Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe te mixen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe te mixen?

Hoi,

Een tijdje terug heb ik de Mixtrack Pro van Numark gekocht, samen met Virtual DJ Pro. Hiermee ben ik nu mee aan het oefenen.
    Ik mix op dit moment als volgt:
    Ik kijk per nummer hoeveel BPM ze hebben en zet ze gelijk. Als ik het ene nummer door het andere nummer wil laten doorlopen kijk ik boven in het scherm of ze gelijk komen. Zo niet, dan draai ik het ene nummer een beetje bij zodat ze wel gelijk lopen.
    Ik mix dus eigenlijk met behulp van de software, niet op gehoor.
    Vinden jullie dit een goede manier om te mixen? En wordt dit vaker gebruikt?

Bedankt alvast!

tegenwoordig is bijna iedereen zo bezig,

ja ik ook, als ik ff geen zin heb dan gebruik ik zelf de "sync button"

maar ik draai ook vinyl, en gewoon met Cdj's dus ja als je "echt" wil mixen zul je dit moeten oefenen,

Comment

Bedankt voor je reactie!
      Vind je ook dat je op deze manier een goede DJ kan worden? Want ik zie goede en bekende DJ's als Tiësto en Armin van Buuren toch nooit naar een computerschermpje kijken als ze aan het mixen zijn ;).

Comment

klopt, maar die werken veel met het zelfde bpm, en daardoor is het ook makkelijker, en waarschijnlijk gebruiken ze ook gewoon Pre mixed tapes, dus cd's die al voor gemixt zijn.

maar een dj zijn is meer dan plaatjes draaien en bpm's kennen.
        het gaat merendeels(bij mij dan) om je publiek, leer hun aan voelen, en leer je muziek kennen,

Comment

Ik kan zelf niet eens een beetje draaien, maar ik heb als belichter met veel "grote" dj's gewerkt. Wat mij opviel is dat zij behalve het tempo ook op toonsoort mixen. Daar heb je toch echt je gehoor voor nodig. leer je zelf aan om eerst zonder "hulpmiddeltjes" te mixen, dan kun je later altijd nog de pc het werk laten doen.

Wat betreft pre mixen en opgenomen mixjes, komt vast wel voor. Maar als je 24/7 bezig bent met mixen, wordt je vanzelf heel goed en lijkt alles voor de buitenwereld erg makkelijk.

Comment

Nogmaals ik heb niet de mogelijkheid om een nummer in mijn koptelefoon te luisteren.
            Zorgen dat je dat wel kunt, hoe hard dat ook klinkt. ;)

Je kunt een computer gewoon géén gevoel voor ritme bij leren. Daarnaast zijn BPM tellers nooit 100% accuraat. Je zult het zelf altijd een stukje moeten bijsturen met je pitchbend, omdat het anders mogelijk uit de maat gaat lopen.

Comment

Hallo,
              Ik ben een beginnend DJ, ik mix met het Apple programma Mixxx, puur op gehoor en op basis van BPM op m'n scherm. Het grootste deel van de nummers is prima te mixen, maar er is ook een aanzienlijk deel waarbij het BPM wel hetzelfde is, alleen de track loopt toch sneller of slomer dan de track waarmee ik hem wil mixen. Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen? Nogmaals ik heb niet de mogelijkheid om een nummer in mijn koptelefoon te luisteren.

Alvast bedankt!

Floris

Comment

inderdaad zorgen dat je wel door je koptelefoon naar een nummer kan luisteren.

kan je doen door een mixer (en in jouw geval dan controller te kopen). Maar als je er écht niet veel geld voor over hebt, kan je ook zoals mijn broer doen: usb-geluidskaartje kopen (heeft hem 10 euro ofzo gekost) en gaan met die banaan. Begrijp me niet verkeerd: zo'n geluidskaartje van 10 euro vervangt zeker en vast geen echt gear.

Comment

Dit is al ongeveer sinds het begin van de sync knop een discussie (lijkt me, in ieder geval sinds ik in deze wereld terecht kwam). De meer ervaren DJ's zeggen dat de sync knop voor kinderen is. Net als een BPM teller. Die helpen je bij het beatmixen. Maar.
                  Als je een geavanceerde (set) controller(s) hebt. Dan kan je d.m.v. de sync knop veel tijd winnen. Tijd die je dan kan gebruiken om allemaal trucjes uit te halen, zoals effecten en samples. Ik ben van mening dat ik liever samples gebruik dan een pitchfader. En voor het publiek maakt het geen reet uit of je de sync knop gebruikt of niet. Zolang de muziek maar gelijk loopt. En over die toonhoogte: daar heb je geen goed gehoor voor nodig. Dit zou veel te veel werk kosten om 1. Alle tonen uit je hoofd te leren en te herkennen en 2. Bij alle nummers die je hebt op te schrijven op welke toon die zit. Oplossing? Software. Virtual DJ heeft de optie om al je nummers in 1 map op toonhoogte te sorteren. Werkt alleen bij nummers die al een keer zijn geladen.

