Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basis tips vinyl draaien.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Basis tips vinyl draaien.

Ik zal me eerst even voor stellen. Ik ben Fons van leeuwen ben 24 jaar, en woon in Ommen. Ben helemaal gek van hardstyle en de goeie jaren 90,s:D

Naar alleen maar luisteren en party,s leek het mij een uitdaging, om zelf eens het gevoel te krijgen van draaien en mixen. Maar wel op de ouwe manier, dus geen cd,s maar oldskool vinyl:p

Ik heb nu een mooie set van Reloop gehaald.
    Draaitafels: Reloop rp-4000 m3ds
    Mixer: Reloop rmx-400 sp

En genoeg platen die mijn voorkeur hebben.
    Ik heb al wat geprobeerd op de set, en het is toch moeilijker dan ik dacht.
    Ik weet dat het jaren duurt op leuk te kunnen draaien, maar het lijkt nu meer op aan knooien. Dus zou graag tips willen van de vinyl dj,s. Om eerst goed de basis onder de knie te krijgen. Heb nu hardstyle platen, en zat zelf te denken om wat tecno platen te halen. Om goed te leren beatmatchen, om dat harstyle vrij snelle en druke muziek is.

Heb al de zoek functie gebruikt, maar daar is weinig te vinden voor vinyl.
    Dus graag hoop ik wat goeie tips te krijgen, om de basis onder de knie te krijgen.

Agja, de oefenen, oefenen, oefenen tip kun je zelf wel verzinnen.

Ik ben begonnen te draaien met vinyl (doe ik inmiddels niet meer) en een paar platen die ik van voor naar achter kende. Daar ben ik gaan bij houden wat ik moest doen om ze gelijk te krijgen en te houden. Dus ik zette plaat A aan en pakte plaat B bij de 1e beat en had de pitch op beide tafels op 0. Liet de plaat B los op de beat van A maarja, dat ging niet goed... dus verzette ik de pitch van track B en ging weer naar de 1e beat en opnieuw proberen. Net zo lang totdat het wel lukte.

Waar het dus op neer komt is een hoop geduld en doorzettingsvermogen hebben en je zult merken dat het steeds sneller en makkelijker gaat. Wat ook een goede is, is heel kritisch naar je mixjes te luisteren en denken aan wat je fout deed.

Een andere goede hulp om te starten zijn de video's van dj-tutor ellaskins (zoek daar maar op in google) en die legt heel veel uit om je goed op weg te krijgen.

Succes en veel plezier!

Comment

Oke, tip 1 is goed de nummers te weten.
      Als ik een nummer op elkaar wil laten over lopen gaat het redelijk. Maar hoe kan je het mooiste een melodie weg filteren, als ik naar de volgende plaat ga. soms gaat het leuk, maar vaak gaat het te vlot. En heb je geen mooie overgang. Zijn daar nog manieren voor, om het mooi te laten overlopen?

Comment

Fons,

Eerst en vooral welkom op het forum en leuk om lezen dat een jonge keren met vinyl wil leren draaien want de meeste jonge mensen halen hun neus op voor vinyl wat ik wel kan begrijpen uiteraard, ik ben denk ik even oud als de vinl zelf (grapje) en heb toen ik Dj was enkel vinyl gekend, er bestonden nog geen cd's en technische snufjes en het was echt zweten om een ganse avond je publiek op de dansvloer te houden, je moest niet enkel goed kunnen mixen, toen was het heel normaal om elke plaat aan elkaar te praten alsook door de platen goed te kunnen lullen anders zat je met een lege dansvloer en na een paar weken met een lege discotheek en kon je op zoek naar een andere club, de leukste tijd van mijn leven, maar je bent niet naar het forum gekomen om oude verhalen te horen, maar om tips om beter te kunnen draaien met vinyl.
        Vinyl is heel basic, zonder toeters en bellen dus veel tips zal je niet mogen verwachten.
        Je zal wel weten dat je veel zal moeten oefenen, je platen goed kennen want soms moet je de intro achterwege laten en op de plaat een gepast stukje zoeken waar je de plaat het best kan inmixen, ik spreek hier wel over oude disco die trouwens een stuk moeilijker te mixen is dan house omdat de BPM heel veel kan verschillen en de intro's ook veel korter zijn dan house, techno enz... wat wel kan helpen in het begin is een mixer met een BPM counter, eigenlijk vals spelen maar het kan helpen om beter te kunnen mixen, zelf doe ik het liever op het gehoor dat is eerlijker maar vooral leuker dus dat is een keuze die je moet maken.
        Zorg dat je platendraaier voorzien zijn van slipmatten, zonder die slipmatten is het bijna onmogelijk een mooie mix te maken, met die slipmat kan je de plaat klaar zetten net voor een beat en terwijl plaat A draait hou je plaat B met je handen tegen (vingertoppen op de plaat) en je start de platendraaier, dus de platter draait maar door de slipmat kan je de plaat vasthouden, fader op je mengpaneel dicht, koptelefoon met 1 oor op je hoofd zodat je plaat A hoort spelen door de speakers en plaat B die je gaat inmixen hoort in je koptelefoon, je luister nu goed naar de beat op plaat A en je beweegt plaat B heen en weer zodat de eerste beat van plaat B telkens op de beat van plaat A valt en je laat hem los op het moment dat je denkt nu zit ik met plaat B recht op de beat van plaat A en in je koptelefoon hoor je dan of plaat B trager draait dan plaat A of net vlugger en dan is het de kunst om plaat B gelijk te krijgen van BPM als plaat A, eens je zeker bent dat ze een gelijk tempo draaien, ken je terug een beat opzoeken met plaat B, heen en weer gaan met de plaat en lossen op het juiste moment en als hij gelijk loopt qua tempo met plaat A dan de fader van plaat B naar omhoog en voila je eerste mix, maar dit kan je niet op 10 minuten hoor, daar gaan weken, maanden en bij sommige zelfs jaren over, maar eens je de handeling onder de knie hebt kan je heel vlug een plaat klaar leggen en gelijk zetten qua tempo, op 30 minuten kan je normaal een plaat al inmixen.
        Beetje moeilijk uit te leggen over het net dus ik hoop dat je mijn uitleg wat begrijpt en we gaan proberen om je vragen te beantwoorden.

