Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ-rechten / licentie's enz.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DJ-rechten / licentie's enz.

Hallo,
    Ik wil gaan draaien op verschillende (waarschijnlijk privé) feesten.
    De apperatuur heb ik in huis.
    Ik heb momenteel alleen maar illegale muziek!
    Vraag 1: Mag ik met deze illegale muziek draaien op feesten?
    Ik heb verder geen vergunningen e.d.
    Vraag 2: Heb ik vergunningen nodig voor het draaien op feesten?
    Vraag 3: Heeft iemand nog tip's enzo?
    Alvast bedankt

Ditmaal gelieve het topic NIET te sluiten!
    Op het topic waarnaar ik verwezen word staan allemaal afwijkenden antwoorden, daar heb ik niks aan!

Natuurlijk mag je niet met illegale muziek draaien op feesten. Als je op prive feesten draait heb je verder geen vergunningen nodig (wel legale muziek dus), als je op zakelijke feesten of openbare evenementen draait wel. Dan moet de opdrachtgever namelijk een percentage van jouw gage afdragen aan BUMA/STEMRA. Maar goed, dat is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever.

Een goede tip: koop verzamelalbums via itunes.

Comment

en als ik op privé feesten met illegale muziek draai, kan iemand dat dan controlleren of mij er een boete voor geven

Comment

Ja dat kan. Het is niet voor niets ILLEGALE muziek.

Als jij werkt wil jij toch ook gewoon betaald worden?

Comment

maar het is een prive feest, hoe kan daar iemand binnenkomen?

Comment

Sorry maar iemand die feesten wil verzorgen zou dat toch moeten weten!!!
            Op het forum staan er al honderden topics over dit onderwerp en toch blijven ze wekelijks die vraag stellen?

Om kort te antwoorden, je mag op feesten en dus ook op privé feesten NIET met illegale muziek draaien en op elk feest ook privé kunnen en mogen ze controle doen ook al beweert een ander dat ze het niet mogen doen op privé feesten.

Mag je een winkel beroven? NEEN
            Mag je een privé huis beroven ???

Zoals ronny al zei, als jij werkt wil je ook betaald worden, dus de artiesten ook.
            Als DJ beroof je geen artiesten, beetje respect voor de mensen die zorgen dat wij als DJ ons werk/hobby kunnen uitoefenen.
            Last edited by Mol; Monday-09-07-2012, 15:08.

Comment

Mooie ethische stelling Mol, maar juridisch klopt er geen hout van. Dat ga ik echter niet opnieuw typen, staat in het topic over "illegale muziek" (wat ook weer niet bestaat, maar dat terzijde).

Comment

Tot je eens bezoek krijgt op een privé feest, ik spreek nu wel voor belgië.
                Maar goed, dat is een eeuwenlange discussie en dat zal altijd zo blijven.
                Als iemand iets wil weten met zekerheid dan vraag je dat niet op een forum maar bel je naar sabam voor belgië en burma voor nederland, die mensen bijten niet en ze geven je alle correcte info.

Comment

Maar ja, niet iedereen woont in België hè!

Verder heb je wel gelijk. Dit soort zaken kan je nog altijd het best bij de buma/stemra navragen. Zij zijn de gene die dit alles vaststellen, en jouw hier het best uitleg over kunnen geven!

En neem anders ook eens hun site door, staat heel wat nuttige informatie op!

Comment

maar wat is als je via internet doet downloaden maar je betaald voor het programma??
                    is het dan ook '' illigaal?''

Comment

Als je alleen voor het programma betaalt en niet voor de muziek: illegaal.

Comment

Originally posted by djdannyp View Post
                        maar wat is als je via internet doet downloaden maar je betaald voor het programma??
                        is het dan ook '' illigaal?''
                        Als ik een brood koop bij de bakker, maar voor mijn beleg betaal ik niet... is het dan ook diefstal? ;)

Comment

Als iedereen netjes zijn muziek moest aankopen, dan hoefde dit soort vragen niet ;-)
                          Zo zie je maar weer hoeveel "dj's" nog draaien met illegale muziek, voor mij kunnen ze geen controle genoeg doen.

Comment

Originally posted by Mol View Post
                            Zo zie je maar weer hoeveel "dj's" nog draaien met illegale muziek, voor mij kunnen ze geen controle genoeg doen.
                            Nogmaals: illegale muziek bestaat niet, ook niet in België.

Hoe draai jij op een besloten feestje? Met gekochte CD's en zo'n DJ licentie van de SABAM? Dat is juridisch gezien ook niet correct, de organisatie draagt ongetwijfeld namelijk geen 'openbaringsrechten' af aan SABAM, dat moet wel.
                            Nu zul je zeggen dat je DJ licentie daarvoor is... NEEN. Daarmee mag je plaatjes in je bezit hebben en afspelen (wat je sowieso al mag, die DJ licentie is pure afzetterij), maar ze nog niet openbare (als in: in het openbaar ten gehore brengen). Hang je ook bij een controle.

En wat betreft die controles: toegang weigeren kan en mag gewoon, ook in België, zeker op een besloten feest. Die controleurs zijn werknemers van een commerciële stichting en hebben geen enkel recht om huisvredebreuk te plegen.

Comment

In Nederland is de wetgeving volgens mij op dit moment zo: als je nummers download, zonder deze te delen (wat vaak automatisch gebeurd met p2p of torrents) is dit niet illegaal. Het wordt pas illegaal zodra je de nummers upload of deelt.

Wat betreft het draaien op feestjes, op privéfeesten is het geen probleem om met gedownloade muziek te draaien. Hoe dit op openbare feesten, waar je dus ook met buma te maken krijgt, zit weet ik niet. Daarvoor moet je in ieder geval een licentie hebben.

De ACTA-wetgeving die de laatste tijd in het nieuws is geweest gaat ook over dit onderwerp. Met deze wet wordt het illegaal om muziek te downloaden.

Vaak wordt er dus over illegale muziek gesproken terwijl deze juridisch niet illegaal is. Echter blijft het natuurlijk ethisch incorrect. Dit is volgens mij hoe het in Nederland zit, correct me if i'm wrong;-)

Comment

Working...
                              X