Announcement

Collapse
No announcement yet.

Handleiding DJing / Licht- en Geluidtechniek

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Handleiding DJing / Licht- en Geluidtechniek

Hi there!

This is DJ Slim from Poland. I've just started my career and would like to share my newest promo mix with you! :)
    Check this out and let me know if you like it or not.

DJ Slim - 2005 Garage Mix

Playlist:
    1. DJ Ride – “Renagade” – Vinyl Frontier
    2. Tonka Presents Chip Tunes – “ Heartjumpa” – WEA Records
    3. Wideboys – “Your Mine” – Public Demand Records
    4. Roots Manuva – “Dreamy Days (MJ Cole Remix)” – Big Dada Recordings
    5. Dreeam Teeam vs Artful Dodger – “It Aint Enough” – London Records
    6. Shola Ama – “Imagine (Asylum Remix)” – WEA Records
    7. Artful Dodger – “Re-Rewind (The Crowd Say Bo Selecta)” – Relentless
    8. Unknown – Unknown – Unknown
    9. All Saints – “ I known Where It’s At (Wideboys Remix)” – Public Demand Records
    10. Unknown – Unknown – Unknown
    11. Wideboys – “Let It Go” – Public Demand records
    12. AC Burrell feat. Mega & Romeo – “Nasty” – Unknown
    13. De La Soul – “All Good? (MJ Cole Remix)” – Tommy Boy Music
    14. MJ Cole feat. Pd Syndicate – “Ruff Like Me” – Mercury records
    15. Boom!!! Tune – “Bling Thing” – Middle Row Records
    16. Danny J Lewis – “Spend The Night(Top Cat Radio Edit)”- Locked on

Thanks.
    Peace, Slim
    emoandslim@interia.pl

Handleiding DJing / Licht- en Geluidtechniek

Ik ben op het moment dat ik dit type bezig met info te verzamelen voor een volledige 'handleiding' voor de beginner en semi-gevorderde DJ / Licht- en Geluidtechnicus.

Iedereen die een beetje thuis is in het gebruik van Google kan in principe op het internet alle info over het licht, geluid en muziek wereldje vinden, maar ik ben nog nergens een complete handleiding tegengekomen die alle aspecten behandeld, van het beginners niveau tot de gevorderde kant van dit onderwerp.

Het is voor mij niet alleen een mooie gelegenheid om (bijvoorbeeld: de beginnende DJ) te helpen, maar ook een uitgelezen methode om zelf wat meer te leren over de gevorderde techniek.

Daarom heb ik een oproep, ik wil in dit topic een lijst gaan samen stellen met alle onderwerpen die er in moeten komen.
    Ik heb jullie hulp daar voor nodig, want ik weet natuurlijk wel wat ik wil leren en wat ik nuttige informatie vind, maar ik wil hier de mening van meer mensen (zowel beginners als gevorderden) zodat er uiteindelijk een zo volledig mogelijk verhaal uit voort kan vloeien.

Dus, als jullie hier de onderwerpen die erin moeten komen willen posten, dan maak ik in de 2e post een volledige lijst met alle toegevoegde ideëen.

Comment

Gereserveerd

Comment

dus ook op gebied van theater, band versterking, live registratie enzo?

Dat wordt toch een cursus theatertechniek denk ik dan

Comment

Mmmm... naar aanleiding van oa jouw brug/versterker topic was ik al bezig om wat te schrijven over versterkers, en ik wou dit al gaan uitbreiden naar speakers, wellicht ook eq's/crossovers, omdat dit met name veel voorkomende vragen zijn. Hiernaast wou/wil ik een soort basis-guide maken voor het samenstellen/kopen van een systeem, met name in het budget segment (in midden segment is genoeg reden tot zinvolle discussie, en pro segment, nou ja, daarvoor zijn er gewoon opgeleide adviseurs)