Hier loopt al een topic over vinyl sinds vorige week : http://www.bax-shop.nl/forum/f11-muz...opic-9802.html

Jammer dat je zo ver woont, anders zou je gerust wat mogen komen trainen bij mij thuis, het best leer je van een andere Dj die gewoon is om met vinyl te draaien, het uitleggen is dan gemakkelijer dan via het net :)
        Last edited by Mol; Thursday-08-09-2011, 21:46.

Comment

Haha werk graag mee het vinyl weer terug te brengen, is toch de mooiste manier. Als je al die verhalen leest van vroeger. Goeie tip nummer 2, merk wel dat je het te snel wil doen, om naar plaat b te gaan. Dus plaat b iets voor uit laten draaien tot je ze gelijk hebt lopen, weer terug. En dan plaat b mee bewegen, mee laten draaien. Nog wat bij stellen en mixen maar. Bedankt voor de tip.

Comment

Klein filmpje gevonden op het net van wat ik bedoel met de plaat heen en weer bewegen.

http://www.youtube.com/watch?v=6O766...ayer_embedded#!

PS: als je op zoek bent naar vinyl platen en antwerpen is niet te ver voor u, dan is dit een super zaak, alle genre muziek en heel goedkoop.

>>> http://www.wallysgrooveworld.com/
            Last edited by Mol; Friday-09-09-2011, 01:10.

Comment

Fons, ik zou de platen die je nu hebt op bpm selecteren (eventueel een kleine sticker in een bovenhoek van de hoes). Vervolgens met de platen beginnen die qua bpm dicht bij elkaar liggen (even puur de basis) om vervolgens te leren afremmen of juist te versnellen. Succes in ieder geval.

Comment

Zo deed ik dat ook in het begin, de beats tellen in 30 seconden en dan x2, zo heb je de BPM, klaseer ze dan op BPM en dat werk gemakkelijker, zoals marker zegt is ideaal, stapje voor stapje, het is zoals fietsen eens je de techniek te pakken hebt ben je vertrokken en ieder mixt op zijn eigen manier, ieder heeft zijn eigen truukjes dat moet je zelf ontdekken door te oefenen.

Comment

Originally posted by Mol View Post
                  de beats tellen in 30 seconden en dan x2, zo heb je de BPM
                  Inderdaad volgens de basis.
                  Op die RMX40 mixer zit nml. ook een BPM counter maar die kan er soms flink naast zitten. Je kon volgens mij wel mee tappen op je effectknop voor de juiste bpm.

Heb nml. zelf ook zo'n mixer gehad ;)

Comment

Ik heb nu gewoon 4 platen genomen, die redelijk gelijk zijn, en oefenen maar. Op de mixer zit bpm counter, maar klopt niet echt. @marker, ik zie op de foto dat u de zelfde draaitafels had. Welke naalden zat er bij jou op? Ik heb nu de gewone naalden in zitten, vindt het geluid wat matig. Heb wel gebruikte platen, en die moeten denk ik ook eens goed schoongemaakt worden met een cleaner. En ms een betere naald?

Zo staan ze er nu bij, ben druk met een eigenbouw meubel. Zit in de interieur bouw, dus dan moet er wel wat moois komen onder de tafels.

Hopelijk komt hij morgen terug van de spuiter, in mooi zijdeglans zwart.

Last edited by fons van leeuwen; Friday-09-09-2011, 11:28.

Comment

Originally posted by fons van leeuwen View Post
                      @marker, ik zie op de foto dat u de zelfde draaitafels had. Welke naalden zat er bij jou op?
                      Zeg maar je hoor ;) en de draaitafels heb ik nog alleen een andere mixer.

Dit zij Ortofoon Concorde pro S elementen, kwaliteit van het geluid vind ik moeilijk te beoordelen. Hiervoor waren het nml. Pro S OM elementen van dezelfde fabrikant.
                      Ik merk het uiteraard wel als ik een slechte vinyl persing heb of dat er een naald of plaat versleten is.

Complimenten trouwens over het nieuwe meubel netjes hoor.
                      Handig zo met die laptopstand en op die stukjes "rond" aan de zijkant komen neem ik aan je speakers.

Plaats je een foto als je helemaal klaar bent.

Comment

Stanton en ortofoon zijn de beste merken, maar hier lees je een heel interessant stukje over naalden, want je hebt Spherisch en Eliptische naalden.

PS: net meubel en onderaan plaats voor vinyl en cd's, en je speakers zullen daar op de hoeken heel mooi staan.
                        Last edited by Mol; Friday-09-09-2011, 14:39.

Comment

Hopelijk is de meubel morgen klaar, en zal dan wat foto,s posten.
                          JM lab Speakers komen op de hoeken, kan alleen nog geen 35mm buis vinden.
                          Zal me eens verdiepen in de naalden, die Ortofoon Concorde is dan compleet dat je hem er aanschoeft? Die er nu op zit kan je alleen reloop naalden in zetten, of kan je ook alleen de naalden vervangen, Van andere merken?

Comment

Nog niet helemaal klaar. Moeten nog steunen voor de speakers op.

Comment

Hij is nice!

Comment

Working...
                              X