Announcement

Collapse
No announcement yet.

Legaal?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Legaal?

Beste Forumleden,

Weten jullie of het legaal is als je bij de bibliotheek orginele cd's leent (huurt) op je pc zet en de cd terug brengt? Of moet je daar dan een deal met de bieb voor maken zodat als je gecontroleerd word dat naar hun kan terug verwijzen?

Als het zo zou werken, hadden ze de CD's beter online gezet en vrijgegeven om te downloaden wanneer je maar wilt... of je zou dan met je laptopje onder je arm naar de bibliotheek kunnen gaan.

Comment

Maar zou dan kunnen?

Comment

van de website brein.
        Verveelvoudigen en openbaar maken
        Het auteursrecht geeft de maker van een werk (bijvoorbeeld een muziekstuk, een film of een computerspel) het recht dat werk tegen betaling uit te baten. Twee centrale begrippen binnen het auteursrecht (en naburig recht) geven aan welke handelingen zijn voorbehouden aan de maker: verveelvoudigen en openbaarmaken. Verveelvoudigen is het maken van exemplaren (kopieën) of bijvoorbeeld het kopiëren van digitale bestanden (up- en downloaden). Openbaarmaken is het verspreiden van werken: verhandelen, weggeven, ruilen, of in het openbaar vertonen of ten gehore brengen. Zonder toestemming van de rechthebbende mogen zijn werken niet worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt. Auteursrecht is dus ook een verbodsrecht. Voor het geven van toestemming (een licentie) aan exploitanten van muziek, film en computerspellen kan de maker geld (royalties) vragen. De exploitanten verdienen op hun beurt geld door het werk tegen betaling te verspreiden, door er bijvoorbeeld dvd’s of downloads van te verkopen

Mag ik als DJ gekopieerde cd's en/of dvd's gebruiken tijdens mijn optredens?
        Volgens de uitzondering op de auteurswet is het toegestaan zonder voorafgaande toestemming van de rechthebbenden een kopie te maken voor eigen gebruik. Dit eigen gebruik wordt in de wet als volgt omschreven: 'voor eigen oefening, studie en gebruik'. U mag de kopie dus alleen voor uzelf kopiëren en gebruiken. Voor het gebruik van zelfgemaakte kopieën in openbare gelegenheden heeft u voorafgaande toestemming nodig van de rechthebbenden

Comment

@henk
          Het gaat er niet om of het openbaar maken mag, maar of je het mag rippen van de Bieb CD´s. Al neem ik aan dat dit gewoon mag, aangezien Windows Media Player de mogelijkheid geeft om CD´s te rippen.
          Maar de informatie is natuurlijk altijd handig die je hebt gepost.

Het voordeel van CD´s van de bieb is dat ze vaak gratis te lenen zijn, althans bij onze bieb wel. Het nadeel echter is dat de muziek collectie 10 jaar achter loopt... maar wel handig voor slagers of lekker ouderwetse muziek ;d

Comment

Het geld wat je er zin steekt dat je een cd gaat huren kan je beter een cd van kopen in de cd winkel. Kost wat meer maar je hebt hem wel zelf altijd in bezit.

Comment

Het mag niet, je mag alleen een kopie maken voor eigen gebruik als je eigenaar bent van het origineel...

Toch moet ik zeggen dat toen wij het evenement-radiostation hadden in 2008 op diverse evenementen buma-stemra er tijdens de controle geen probleem van maakte dat al onze muziek op de server stond... geen vraag of wij de originelen thuis hadden...

Nu moet ik wel toegeven dat alles bij ons klopte en wij netjes een flink bedrag afdroegen aan hun :p

Comment

@Dj-Walter
                Geghe, bij ons is CD huren lekker gratis :D

@Deejay
                Hij zegt niet dat hij het openbaar ging maken, volgens de eerste reactie lijkt het voor eigen gebruik. Natuurlijk mag je niet zomaar muziek streamen, zowel geen gebrande CD's als originele.

Comment

Originally posted by Dj funkey View Post
                  Beste Forumleden,

Weten jullie of het legaal is als je bij de bibliotheek orginele cd's leent (huurt) op je pc zet en de cd terug brengt? Of moet je daar dan een deal met de bieb voor maken zodat als je gecontroleerd word dat naar hun kan terug verwijzen?
                  Gaat toch over het openbaar afspelen. Waarom zou je thuis gecontroleerd worden.

Comment

Ik wil het inderdaad gebruiken om in het openbaar af te spelen.

Comment

Als dat legaal en mogelijk was, had men dat wiel allang uitgevonden hoor. ;)

Comment

Dat het voor openbaar gebruik was had je wel wat eerder mogen vermelden, en natuurlijk mag dat niet... precies zoals Rick al zegt.

Comment

Originally posted by rintie View Post
                          Dat het voor openbaar gebruik was had je wel wat eerder mogen vermelden
                          Dit is wel erg kort door de bocht, een forum is er om vragen te stellen hoor.
                          Richting de TS is dit niet erg netjes.

Maar back on topic, dit is niet legaal nee.
                          Je mag alleen een kopie maken van een originele CD wanneer deze ook daadwerkelijk in jouw bezit is.

Comment

Klopt helemaal Rick, maar als je netjes Buma-Stemra betaald voor je openbare afspeel-sessie's dan doet er niemand moeilijk over is mijn ervaring ;-P
                            Last edited by Deejay; Thursday-04-11-2010, 21:57.

Comment

Daar heb je denk ik wel gelijk in, het is maar net hoe je het bekijkt. Er is (bijna) niemand die daar over moeilijk gaat doen. Maar hoeveel van de drive-ins hebben geen Buma-Stemra licentie, maar draaien ook overal en nergens?

Comment

Working...
                              X