Onderwerpen die mij zelf handig lijken:
          -luidsprekers (waar op te letten/wat is belangrijk/ wat zijn de vaak toegepaste technieken (voor/nadelen)
          -versterkers (waar op te letten/wat is belangrijk/stereo/mono/bruggen
          -microfoons (met name microfoongebruik, microfoonkeuze kan vrij persoonlijk zijn)
          -koptelefoons (waar op te letten bij aanschaf, wederom is smaak erg persoonlijk
          -mengpanelen (wat belangrijk is, post/pre-faders, etc)
          -DJ mengpanelen (staat al wel wat over op dacht ik zo)
          -EQ's (wanneer toe te passen/hoe te gebruiken)
          -Crossovers (idem als EQ's, minder op instellingen ingaan, dit staat wel netjes in handleidingen vermeld)
          -problem-solving (brom/ruis/etc, zodra er een probleem wordt geconstateerd en er een oplossing voor is, probleem opnemen in een soort van FAQ met korte beschrijving en link)

En daarnaast,
          -DJ technieken
          -band-mix technieken (basis voor een band/koor mixen, kort behandelen)
          -CD-spelers/platenspelers/HD spelers

Onder het kopje Licht:
          -Basisverlichting (Verschil tussen parren/LED's, aangevuld door gebruikersfoto's die voor de gelenheid zijn genomen)
          -Scans/Movingheads

-basis uitleg hoe te programmeren (op scanmaster achtige tafels) (niet uitgebreid, paar hele kleine voorbeelden)
          -DMX (was wederom al een stuk over geschreven dacht ik), gebruik DMX terminators etc
          -Switchpacks/dimmpacks

Rigging
          -hier stop ik eerst maar eens met het bedenken van onderwerpen, liever zie ik het rigging onderwerp trouwens geschreven worden door iemand met een rigging diploma. Ik kan er heel veel over schrijven, misschien zelfs nog zinnig, maar toch lijkt mij dit niet heel verstandig.

Dit is al wel een eerste aanzet dacht ik zo :wink: . Over de namen moet je me niet vastpinnen, bedoelde dit meer zo om de content aan te geven. Zo is lichtsturing waarschijnlijk een betere verzamelnaam om switchpacks/dimmpacks/parrentafels/scantafels etc in te doen.

Comment

Popschool Maastricht, de virtuele muziekschool met veel lessen en informatie over muziek, instrumenten, muziektheorie, gitaarakkoorden, pianoakkoorden

Comment

Originally posted by J.S. Coolen
              dus ook op gebied van theater, band versterking, live registratie enzo?

Dat wordt toch een cursus theatertechniek denk ik dan
              Ik ben er zeker in geintereseerd, maar ik mis in dat vlak de ervaring, met DJ-Gear heb ik wel ervaring en met Kleinschalige Theater-techniek heb ik een beetje ervaring, maar met de laatste niet genoeg om er genoeg over te kunnen zeggen, maar misschien dat we dat gewoon met z'n alle kunnen samenstellen. ?

Popschool-maastricht heeft indderdaad een hele goede site hiervoor, die was ik even vergeten.

Comment

NBeat, hoever staat het met de handleiding? ;)

Comment

Ik heb al een hoop info bij elkaar, maar het wil niet zo snel lukken, omdat ik het redelijk druk heb met mijn studie.

Zo af en toe kan ik er nog wel iets aan doen, maar het zijn telkens maar kleine beetjes.

Bovendien ben ik een 4 maandjes uit de running geweest, niet meer online op het forum, bijna niet meer gedraaid of geproduced, en ook amper op m'n eigen RMP's geoefend. Dus dat schoot ook niet echt op.

Ideen zijn natuurlijk nog altijd welkom!

Comment

En toen begon het toch allemaal weer wat te kriebelen? ;)

We zien hem graag verschijnen!

Comment

Ja, nooit echt weg geweest overigens, maar het kwam er af en toe gewoon niet van.. Veel werken in die tijd, beetje school, verhuizen, enz..

Comment

Het is ook zoveel eigelijk is het niet te doen. Er bestaat ook niets voor niets geen compleet boek over :P

Comment

Ja, daar ben ik inmiddels ook achter ;)

Maarja, ik ben er aan begonnen en ik ga er zeker niet mee stoppen, het duurt alleen iets langer dan verwacht. ;)

Comment

Als je het af hebt dan kan je het op het forum zetten en bax beloond dat. Ik denk dat je het wel kan gaan zien als 100 reviews :P 100x50 is een aardig geluidssetje 8)

Comment

Nouja, wanneer het echt een mooi stuk wordt, zal er waarschijnlijk wel iets geregeld kunnen worden. ;)

Comment

Working...
                              X