Announcement

Collapse
No announcement yet.

(kracht?) stroom

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ja oke, daar heb je gelijk in maar moet de vaatwasser het dan ook niet begeven als er op 1 fase 380 staat?

Tevens heb ik er nooit bij stilgestaan het vooraf te controleren dus heb ik dat ook nog nooit gedaan. Maar als de vaatwasser het doet kan ik er toch vanuit gaan dat mijn apparatuur het er ook op doet?

Comment

Hoeft niet als de vaatwasser op de zelfde fout door gaat ( omdat hij misschien zowel het stopcontact als de stekker van de vaatwasser heeft gemaakt ) is er dus niets aan de hand.

Ik heb in de weekende en vakanties vroeger bij een drankgroothandel gewerkt en daar is menig koelmoter van een bar gesneuveld omdat daar dus ook nogal eens fout zat maar omdat alle stekkers van de aparaten van hem ook fout waren merkte niemand het todat wij kwamen dus.

Daarom meten we het gewoon weg altijd.

Comment

njah, dan denk ik dat ik het beter niet kan doen.
        Althans, ik weet niet hoe een multimeter werkt en weet het ook niet hoe ik het moet meten. ik wil het risico eigenlijk niet nemen maar het liefst heb ik het wel via de krachtstroomgroep lopen omdat boven de groepen niet weet.

Maar als ik vraag wie het heeft aangelegd en dat bleek een goed bedrijf te zijn geweest, kan ik het risico toch wel nemen.

Comment

Dave,

ronennieshow geeft een ontzettend goede tip die je veel geld kan besparen.
          Hoeveel tijd kan het nu kosten om even met een multimeter die stroomvoorziening te testen?

Neem gewoon het zekere voor het onzekere, vertrouw op kennis (en ervaringen!) van anderen en neem dit soort tips 'ter harte'.

Succes met je klus.

Comment

16A - 6H
            200/346V - 240/415V
            3P + h + ...
            Typ 1

Aan bovenstaande te zien is het een CEE-Form wandkontaktdoos 16Amp. De aanduiding "6H" wil zeggen dat het aardkontakt onderin zit (vanaf de voorkant gezien) dus op 6 uur.(De dikke pen bij de uitstulping op de stekker)
            3p + N + ...deze "code" wil zeggen: 3 fasen + Nul + aarde.
            Type 1 is de aanduiding van de fabrikant voor het type volgens zijn catalogus.(in dit geval Mennekes geloof ik)
            IP44 geeft aan dat dit systeem spatwaterdicht is.

Tussen de L1 aansluiting en N aansluiting meet je met een mutimeter rond de 230 Volt.
            Tussen de L2 aansluiting en N aansluiting meet je met een mutimeter rond de 230 Volt.
            Tussen de L3 aansluiting en N aansluiting meet je met een mutimeter rond de 230 Volt.
            Tussen de L1 aansluiting en de L2 aansluiting meet je rond de 390-400 Volt.
            Tussen de L2 aansluiting en de L3 aansluiting meet je rond de 390-400 Volt.
            Tussen de L3 aansluiting en de L1 aansluiting meet je rond de 390-400 Volt.

Op deze aansluiting kan je dus zonder meer je instalatie aansluiten (mits goed aangesloten, dus je 230 Volt spullen altijd tussen één van de 3 "L "aansluitingen en de "N" aansluiting!!), en dan heb je 3 x 16 Ampere bij 230 Volt. Je mag een ongezekerd verloop gebruiken wat met minimaal 1,5mm2 is bedraad, van CEE-Form 16A naar 3 x Schuco.

De Showtec PSA 161 is inderdaad een goede oplossing voor dit "probleem"! Je kan dan meteen zien of je overal de juiste spanningen hebt!

Maarrrrrrrrr, begrijp je niet exact hoe een en ander werkt, blijf er dan alsjeblieft gewoon netjes van af! dat is dan altijd nog het veiligste!
            Last edited by john; Saturday-02-10-2010, 18:30.

Comment

Originally posted by john View Post
              De Showtec PSA 161 is inderdaad een goede oplossing voor dit "probleem"! Je kan dan meteen zien of je overal de juiste spanningen hebt!
              Er komt vandeweek als het goed is een elektricien langs om het op te meten enzo.

