Announcement

Collapse
No announcement yet.

Branchecijfers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Branchecijfers

Beste collega's,

Van vele branches zijn er volop cijfers bekend, maar van onze branche niet. Ik vind dat erg jammer, omdat ik nu niet weet hoe mijn bedrijf het doet ten opzichte van anderen. Hoe is het aantal boekingen bijvoorbeeld bij jullie geweest afgelopen jaar? Gestegen, gedaald? Wat is jullie omzet en welk percentage houd je onderaan de streep over? Waaruit wordt die omzet behaald? Welk percentage is bijvoorbeeld losse verhuur? Welk percentage is drive-in shows? Wat zijn de gemiddelde prijzen? Wat voor klanten werk je het meeste voor? Enzovoorts enzovoorts.

Nu begrijp ik uiteraard dat je dit soort gevoelige informatie niet zomaar op een forum gaan neerpennen. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat ik de enige ben die behoefte heeft aan dat soort informatie.

Daarom had ik het idee om een webpagina te maken waarop je dit soort gegevens volledig anoniem kwijt kan. Gewoon via een formulier, waarbij je verder geen contactgegevens invult, maar alleen velden als "omzet", "winstmarge" enzovoorts. De gegevens worden dan verzameld in een PDF die per e-mail verstuurd wordt aan iedereen die heeft meegewerkt aan het onderzoek.

Voordat ik dit ga opzetten moet ik wel weten of mensen hier uberhaupt aan willen meewerken, anders is het zonde van de tijd natuurlijk. Verder wil ik dan graag jullie input over welke gegevens er in het onderzoek meegenomen moeten worden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

ik verwacht niet dat de grote prof bedrijven hun cijfers op een site neer gaan zetten. ik in ieder geval niet ;) Het enige wat ik er over kwijt wil is dat ik 2010 een verassend goed jaar vond in vergelijking met 2009 en ik héél erg benieuwd ben naar wat 2011 gaat brengen. de voorspellingen zijn in ieder geval erg goed *ff afkloppen*

ik ben wel geintresseerd in wat de redenen zijn waarom je het zou willen weten. ik geef toe het is leuk om te weten. ik denk ook dat een ieder regelmatig de websites van zijn/haar concullegas bekijkt ;)

Comment

Dit jaar was een TOP jaar voor mij. 2x gedraait in de waterskihut 16x een drive inn gedaan en nog een paar clubs!:-) echt 2010 was voor mij een topjaar:D

Comment

De bedoeling is juist om te vergelijken met andere jaren om op basis daarvan te kunnen zeggen of je cijfers beter zijn, niet veel veranderd zijn of verslechterd.

Comment

Natuurlijk zijn eigen cijfers zeer belangrijk, maar vergelijken met andere bedrijven is ook belangrijk (benchmarking).

Als ik een minder jaar heb wil ik wel graag weten of dat alleen bij mij is, of dat andere bedrijven daar ook last van hebben. En is dat alleen bij de drive in shows zo, of ook in de verhuur?

Natuurlijk zal er ook een indeling gemaakt worden naar de soort en grootte van een bedrijf. Als iemand roept dat ie een topjaar heeft omdat hij 25 boekingen heeft gedaan is dat leuk, maar dat is natuurlijk heel wat anders dan een professioneel bedrijf die ervan moet leven.

Overigens is het dus de bedoeling dat de cijfers anoniem verwerkt worden, dus er wordt nergens bij genoemd om welk bedrijf het gaat. Maar wel hoeveel medewerkers het bedrijf heeft, in welke regio het werkzaam is enzovoorts, alle belangrijke gegevens om in te kunnen schatten hoe jouw bedrijf het doet ten opzichte van de concullega's.
          Last edited by Geluid-en-licht.com; Wednesday-01-12-2010, 15:40.

Comment

Nuttige info die ook gevraagd kan worden:

-Keuze: DJ / drive-in / productie / freelancer ..
            -Aantal klussen
            -Gemiddelde omzet per klus (een hobbyist die voor 50 euro een showtje wegezet is natuurlijk wat anders dan een grote Drive in Show die 500 euro voor een klus vraagt)
            -Gemiddeld bedrag aan apparatuur per klus (afschrijvingen)

Je zou natuurlijk ook een paar gemiddelde drive in shows uit een regio kunnen nemen en een uittreksel bij de Kvk opvragen (voor €2,50 per uittreksel). Alleen moet je dan op de een of andere manier het geld terug kunnen verdienen..

Comment

Beste Rick,

Bedankt voor je reactie. Die punten zullen zeker meegenomen worden, al ben ik nog niet zeker van het gemiddeld bedrag aan apparatuur per klus. De rest zijn wel prima punten (en misschien die ook wel, ik hoor graag de mening van anderen).

