Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe maak je een goede site voor je drive-in?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nog meer tips qua bouw/vormgeving:
    Kies maximaal 3 kleuren, en bouw aan de hand daarvan je website. Er zijn maar weinig ontwerpen met meer dan 3 kleuren die echt mooi zijn.

Gebruik het liefst 1, en maximaal 2 lettertypen.

Zorg ervoor dat je website er in meerdere browsers er het zelfde uitziet (IE7,8, FF3, Chrome, Safari).

Gebruik, zoveel mogelijk, correcte xHTML. Je kan je website 'valideren' op http://validator.w3.org/

Overlaad je bezoeker niet met annoying animaties, zoals (snel) bewegende gif animaties. Dit leid de bezoeker af, en zal minder geneigd zijn volledige teksten te lezen.

Laat je website aan een stel bekenden van je zien, en vraag keiharde kritiek. Beter: vertel niet dat het jouw website is, laat foto's van jou en je naam achterwege, en vraag "wat vind jij hier nou van". Je hebt nog nooit zulke eerlijke reacties gehad, en die heb je nodig.

Ik zelf ontwerp bijna geen van mijn sites zelf. Waarom niet? Ik heb een heel goed idee hoe het eruit moet zien, het lukt me alleen bijna nooit goed om het er zo uit te laten zien. Als het even kan laat ik het ontwerpen, liefst door studenten vormgeving etc., zodat je wel een creatieve look hebt, maar geen tonnen met geld kwijt bent.
    www.skidj.nl is een website die ik zelf ontworpen heb, www.opmijnfeest.nl heb ik ontworpen op basis van een gratis template, en www.thepartydjs.nl heb ik laten ontwerpen in een wedstrijd. Kies jij de mooiste maar eens uit;)

Inhoudelijk:
    Plaats op zijn minst een telefoonnummer en e-mail adres op de website. Zorg ervoor dat het geen hotmail/gmail/live/yahoo e-mail adres is, maar het liefst een van een zelf geregistreerd domein.

Plaats referenties van locaties waar je al eens gedraaid hebt. Hoe bekender de referentie in jouw omgeving, hoe prominenter hij aanwezig moet zijn.

Zorg voor interactie. Plaats een mail of bel-me-terug formulier. Dit verlaagt de drempel om contact op te nemen.

Werk met een .nl/.com adres. Dit komt professioneel over, en kost haast niks. een .nl kan je voor een euro of 6 in huis hebben. Ik zelf ben in het bezit van een domein naam of 30. Waarom? Gewoon wat goeie namen bedacht, en ooit ga ik ze allemaal gebruiken;) Heb ook van sommige namen zowel de .nl als de .be als de .com geclaimd. Waarom? Zodat je buurman niet ineens op de .com gaat zitten als jij de .nl hebt.

.nu/.co/.net/.eu/etc. - een stuk minder interessant. Hoe vaak ga jij surfen en denk je "dat bedrijf heette Bassie, misschien is het wel Bassie.eu?"

Praat op je website niet over aanbiedingen. Dan gaat ongeveer dit in de klant om: "Hoezo? Zit je zonder werk? En je bent al 2 jaar bezig? Hoe komt dat?"

Google kijkt hoe belangrijk een website is aan de hand van hoeveel links er naar die website toe linken. Zorg er dus voor dat er andere pagina's/websites naar jou linken. Hoe meer, hoe beter (in beginsel).

Dat waren mijn tips voor even:)
    Last edited by ThePartyDJS; Wednesday-22-09-2010, 09:00. Reason: Google tip toegevoegd

Comment

Nog een tip:

Gebruik op pagina's de zelfde lettertype en grote. Is een stuk overzichtelijk. Gebruik ook een neutrale lettertype, niet met zoveel tiralatijntjes enz.

Comment

Maak een nette navigatiebalk met CSS. Doe dit vooral niet met HTML, als een andere pagina van de site dan wordt gevonden in bijv. Google dan ziet de bezoeker alleen die pagina en niet de navigatie. Dit is erg irritant en de bezoeker zal de site snel verlaten..