Maar zoals in je Quote gezegd, wanneer ik de PSA 161 gebruik hoef ik het niet perse op te meten omdat ik dan de spanning kan zien of zie ik dit verkeerd?

Comment

Ik ken genoeg grote vaatwasmachine's die 380v gebruiken hoor! goed checken dus.

Comment

Originally posted by Dj-Walter View Post
                  Ik ken genoeg grote vaatwasmachine's die 380v gebruiken hoor! goed checken dus.
                  Waarschijnlijk gebruikt deze vaatwasser 3 x 230Volt, en daardoor krijg je automatisch een aansluiting van 3 fasen 380 Volt. (L1-N, L2-N, L3-N)En in dat opzicht zegt men in de "volksmond" dat die vaatwasser een 380 Volt aansluiting heeft.

@ Dj Dave.

In principe moet dat inderdaad gewoon goed zijn. Mocht er geen nulleider aanwezig zijn in de wandkontactdoos, dan meet je nooit 230 Volt. Maar ik zou het vreemd vinden als die er niet inzit. Anders monteren ze wel een 4-polige CEE ipv een 5-polige CEE.
                  Wanneer de Nul in de CEE verkeerd zit, meet je 380-400Volt waar normaal 230 Volt gemeten zou worden.
                  Last edited by john; Sunday-03-10-2010, 13:07.

Comment

Nu weet ik niet zeker of dat er een krachstroomverdeler beschikbaar is bij mn verhuurbedrijf. Maar nu heb ik een ander bedrijf gemaild en die zei het volgende:

Met een verloop 16A Cee 5p naar 32A Cee 5p te gebruiken, af zekering 16A per 220V groep ( je kan er dan 3 gebruiken )

Maar van 16A naar 32A kan toch niet, of toch weer wel omdat hier is afgezekerd op 16A?
                    deze zou dan gewoon moeten kunnen toch.

Comment

De 16 en 32 waar hun het over hebben zijn de stekkers een 32 ampere stekker is net wat groter als een 16 ampere. Maar je kunt wel alles met 32 ampere bekabeling bekabelen en dus ook de stekkers gebruiken alleen moet je er wel rekening mee houden dat je ookal zijn de stekkers en kabels zwaarder je maar 16 ampere afgezekerd bent. Dus trek je er meer dan 16 ampere per fase uit dan nog zal de zekering eruit gaan. De kabels bepalen niet je maximale belasting voordat de zekering eruit gaat maar de zekering zelf bepaalt dat.

Comment

njah, als ik me gewoon houd aan 3x 3680watt is er niks aan de hand toch?
                        (Maar jij zegt de stekker is wat groter dan die van 16 ampere, hiermee bedoel je zeker de kabel, want anders past die niet)

Comment

Wat ronennieshow vermoedelijk bedoelt over de stekkers en kabels is het volgende:

Je steekt een 16A stekker in het stopcontact. Deze kabel heeft aan de andere kant een 32A steker. Met deze 32A stekker kan je de paddenstoel (of wat voor verdeler dan ook met 32A aansluiting) in. Zo krijg je gewoon 16A binnen, je hebt alleen iets grotere stekkers, en misschien makkelijker in te huren verdelers.
                          Maar ondanks de bekabeling van 32A kun je maximaal 16A gebruiken. Dus inderdaad max 3x 3680 watt (ik zou eerder van 3600 rond uitgaan, dan heb je nog iets speling ivm inschakelpieken) en let er op dat je het wel evenredig verdeelt over je groepen.
                          Dus niet 1 groep onbelast, 1 groep met 3600 watt, en 1 groep met 1800 watt. Doe dan 3 groepen van 1800 watt.
                          Maar vermoedelijk wist je dit al ;)

Comment

Ik vermoede al zoiets :)

En qua belasting, dat wist ik inderdaad al :)
                            Maar bedankt voor de uitleg ;)

Comment

Vanmiddag nageken, en goed bevonden.

Comment

Ik wou even melden dat gisteren alles goed is verlopen.
                                Heb er enkel 2 fourbaren opgehad (naderhand 1 omdat de ene het leuk vond het niet meer te doen) lichteffectje, dj setje+laptop en 2 speakers.

Comment

Working...
                                X