Announcement

Collapse
No announcement yet.

Licht en geluid musical

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Licht en geluid musical

Ik ben voor het 2e jaar gevraagd om een musical van groep 8 van licht en geluid te voorzien.

Vorig jaar deed ik het met nog 2 jongens waarvan het meeste apparatuur van hen kwam, dit is mij vies tegengevallen.
    (het mengpaneel deed het niet meer, mic's kapot etc,)
    Daarom heb ik er voor gekozen dit jaar het alleen te doen, en deels apparatuur in te huren.

Vorig jaar had ik in de front, 2 fourbalken waarvan 4 parren wit als frontlicht.
    en In de achterste truss 2 fourbarren.
    Nu wil ik het achter weer hetzelfde doen (2 fourbarren)
    Maar het front wil ik echter wat anders.
    Ik dacht aan 2 fresnells á 1 kw per stuk, en dan 1 fourbalk in het midden.
    Hoe zouden jullie dit doen?

zo zag het er uit:

goh ik denk da 2 fresnells
    overkill gaat zijn
    maar then again je kan ze dimmen

dus front:
    2x 1kw fesnells en 1fourbar
    en rear 2 fourbars

ik zou de front parren
    2 rood (midden) voor warmte en
    2 blauw (buitenste) voor avond of schemering

en rear zou ik gaan met de 2buitenste rood en de 2 binnenste groen

en de rest gewoon wit

paintje ->

Comment

Ja inderdaad, als front had ik het ook zo in gedachten.
      Prima dus?

Maar bij de achterste zie ik ze liever allemaal met kleur.
      Ziet er ook zo raar uit vanuit het publiek, vind je niet?

Comment

bwa ik zou er zoizo 2 wit laten dan heb je wat backfill
        of je kan ze ook zalmroze maken
        dat gebruiken wij ook veel

vraag na of er een "bliksemséne" in zit
        zo ja breng een stroboscoop mee
        dat kan je dan écht niet missen!

Comment

Voordat je kleuren begint te roepen: ga eerst die musical maar eens lezen en baseer daar je lichtplan op!! Bezint eer ge begint!
          Anders doe je gewoon maar wat. Niet echt de goede instelling.

En 2 1kW fresnels? Beetje overkill in dat hokje, denk je ook niet? Ga liever voor 4x .5 kW fresnels en een fourbar in het midden. Dan ben je veel flexibeler.

Comment

keuze van licht moet te maken hebben met de sfeer die opgeroepen word / het geheel moet uitstralen. Moet allemaal samen vallen met het decor, posities van "acteurs" , etc.

Dus ik sluit me aan bij ajdeboer. Verder wellicht en idee om te kijken naar led, dan zit je niet gebonden aan kleurfilters en kan je per scene de kleuren wisselen etc.

Comment

@ajdeboer

ik had aangenomen dat hij dat zelf wel wist om het script te lezen
              @zassie

led is idd wel handig maar voor toneel blijf ik nog net iets liever bij gewone parren

Comment

Je kan met led parren en parren werken. Ik gebruik ook altijd 2 fourbarren wit als frontlight. Als verlichting van achteren pak ik meestal led. Maar bij muscials en in een grote ruimte zou ik ook fourbarren ophangen met kleurenfilters er in die gebaseert zijn op de sfeer van de muscial.

Het script doorlezen is inderdaad erg handig. Word het bijvoorbeeld nacht? Dan kan je met (led)parren achterop de muur blauw licht laten schijnen. Met dat soort dingen ziet het er net wat mooier uit.

Ben benieuwt naar de foto's!

Comment

Het script moet ik nog doorlezen,
                  Led is geen optie ik gebruik liever mijn fourbarren.
                  De kleurenfilters pas ik daar naar aan maar vind het geen gezicht om er geen kleurenfilter(s) voor te doen.

Maar waarom zijn 2x 1kw fresnells geen optie?
                  Hij heeft volgens mij alleen 1kw en 2kw fresnells, je kan ze toch ook gewoon dimmen???
                  Eventueel neem ik extra licht mee naar het script (bijvoorbeeld bliksem, stroboscoop etc.)

Comment

Het frontlicht.

Je kunt best fourbarren gebruiken, als dat budget-techiesch gezien gewenst is, natuurlijk zijn FC's hiervoor beter geschikt. Zorg ervoor dat je het hele speelvlak kunt uitlichten met (wit) front licht. Als je gewone parren gebruikt kan je er evetueel nog een correctie filter voordoen (omdat je ze niet open wilde laten).

Kijk vervolgens welke kleuren bij het stuk passen, (bv nacht, bos, etc) en doe hier iets mee met het tegenlicht.

Comment

Kleine tip: geen kleurenfilters in het frontlicht plempen (de correctiefilters als 151, 152, 201 etc. daargelaten). Je houdt geen licht meer over, zonde! Bovendien vind ik het geen gezicht.

Verder, ik had het niet over 'geen optie', maar over 'overkill' en meer 'flexibiliteit'.

Mijn persoonlijke lijstje (mocht het budget/de stroomvoorziening het toelaten):
                      Front
                      4x 500W Fresnel (O/W of 152)
                      1x fourbar met parren (O/W of 152)
                      ...x extra fresnel of par voor een speciaaltje (any)

Tegen
                      4x 500W fresnel, netjes verdeeld over de lengte van de truss (152 of iets soortgelijks)
                      2x foubar met parren met kleuren die bij de verschillende scènes van het stuk passen
                      Last edited by ajdeboer; Friday-18-03-2011, 15:25.

Comment

Wat ga je eigenlijk met geluid doen? Richt microfoon, headset, hand microfoon?

Comment

Ik zou aan de voorkant een fourbar neerhangen, met daarnaast aan iedere kant een fresnel. Aan de achterkant 2 fourbarren.

Wat komt er qua geluid te staan?

Comment

@Dj-scratch
                            Ja inderdaad, qua licht ben ik er nu wel uit.
                            Zoveel budget is er namelijk ook weer niet.

Qua geluid gebruik ik:

2x DB technologies opera 605D (meer dan genoeg voor zo'n klein zaaltje)
                            waarschijnlijk 1x Yamaha 166CX mengtafel
                            Setje djm800/cdj-800mk2 (voor voorbeluistering en eventuele effecten)
                            Qua mic's ben ik er nog niet helemaal over uit, zit er aan te denken om de hoofdrolspelers (2/3 man) een zendertje te geven (Sennheiser EW100)
                            En voor het geheel een 2/3tal Richt microfoons voor het podium.

Krachtstroomgroep is ook aanwezig.
                            Last edited by --Djdave--; Friday-18-03-2011, 23:45.

Comment

Bij sommige evenementjes en talentenjachten zie ik vaak veel disco-geknipper terugkomen.

Bij een musical is het nu juist zo dat de artiesten in kwestie de volle aandacht verdienen en met het licht maak je alleen de sfeer.

Daarom is het belangrijk dat je het script goed doorneemt, bepaalt welke sferen er in welke hoofdstukken aanwezig zijn en hoe je je licht hier op kunt aanpassen. Ook is het zo afwegen welke kleurenfilters je kunt gebruiken en waar je een compromis moet maken.

Ook als ik het decor zie is het misschien een goed idee om met barndoors te gaan werken, je gaat anders redelijk wat schaduw en strooilicht krijgen op de achterste muur.

Is het een klassen-musical of een musical met slechts een paar spelers? In het eerste geval zou je nog kunnen kijken voor overheadmicrofoons, met optioneel inderdaad aparte mics voor de hoofdrolspelers.

Comment

Working...
                              X