Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ-rechten / licentie's enz.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Als je wordt ingehuurd door een Horecaonderneming en cd's afspeeld hoef je zelf niets aan de Buma Stemra af te dragen, dat doet de horecaondernemer al. Je moet natuurlijk wel over de orginele geluidsdragers beschikken. Bij MP3 (legaal) moet per kalenderjaar € 90,00 aan de Buma Stemra worden voldaan, je mag dan 2100 nummers hebben en maandelijks nieuwe nummers van maximaal 1000 toevoegen.
    Last edited by heerh1; Wednesday-11-07-2012, 11:01.

Comment

Originally posted by heerh1 View Post
      Bij MP3 (legaal) moet per kalenderjaar € 90,00 aan de Buma Stemra worden voldaan, je mag dan 2100 nummers hebben en maandelijks nieuwe nummers van maximaal 1000 toevoegen.
      Waar haal je die 90,- vandaan? En die 2100?
      Volgens mij is dat sterk verouderde of in ieder geval onjuiste informatie.

Wanneer je rechten afdraagt richting Buma (en je mag hopen dat de betreffende horeca gelegenheid dat inderdaad doet) mag je met "legale" platen, CD's, MP3's of muzieksystemen werken. Daarbij mag je maximaal 10.000 nummers in eigen beheer hebben met een maximale mutatie van 1000 nummers per maand. Je mag dus 10.000 beheren en er elke maand 1000 nieuwe bij zetten, mits je er dan ook weer 1000 weg gooit. Zo werken veel muzieksystemen voor horeca: weinig gedraaide nummers vliegen eruit om er nieuwe op te kunnen zetten.

De genoemde 90,- kan ik nergens terug vinden. Dat lijkt op een DJ licentie zoals ze die in België kennen maar zou dan (net als in België) betekenen dat je 2x betaald voor het mogen afspelen van muziek.

De grote lijn die Thomasdj uitzet klopt, alleen de term 'privéfeesten' klopt niet. Daar moet je 'huiselijke sfeer' van maken.
      Uiteraard is dat een nogal rekbaar begrip en dus ter interpretatie van de handhaver of rechter.
      Ook het downloaden van muziek is in Nederland volgens de wetgeving op de thuiskopie volkomen 100% legaal en toegestaan voor persoonlijk gebruik.

Ik ga het nog een keer zeggen: illegale muziek bestaat niet. Illegale boeken wel, bijvoorbeeld het boek "Mein Kampf" is in Nederland verboden en dus is de verkoop en het bezit hiervan illegaal. In Europa en Amerika bestaat geen muziek die verboden is dus is alle muziek per definitie legaal. De manier van distributie kan illegaal zijn, maar daarmee wordt de muziek nog niet illegaal.

Comment

Nummers mixen

Hallo,
        Ik ben een beginnend DJ, ik mix met het Apple programma Mixxx, puur op gehoor en op basis van BPM op m'n scherm. Het grootste deel van de nummers is prima te mixen, maar er is ook een aanzienlijk deel waarbij het BPM wel hetzelfde is, alleen de track loopt toch sneller of slomer dan de track waarmee ik hem wil mixen. Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen? Nogmaals ik heb niet de mogelijkheid om een nummer in mijn koptelefoon te luisteren.

Alvast bedankt!

Floris

Comment

he,
          het is niet verboden in nederland om muziek te downloaden en aftespelen (delen wel).
          dus je zou hier echt geen problemen mee krijgen.
          enne als jij lekker op een sweet 16 draait komt buma heus niet langs om je te controleren.
          enne als je nou gwn een paar legale cd's mee neemt dan kan je zeggen dat je daarmee draait.

Comment

Originally posted by nigelgein View Post
            he,
            het is niet verboden in nederland om muziek te downloaden en aftespelen (delen wel).
            dus je zou hier echt geen problemen mee krijgen.
            Klopt, maar je mag het niet openbaren. Daar moet je per definitie extra voor afdragen aan Buma, ook als je met gekochte CD's of LP's draait. Dat openbaren is nou precies wat je doet als je een feestje draait buiten huiselijke sfeer.

Comment

Ik heb vorigeweek buma/stemra gebeld.
              Ik ben namelijk ook aan het kijken wat mijn kosten gaan worden om alles netjes wit te gaan doen.

Wat mij verteld is;

Als je met gedownloade muziek, bijv. torrents, draait, dien je een licentie aan te schaffen van €90,- excl. btw. Voor die 90 euro mag jij per jaar 3000 verschillende nummers hebben, waarvan je er per jaar 1000 van mag wisselen. dit geld voor zowel OPENBAAR als PRIVE feesten, omdat je altijd als dienst staat te draaien.

Als je gebruik maakt van gekochte CD's hoef je deze licentie dus niet te hebben.

Draai je op een openbaar feest? zoals een festival, openbare discotheek o.i.d. geld het zelfde als bovenstaand, zolang de ORGANISATIE de muziekrechten betaald heeft. Dit kun je simpelweg in je algemene voorwaarde vermelden. Zou trouwens ook heel dubbel zijn, dan zou elke DJ op Paaspop bijvoorbeeld de rechten moeten betalen. Dat is niet zo, want paaspop heeft deze rechten betaald.

