Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginner!!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginner!!

Hallo,

Al een aantal jaar wil ik graag dj worden. Nooit heb ik er verder wat mee gedaan maar dacht nu, waarom ook niet. Ik ben dus nog een totale beginner met alles wat ermee te maken heeft 😅. Ik zou graag wat advies van jullie willen hebben. Ik vroeg me af of je het zelf kan leren of dat je echt een cursus of iets moet volgen. Daarnaast zal ik ook apparatuur moeten kopen. Welk apparatuur is goed voor een beginner en wat heb ik als beginner allemaal nodig?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen 😊

Groetjes Chantal

Hallo Chantal, leuk dat je wil beginnen met dj'en!

Je kan dj'en uiteraard gewoon zelf leren. Maar met een cursus versnel je het proces. Ik ben van mening dat het zelf ontdekken een goede manier is om erachter te komen of je het echt wil want goed leren dj'en kost veel tijd. Bovendien leer je meteen jezelf een eigen stijl aan waar je die anders van je docent gaat kopiëren.

Om ervoor te zorgen dat je relevantie dingen gaat leren kan je het beste eerst uitzoeken wat voor set-up je wil gebruiken. Ik zal ze even voor je op een rijtje zetten:
    1. Software en een midicontroller: Hier voor heb je software nodig. Volgens mij zijn Serato en Traktor Pro hierin de beste spelers. Virtual DJ hoor ik trouwens ook vrij vaak, maar daar ben ik niet zo enthousiast over. Daarnaast heb je een midi-controller nodig. Over het algemeen is iedere controller die vandaag de dag verkrijgbaar is wel compatible met deze software. Je hebt alleen de kans dat je zelf je knoppen een functie moet geven (midi mappen). Naast een controller en de software (op laptop oid) heb je soms ook een externe geluidskaart nodig. Voor de controller heb je een usb kabel nodig maar deze wordt vrijwel altijd meegeleverd bij de controller. Voor de geluidskaart overigens ook maar die krijg je er meestal ook wel bij. Deze manier wordt het meeste gebruikt door beginners omdat het verreweg de goedkoopste apparatuur is (uiteraard is er ook topsegment en dat kost weeldegelijk wat).

2. CD- /USB- /platenspeler en analoge mixer: Het hebt hiervoor 2 spelers en een dj mixer nodig. Daarnaast heb je rca (male) --> rca (male) kabels nodig (1 per speler) om het geluid naar de mixer te sturen. Voedingen en die rca kabels worden in het algemeen geleverd bij de spelers dacht ik (?).
    Er is ook een combi van spelers en mixer met software. Dit is eigenlijk de dure variant van een midi-controller. Bij CD- /USB spelers heb je een geluidskaart nodig en de USB kabels. Sommige mixers hebben een ingebouwde geluidskaart. Voor platenspelers heet dat Timecode. Met dit systeem werken je platenspelers als een soort van midi-controller. Ik met Timecode zelf geen ervaring dus ik raad je aan je er in te verdiepen als je dit wil. In het algemeen is dit een stuk duurder dan een midi-controller.

Verder:
    - Voor een goede start moet je ervoor zorgen dat je een goede verzameling muziek hebt. Ken je nummers dus ga niet alles zomaar kopen want dat is echt zonde van het geld. Daarnaast heb je in ieder geval een koptelefoon nodig. Eventueel kan je ook speakers kopen maar standaard computer/ radio speakers zijn prima om mee te beginnen.
    - Ik weet niet hoeveel geld je eraan uit wil geven. Qua apparatuur zou ik dus gewoon kijken wat veel wordt verkocht en kiezen aan de hand van je budget. Als je twijfelt stel dan gerust je vraag. Het is wel beter om dan gewoon naar de winkel te gaan om te testen wat je het fijnst vindt.
    - Om te leren over dj'en kan je zoeken naar termen zoals beatmatchen en CUE. Later kun je beginnen met het gebruiken van effecten. Goede bronnen zijn filmpjes van YouTube (maar luister wel of de persoon echt tot een goed resultaat komt als hij/ zij iets voordoet) en fora zoals deze en djresource. Ik ben er sowieso een paar vergeten, maar hiermee ben je goed op weg.

Als je nog vragen hebt dan zie ik die wel verschijnen. Succes!

Comment

Bedankt. Ik zal zien of ik er verder uit kan komen ����

Comment

Mathijs verwoord het vrij goed.

Als er iets wat je graag wil doen, doe het dan gewoon. Niet geschoten is altijd mis. Begin, als je verder nog geen kennis hebt of apparatuur, met budget-spul.
        Zeker voor mensen die niet zeker weten of ze, al willen ze het erg graag, het goed kunnen leren en/of onder de knie zullen krijgen, is het belangrijk om niet al te veel geld uit te geven.