Een tip: Op de Mixtrack Pro zit geen sample functie. Maar je kan wel spelen met Hotcues. Ik heb hem zo gemapped dat ik 6 HC's heb. Zo kan je een soort overgang maken met een bekend stuk uit een nummer. HC 1 is dan Hello, HC 2 is dan I Came... , HC 3 is dan de climax etc.
                  Je kan heel simpel met je koptelefoon voorbeluisteren. Je hebt een hoofdtelefooningang aan de voorkant. Het is een 6,3 mm jack aansluiting, je hebt dus waarschijnlijk een verloopje nodig van mini jack naar 6,3 mm jack. Waarschijnlijk heb je er wel zo een in huis. Die worden op wel meer apparaten gebruikt, bijv. keyboards. Plug je koptelefoon in, zet je cue gain goed, en je cue mix helemaal naar links. Nu kan je het nummer voorbeluisteren waar het lampje om de knop "cue" oplicht.
                  Last edited by Guest; Monday-06-08-2012, 20:13.

Comment

Oplossing? Software. Virtual DJ heeft de optie om al je nummers in 1 map op toonhoogte te sorteren. Werkt alleen bij nummers die al een keer zijn geladen.
                    Lijkt me niet.

Oplossing? Je muziekkennis op orde zien te krijgen EN op orde houden. Verder gevoel voor ritme en muziek hebben. Software kan niet uitrekenen hoe de sfeer van het publiek is. Want DAAR pas je je muziekkeuze op aan, niet omdat een stukje software zegt dat je een bepaald nummer met een bepaalde toonhoogte moet pakken. En moet je van een track naar een compleet andere track? Dan zorg jij er maar voor dat je dat voor elkaar krijgt, als creatieve DJ zijnde. Met wat loops, stutter-effecten en hotcues kom je al een heel eind.

Comment

Het ging bij die oplossing alleen even om het op toonhoogte sorteren-gedeelte.
                      Ik zeg niet dat je geen verstand van muziek hoeft te hebben om een goede DJ te kunnen zijn. Het is alleen handig om bijv. te weten dat je nummer in toonhoogte niet past bij je huidige nummer. Dan hoef je hem niet eerst te laden en luisteren (heb ik dus in tegenstelling tot jou, meer tijd voor de andere dingen). Ik probeer altijd zo veel mogelijk van de "gewone" dingen aan mijn computer over te laten. Datgene wat een performance maakt of breekt, daar gaat het bij mij om.

@j17 Beroemde DJ's hoeven niet heel goed te zijn. Ook andersom. De meeste beroemde DJ's zijn bekend van hun eigen gemaakte nummers, die ze dan draaien. Ze zijn dus eigenlijk producer. En een beetje DJ. Ik weet eigenlijk niet hoe goed mensen zijn zoals Tiësto en Armin van Buuren, maar ik heb vaak genoeg gehoord dat er veel betere DJ's zijn die amper in hun eigen dorpje bekend zijn. Ook is het belangrijk om wat mensen te kennen. Als je oom bijvoorbeeld een disco heeft, kan je daar makkelijker binnenkomen dan als dat niet zo is.
                      Last edited by Guest; Tuesday-07-08-2012, 13:31.

Comment

Originally posted by Mathias Van Rechem View Post
                        inderdaad zorgen dat je wel door je koptelefoon naar een nummer kan luisteren.

kan je doen door een mixer (en in jouw geval dan controller te kopen). Maar als je er écht niet veel geld voor over hebt, kan je ook zoals mijn broer doen: usb-geluidskaartje kopen (heeft hem 10 euro ofzo gekost) en gaan met die banaan. Begrijp me niet verkeerd: zo'n geluidskaartje van 10 euro vervangt zeker en vast geen echt gear.
                        Oke, dat is wel chill om te horen opzich. Ik heb een gewone MacBook, waar doe je die geluidskaart in en weet je toevallig welke ik nodig heb?

BVD

Comment

Working...
                        X