Comment

Originally posted by rintie View Post
          @ Greendiek
          ...knip...
          Die nieuws pagina ben ik het niet helemaal over eens. Als je een drive-in bent die niet al te veel klussen heeft, heeft dus ook weinig nieuws. Als het september is en het laatste nieuws komt uit juli ziet het er niet zo up-to-date uit.

Als het uit juli dateert en het is september dan vind ik dat persoonlijk nog redelijk up to date. Maar ik denk dat je toch minimaal 1x per 3 maanden een nieuwsbericht moet kunnen plaatsen. Vaker is natuurlijk altijd beter, maar minder zou ik echt niet doen.

Comment

@rick1993

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Je kan best met HTML je menu maken. Mijn site is helemaal met HTML gebouwd. En hoe ik het ook probeer op Google, ik krijg altijd mijn site te zien met de menubalk. :D

Comment

Originally posted by rick1993 View Post
              Maak een nette navigatiebalk met CSS. Doe dit vooral niet met HTML, als een andere pagina van de site dan wordt gevonden in bijv. Google dan ziet de bezoeker alleen die pagina en niet de navigatie. Dit is erg irritant en de bezoeker zal de site snel verlaten..
              Wat jij nu zegt begrijp ik niet, maar hoe ik het begrijp, klopt het in mijn ogen niet.

Je navigatie maak je met (x)HTML. Vervolgens kan je dit gaan stylen met CSS. Voordeel hiervan is dat je opmaak losstaat van je (x)HTML.

Waarom een gebruiker je HTML niet zou kunnen zien als je geen CSS gebruikt, geen idee waar je dat vandaan haalt. Of had je het over Frames? Frames zou ik sowieso niet gebruiken, frames hebben we al 5 jaar achter ons gelaten gelukkig.

Comment

@rick1993

Dat is alleen het geval als je met frames werkt... en dat is zoooooo 1998.....

en naar mijn weten is CSS puur een manier om je site makkelijk en consequent te stylen (dus ook je HTML)

Comment

Ik bedoelde inderdaad frames, kon alleen even niet op het woord komen...

Comment

wat is er mis met frames?:(

Comment

Google indexeert geen pagina's met frames. Lijkt me al reden genoeg.

Comment

achterhaald principe dat niet samengaat met zoekmachines... de zoekmachine laad dan een van de pagina's uit je frame waardoor de andere benodigde pagina's weg blijven en er dus niks van je site overblijft.

DIV is beter (en zelfs dat is geloof ik alweer achterhaald)

Comment

Met HTML5 hebben we <article>, <section> en <aside>, dus <div> gaat inderdaad ook weer weg :)

Comment

heel typsich snap ik eindelijk bijna feilloos hoe te werken met div gaat dat weer de prullenbak in... nou ik blijf toch nog lekker doorklooien daarmee voorlopig :-)

Comment

Originally posted by Patrick View Post
                              Google indexeert geen pagina's met frames. Lijkt me al reden genoeg.
                              Oh jawel hoor :)
                              Maar het klikbare zoekresultaat is dan inderdaad wel de subpagina, dus zonder het hoofdframe er omheen.
                              Google is gelukkig wel slim genoeg om daar mee om te kunnen gaan, het leest ook de inhoud van flash bestandjes, kan selectiefilters in productoverzichten selecteren, formulieren invullen (en versturen) en zelfs bestellingen plaatsen.

Gebruik van div is inderdaad vele malen beter, alle browsers gaan er hetzelfde mee om en je zit niet meer met het probleem van die ene pixel verschil tussen verschillende browsers.
                              Wel is het aan te bevelen om de reset css van Yahoo te gebruiken om in ieder geval alle verschillen met marges en paddings etc. gelijk te trekken.

HTML5 biedt leuke voordelen, alleen is het nog even wachten totdat het door alle browsers goed wordt ondersteund.
                              IE9 doet dit het wel, maar gaat weer niet werken op WinXP, dus iedereen die WinXP gebruikt, zal bij voorbaat al moeten overstappen op een andere browser voor goede HTML5 ondersteuning (en 3x raden hoeveel mensen en bedrijven er nog met WinXP werken...).
                              Ik vrees dat het nog wel even gaat duren voordat we volledig over kunnen, maar de ontwikkelingen zijn erg goed!

Comment

Working...
                              X