Dit is hoe het zit, en hoe ik het in iedergeval kon regelen met Buma Stemra.

Comment

Dus die licentie van €90 maakt je illegale muziek ineens legaal? Best raar eigenlijk, want die 3000 nummers levert hun veel meer op als 90 euro.

Comment

dit vind ik ook een raar verhaal. Ik zou eerder denken dat dit verhaal opgaat voor "legaal" ingekochte mp3 (itunes etc.)

Comment

Iedereen heeft toch moeite met de wet op illegale muziek.
                    Het is niet omdat je een licentie hebt dat je opeens met illegale muziek mag draaien, je mag met KOPIES van EIGEN cd's draaien, dus de originele cd MOET je in bezit hebben en dit kunnen aantonen als er controle is.
                    Ook moet je een licentie hebben als je wil gaan draaien met aangekochte muziek (beatport, Itunes...)

In belgie kost een licentie 3x zoveel (291€) maar wij mogen onbeperkt muziek in onze laptop hebben steken, dus ik mag met 100.000 en meer nummers gaan draaien, als ik maar de originele cd of een factuur in bezit heb.

Ik hoor sommige al zeggen waarom dan een licentie als je toch de originele cd moet hebben, de originele cd's moet je niet bij hebben als je gaat draaien, maar bij controle moet je die achteraf wel laten zien, als je dus met kopies draait van eigen cd's dan kan je de originele cd's niet verliezen, ze kunnen niet gestolen worden en ze verslijten niet, daarom is die licentie er gekomen.
                    Last edited by Mol; Tuesday-11-12-2012, 10:07.

Comment

Over die regeling zijn meer berichten te vinden, maar niks officieels... Helaas.

Comment

Ik zeg altijd, dit soort vragen stel je niet op een forum omdat je nooit een correct antwoord krijgt, wil je 100% duidelijkheid doe dan even de moeite en neem de telefoon en bel naar burma stemra of blader eens de website door.
                        Op de website van sabam belgië staat alles duidelijk te lezen, op de website van burma zal dat ook wel zo zijn.

Comment

Originally posted by Mol View Post
                          Op de website van sabam belgië staat alles duidelijk te lezen, op de website van burma zal dat ook wel zo zijn.
                          De website van Buma/Stemra heeft een heleboel informatie over hoe en wanneer je moet betalen, maar verder bijzonder weinig - of beter gezegd: niks - over de regelingen die hier genoemd wordt, laat staan dat er uberhaupt iets op staat over DJ's en MP3's.

[quote]
                          Originally posted by Mol View Post
                          Ik hoor sommige al zeggen waarom dan een licentie als je toch de originele cd moet hebben, de originele cd's moet je niet bij hebben als je gaat draaien, maar bij controle moet je die achteraf wel laten zien, als je dus met kopies draait van eigen cd's dan kan je de originele cd's niet verliezen, ze kunnen niet gestolen worden en ze verslijten niet, daarom is die licentie er gekomen.
                          Dat is onjuist, check de site van Sabam:

Originally posted by SABAM
                          Het is echter niet toegelaten om gebruik te maken van gekopieerde muziek in het openbaar (bijvoorbeeld in dancings of op fuiven), ook niet wanneer men over de originelen beschikt.
                          SABAM weet alleen zelf niet wat ze willen, want de volgende paragraaf...

Originally posted by SABAM
                          Moet de dj de originele geluidsdragers bij zich hebben?

Dit is niet langer nodig. De originele geluidsdragers mogen gerust thuis blijven. De aankoopbewijzen van legale downloads moet de dj wel bij zich hebben tijdens de dj-activiteiten.
                          Totaal tegenstrijdig dus... niet op te vertrouwen.
                          Last edited by renevanh; Tuesday-11-12-2012, 16:55.

Comment

Originally posted by renevanh View Post

Dat is onjuist, check de site van Sabam:

Dit staat op de site van sabam (voor belgië dus)

Moet de dj de originele geluidsdrager bij zich hebben.

Dit is niet langer nodig. De originele geluidsdragers mogen gerust thuis blijven. De aankoopbewijzen van legale downloads moet de dj wel bij zich hebben tijdens de dj-activiteiten
                            Last edited by Mol; Wednesday-12-12-2012, 03:07.

Comment

Yup, totaal tegenstrijdig dus... wat moet je daar nou mee?!

Comment

SABAM is toch een stichting? Geen wetgever........
                                Dus zij mogen machtsmiddelen gebruiken om de wet uit te oefenenen, maar ze mogen dus geen regelgeving maken en dus ook niks zeggen over MP3 copieen als daar geen reglgeving aan ten grondslag ligt. Sommige van deze instanties slaan nogal eens door zonder juridische grondslag. Als ze hun mening niet met wetgeving kunnen onderbouwen is het niks waard.

Comment

Working...
                                X