Een uitreksel aanvragen bij de kamer van koophandel word je niet veel wijzer van... alleen BV's en NV's zijn verplicht hun jaarrekening te deponeren, en dat zijn meestal niet de kleinere bedrijven waar ik naar op zoek ben ;)

Comment

Ik denk dat het onhaalbare kaart wordt. Er zijn zo veel verschillende licht en geluid bedrijven die elk hun eigen type klantenkringen hebben.

Het is vooral interessant om te weten wat je directe concurrenten doen, maar die geven jou hun cijfertjes niet;)

Comment

Ik ben niet zo nieuwsgierig naar andermans cijfers, ik houd liever de mijne in de gaten.

Comment

Bedrijven in alle branches vergelijken hun cijfers met die van concullega's (of in elk geval het markgemiddelde). Van veel branches zijn de cijfers echter gewoon bekend (bij de KvK, rabobank) maar dat is in onze business wat lastiger.

Comment

In jullie bussiness zitten ook heel veel kleine hobbiematige "bedrijfjes". Als ik zie wat het spul nu kost, bijvoorbeeld lasers die 10 jaar geleden onbetaalbaar waren en nu kan iedereen ze kopen, dan denk ik dat deze brance de fotografie achterna gaat. Bijna elk dorp heeft 1 of meerdere jochies die het spul hebben en leuk kunnen draaien. Waarom dan een veel duurdere pro inhuren? De persfotografie is ook helemaal kapot gegaan door het mobieltje.

Ik bedoel, het kleine dorpje waar ik woon is het ook bekend dat ik 3 lasers voor de lol heb. Als er een keer iets wordt georganiseerd in het cafe, dorpshuis of school dan is dat allemaal vrijwilligerswerk en komen ze bij mij voor een laser en huren ze geen pro in voor 10, 20 of misschien 30 keer dat bedrag. Van deze feesten zijn er het meeste.

In de toekomst zijn er nog een paar hele grote pro feesten en die buit is nu al verdeeld. De cijfers kennen heeft geen zin, net zo min als het zin heeft om nu nog beroepfotograaf te worden in een stervend vak. Face it, jullie vak is stervende voor degene die hier zijn brood mee moet verdienen.

Zie op dit forum, verreweg de meeste zijn minderjarig en ze hebben best wel leuk spul en voeldoende kennis in huis om een feestje te bouwen. Als pro moet je het hebben van massa feesten zoals Sensation en kleiner, bijvoorbeeld, de ballonfeesten in Joure. Voor bedrijfsfeestjes en trouwpartijen zijn de pro's al veel te duur. Dat wat er nog is, is over 10 jaar weg.

Met het uitgeven van je jaarcijvers laat je een ander in je keuken kijken. In een wereld waar de spoeling steeds dunner wordt zal niemand daartoe bereid zijn. Annoniem of niet. Uit de cijvers omtrent het aantal personeel, omzet, kosten en baten samen met de regio kan je zonder ook maar een naam te zien al met hele grote zekerheid invullen om welk bedrijf het gaat.
                      Last edited by JPSholland; Wednesday-05-01-2011, 17:00. Reason: meer spelfouten dan er woorden zijn

Comment

Klopt het probleem is denk ik niet dat er zoveel kleine hobby praktijken zijn.
                        Het probleem is gewoon wanneer je op het moment een goedlopende zaak hebt zal dit ook wel blijven lopen. Wanneer je een goed klantenbestand hebt en goed zaken doet zullen klanten ook terug blijven komen. Het probleem is het opstarten van zo'n bedrijf. Dit zal tegenwoordig moeilijker gaan omdat je klein moet beginnen en er zoveel kleine bedrijven zijn. Oftewel er is veel keus en moeilijk om er tussenuit te komen en je centen ermee kunt verdienem. De enige manier waarop je echt kunt groeien is door een nieuw concept te bedenken en dit is dus lastig omdat er weinig nieuwe concepten tegenwoordig zijn simpelweg alles is al een keer gedaan.

Comment

wanneer je op het moment een goedlopende zaak hebt zal dit ook wel blijven lopen.
                          Zal toch vies tegenvallen denk ik. Je zult toch zelf pro-actief je klanten moeten blijven benaderen met vernieuwingen, verbeteringen en aanpassingen in je hele bedrijf.

De producenten van casettebandjes hebben ook nooit eeuwig kunnen profiteren van hun roem.. je moet dus meegaan met de techniek (zoals veel uit 'onze' branche nu overgaan op LED bijvoorbeeld in alle soorten en maten, de een nog creatiever dan de ander) en zo iets nieuws bieden wat een ander nog niet heeft. Vooruitstrevendheid. En wanneer anderen soortgelijke dingen beginnen te doen, ben jij allang weer bezig met iets anders unieks.

Comment

Working...
                          X