Announcement

Collapse
No announcement yet.

Legaal?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Je mag muziek copiëren voor uitsluitend eigen gebruik. Op dat nu een eigen cd of een bib cd is wordt in het midden gelaten. De rechten die je feitelijk zou moeten betalen zit al in de prijs van de cd. Deze copie mag je niet verhuren, uitgeven of uitzenden.

Comment

Ja, dus je moet de originele CD´s kopen en dan betaal je 19% BTW, vervolgens moet je voor je drive-in 19% afdragen aan het bedrijf met de blauwe envelop... en vervolgens moet je nog een x bedrag afgeven aan Buma/Stemra (weg winst)
      Maar ok, dán pas ben je legaal!

Comment

Dat snap ik even niet, want als jij btw afdraagt aan de belastingdienst als bedrijf zijnde kun je betaalde btw ook terug vorderen.

De buma stemra bijdrage specificeer je toch gewoon op je nota en bereken je door aan je klant, niks geen winst weg....

Comment

Als je minder dan €1345,- aan BTW hoeft af te dragen, hoef je dat helemaal niet te betalen. Dat is 19% van de 119% procent, dus je zult al meer dan €8000,- winst moeten maken om BTW te betalen. En dan schaf je ook nog dingen aan waar je BTW voor betaald, waardoor weinigen hier aan dit bedrag zullen komen. (BTW staat wel gewoon op de factuur..)

Daar staat wel tegenover dat je de BTW niet kunt terugvragen, maar in een normale situatie (meer inkomsten dan kosten) zul je dus baat hebben bij deze regeling.

Bron

Comment

@ Deejay
            Probeer jij maar eens geld terug te vorderen van de Free Record Shop.

@Rick1993
            Dat is zeker waar, en dit vergeten heel veel mensen. Vergeet zelf niet dat je dit precies allemaal netjes in je boekhouding moet staan en kunt bewijzen dat je zoveel hebt verdient.
            Ook mag je weer de 19% van de ingekochte producten er weer af halen.

Comment

Originally posted by rintie View Post
              @ Deejay
              Probeer jij maar eens geld terug te vorderen van de Free Record Shop.
              Dat doe je bij de belastingaangifte, niet in de winkel waar je de CD's koopt.

Comment

Sorry, echt geen flauw idee waarom ik de Free Record Shop als voorbeeld nam.
                Ik bedoel natuurlijk 2de hands CD`s, want nieuw is alles onbetaalbaar ;)

Comment

Ik snap jou helemaaal niet meer Rintie, het merendeel wat jij post of bedrijfseconomische zaken berust helemaal niet op de waarheid. Misschien kun je beter meer lezen en minder posten óf nagegaan wat je post ook daadwerkelijk klopt?

Hoe zit het met BTW
                  Mag ik een CD kopieren?
                  Last edited by Citybeatz; Monday-08-11-2010, 18:00.

Comment

Iedereen heeft van die momenten dat je iets typt, en ondertussen gewoon niet oplet (althans ik dan).
                    Verder wou ik alleen maar zeggen dat je geen btw kan terugvorderen op 2de hands producten, aangezien ik CD's altijd 2de hands koop. Een paar honderd CD's nieuw kopen gaat me te ver, daarom vind ik Marktplaats dé oplossing.

Comment

tenzij je het tweedehands bij een bedrijf koopt ;) als je dan een factuurtje krijgt kan jij gewoon de 19% terugvragen bij de belastingdienst.

overigens las ik volgens mij op de vorige pagina nog wat onwaarheden over de buma/stemra regels. over het algemeen zijn namelijk de locaties (partycentra, cafes, enz) al aangemeld en betalen zij daar al voor en hoef jij niet ook nog eens te betalen.

Verder las ik ook nog wat over btw en inkomsten. als jij "maar" €2000,- per jaar verdient met dj-en ben jij volgens de belastingdienst niet bedrijfsmatig bezig en mag jij ook geen btw meer terugvragen. daar tegen over staat dat je op dat moment ook geen btw meer hoeft te betalen. je hebt na het starten van je bedrijf (ik dacht) 5 jaar de tijd jezelf te "bewijzen" of je als bedrijf zijnde "zelf dragend" ben. ;)

Comment

Working...
                      X