgt. Zorg dan dat je parren of vol aan of helemaal uit zijn. Tadaa je brom door je dimmer is weg. LET OP werkt alleen als je brom door de dimmer komt.

Je zult dit eigenlijk alleen mee maken bij drama stroomvoorzieningen ( in bijvoorbeeld ouwe cafe's of zaaltjes ). Hier willen de fase's nog wel eens ergens niet meer helemaal aangelegt zijn zoals het hoort waardoor je dus gezijk kunt krijgen met je dimmers. Nee een di-box helpt niet tegen deze brom.
      Die brom krijg je door goedkope filtering in goedkope dimmers, ik denk niet dat het net daar veel mee te maken heeft :p

Comment

helaas had het bij ons daar niet mee te maken.

Nomraal hebben we er nooit problemen mee maar toen we laatst bij ee cafe buiten stonden te draaien op zijn krachtgroep was het alleen maar gezeik. Geen idee waarom nu voor het eerst opeens wel maar goed met deze truck hadden we het opgelost en is alles goedgekomen.

Comment

maar ik had een vraag: kan je een speaker zeg maar "plat" neerleggen dus schuin?

Comment

Veel luidsprekers hebben een schuine zijkant om hem als monitor te kunnen gebruiken.

Comment

Originally posted by --Djdave-- View Post
              - Haal een krachtstroomstekker er altijd uit met je linkerhand
              (Je rechterhand staat namelijk rechstreeks in verbinding met je hart)

Heerlijk broodje aap.....

Comment

Ken anders wel iemand (tenminste dat zegt die) dat die daarmee zn leven heeft gered.
                Omdat je met links meer kans hebt dat je het overleeft dan met je rechterhand.
                Maar heb het ook maar van een ander.

Comment

Originally posted by Jelle Classens View Post
                  Zorg in het algemeen voor voldoende reserve apparatuur.
                  Maak een lijst en ga eens goed denken wat kan potentieel kapot gaan of heeft onderhoud nodig.
                  .
                  .
                  .
                  Contactspray
                  Ik wil iedereen zeer sterk afraden om contaktspray te gebruiken. Als je dat doet is het begin van het eind van je apperatuur. Ik heb dit gehoord Van een elektronica expert (grote jongen, was betrokken bij het digitaliseren van het telefoonnet), Maartens Sound & Vision en Jos van DLSE. Maar ook uit persoonlijke ervaring. Ik was ooit zo stom om een oude en hier en daar krakend mixing console van Tascam in te spuiten met die rotzooi. Na een half jaar liepen de faders steeds zwaarder en pots moest je met geweld draaien. Dit werd steeds erger en ik heb daarmee een oud, maar nog wel goede console mee naar de bliksem geholpen.

Gebruik voor onderhoud aan faders en (niet dichte) pots een spuitbus met schone perslucht zoals ook in de fotografie en hi-fi wereld wordt gebruikt. Volgens mij is dit gewoon bij Bax te koop.

Je kan best een bus contaktspray meenemen, maar gebruik in de alleruiterste noodgevallen. Bijvoorbeeld: je was al van plan om een nieuwe dj-mixer te kopen, maar de huidige moet toch nog een paar weken mee ondanks wat kraakjes. Om hem dan die laatste weekjes nog even kraakvrij te houden blaas je hem vol met contaktpray.

De oorsprong van contaktspray ligt in het leger. Daar wordt elektronische apperatuur buiten in weer en wind gebruikt en is vervangbaar. Om het tijdens een missie aan de praat te houden werd contaktpray uitgevonden. Dat het op lange termijn funest voor je apperatuur is maakt niet uit in het leger. Bij de terugkeer wordt het hele ding direkt vervangen. Later werd contaktpray in de burgerij verkocht als een soort wondermiddel wat voor alle klusjes goed was. Maar niets in minder waar.

Comment

Originally posted by --Djdave-- View Post
                    Ken anders wel iemand (tenminste dat zegt die) dat die daarmee zn leven heeft gered.
                    Omdat je met links meer kans hebt dat je het overleeft dan met je rechterhand.
                    Maar heb het ook maar van een ander.
                    Hij heeft gewoon vette mazzel gehad dat de stroom een kortere weg vond die niet door zijn hart ging en snel werd onderbroken of een andere weg vond. Sommige mensen worden bijgeloving van dit soort dingen en verkopen daardoor wel eens praat die niet waar is. Daar is geen boos opzet bij. Het menselijk lichaam werkt symetrisch wat betreft de bloedtoevoer. Direct uit het hart verdeeld de slagader zich in hoofdaftakkingen naar het hoofd, beide armen en beide benen tegelijk. Daarom maakt het medisch gezien niet uit met welke hand je de stekker er uit trekt.

Iemand die rechts is moet gewoon rechts de stekker er uit trekken. Met links sta je maar wat te pielen met de kans dat het niet wil. Voor linkshandigen is dit natuurlijk net andersom. Ik heb beroepshalve in de lasserij ook veel met sterkstroom gewerkt. De stekker hoort zich zwaar te laten ontkoppelen. En zeker de buitenstekkers die een afdichtring hebben. (ik neem aan dat jullie die ook gebruiken op buitenfeesten) Als dat licht gaat dan is de boel versleten en moet je weigeren dat te gebruiken.

Ontkoppel nooit natgeregende (of van de douw natte) stekkers. Niet met 220 en niet met 380. Maak ze droog met een handdoek of als ze echt kleddernat zijn lekker laten liggen. Krijg je commentaar, lekker laten zeuren die lieden, liever een zwartgemaakte dj dan een zwartgeblakerde dj. En het zogenaamde feit dat je in 1 klap dood bent is helaas ook een broodje aap. Het is een zeer pijnlijke en lange dood omdat je niet dood gaat aan de stroom op zich, maar omdat je van binnen begint te koken. De mensen die werkelijk in 1 klap dood zijn bij elektrocutie hebben in zekere zin geluk gehad. Vergeet niet dat andere mensen je niet kunnen helpen, als ze je aanraken ondergaan ze hetzelfde lot. De stroom moet volledig worden afgesloten.

Niet zo'n leuk verhaal, dit. Dat bezef ik. Maar jullie dj's werken veel met stroom, ik sluit in de studio de boel aan en dat blijft jaren zo staan. Binnen en droog. Dit lugubere artikeltje van lijdt wel tot een tip:

Verdiep je in de basis van elektrischiteit zowel elektrotechnisch als medisch zodat je een oordeel kan vellen over hoe de stroomvoorzienning er bij staat en wat het mogelijke risico is. Is het niet voorelkaar dan treed je niet op.

Jullie werken veel met elektriciteit, het is een zeer belangrijk onderdeel van jullie beroep en/of hobby. Zonder elektriciteit is het zelfs niet eens mogelijk. Zorg dan ook dat je de kennis ervan krijgt. Nogmaals: liever een zwartgemaakte dj dan een zwartgeblakerde dj.
                    Last edited by JPSholland; Saturday-18-09-2010, 23:54.

Comment

Poeh, krijg er kippenvel van ...
                      Maar het wordt je wel even duidelijk gemaakt!

Comment

hmm oke weer wat geleerd heb het hier thuis staan en heb eigenlijk nog nooit last gehad van krakende faders dus heb het nog nooit te hoeven gebruiken (dit bevestigt ook meteen dat behringer helemaal geen verkeerde mixers aflevert want gebruik deze faders al enkele jaren zonder problemen:P) heb het een keer nodig gehad voor een potmetertje in een actieve lany speaker maar daar heb ik nog geen last van dat hij moeilijk open en dicht gaat.

Comment

Dit weekend weer een tip van de dag opgestoken ( sooow even oud topic ophalen ;) )

Als je op een stoffige locatie staat ( trekker trek ). Laat dan zeer zeker zo veel mogelijk afgedekt en zet lampen / overige apparatuur met een ventilator zoveel mogelijk uitstaan tot het nodig is. Dus is overdag de verlichting in de feesttent toch niet een toegevoegde waarde zet het dan ook niet aan en voorkom zo onnodig stof in je lampies en dergelijken ;). Iets niet meer nodig. Hop weer in je flightcase

Comment

Working...
                          X