Een goed voorbeeld van apparatuur is bijvoorbeeld een Pioneer DDJ-SB2. Deze gebruik ik zelf ook thuis. Het is niet het beste wat voor handen is, maar voor een bedrag van ongeveer 250 euro, heb je wel een erg leuk apparaat met Serato DJ Intro. Ik heb onlangs de volledige versie van Serato DJ aangeschaft, omdat ik naast de SB2 ook wat accessoires heb (Reloop Neon en ik leen af en toe de Pioneer RMX-1000 van een vriend). Let op dat je een goede headphone bedoeld voor DJ'ing zal gebruiken. Ik zie wel eens DJ's in een club die een setje voor de crowd maken, terwijl ze nimmer de headphones gebruiken. Dit kan natuurlijk, maar dan moet je OF van erg goede huize komen door ALLE CUE's van ALLE gebruikte nummers te kennen of de crowd voor de gek te kunnen houden. Voorluisteren eer je deze inmixt is van groot belang. Zo weet je hoe alles lekker in elkaar overloopt.

Het is ook handig om te weten met welk genre je als je belangrijkste doel gaat zien. Ik mix zelf Underground Techno, Progressive Tech House en Deep (Tech) House, dat zijn ook mijn main genres. Daarnaast maak ik wel eens een uitstapje naar Frenchcore, Industrial Hardcore of Progressive Trance.

Wat erg belangrijk is, is dat je ook goede 'monitoren' gaat gebruiken. Daarmee doel ik op voor muziekproducties en/of DJ-mixen ontworpen speakers. Een mooi voorbeeld hiervan is wat ik thuis heb. Ik heb een thuisstudio met niet al te dure apparatuur. Zo gebruik ik nu zo'n 4,5 jaar de Hercules XPS 2.0 60DJSET. Deze waren bij aanschaf 99 euro, tegenwoordig zijn ze al te vinden voor 69. Ook een geluidskaart zou handig zijn. Intern kan, maar dan zit je met het (in de meeste gevallen) gemis van RCA-aansluitingen.

Hier een foto van mijn thuisstudio (zelfbouw bureau, niets speciaals, maar wel naar eigen inzicht gebouwd).
        Is wel een wat verouderde foto, heb inmiddels meer studiogear:

Je kan ook kiezen voor een Hercules controller, ik heb ook zo een gehad indertijd, maar ik raad je toch aan om te beginnen met semi-prof spul. Daar leer je het meest van.
        Cursussen kan je volgen, maar het is mijns inziens veel beter als je het zelf leert. Kijk veel video's, abonneer je op het Youtube-kanaal van Digital DJ Tips, kijk wat je aanspreekt in video's.

Zorg dat je, in jouw genre(s), mensen toevoegt en communiceert en vragen stelt op Facebook, Hearthis.at, SoundCloud.com etc etc.

Vragen ? Stel ze gerust in dit topic !

MvG Youri
        Indominex
        - Ramteam Records

Comment

Toevoeging:
          Ik zal ongetwijfeld een aantal mensen tegen mij in het geweer krijgen, maar ik raad je ten zeerste af om met Virtual DJ te werken.
          VDJ is vrij gelimiteerd. Ga je werken met Pioneer/Denon DJ/Numark/Reloop spul, dan kan het zomaar zijn dat een of meerdere accessoires niet goed werken.

Mijn zoon heeft eens geprobeerd om mijn Reloop Neon werkende te krijgen in Virtual DJ. Op de website en in de bijsluiter staat dat het zou moeten werken, maar niets is minder waar. VDJ crasht gewoon om de zoveel tijd. Ik heb jaren met Traktor Scratch Pro gewerkt, toen ik thuis nog een A&H Xone had en een tweetal tabletops van Denon (dj cd spelers), VDJ werkte gewoonweg niet goed. Ook opgenomen sets waren niet van de topkwaliteit zoals in Traktor, of tegenwoordig, in Serato DJ.

Mocht je een controller aanschaffen die Serato gecertificeerd is, zorg dan dat je in je laptop/PC GÉÉN AMD hebt, maar Intel. De meeste AMD processoren kunnen niet goed met DJ software overweg (sound processing in AMD is te treurig voor woorden).
          Daarbij, mocht je dus voor een Serato gecertificeerde controller gaan, zorg dat je Studio/DJ monitoren hebt. Serato en interne geluidskaarten werken niet goed, zeker niet met het voorbeluisteren van de in te mixen track via je headphones !! Let hier dus goed op.

Wat je ook kan doen, en dat raad ik je zeker aan, ga met je ouders (indien je nog jong bent), alleen of met vrienden naar Bax-Shop zelf toe. Maak vooraf een afspraak met bijvoorbeeld Sjoerd. Hij kan je alles vertellen over wat je moet hebben en waar je op moet letten.

Zelfs run ik een Record Label en praat vaak met jongelui die ook willen DJ'en of willen produceren. Nederlandse geïnteresseerden stuur ik vrijwel altijd door naar Sjoerd van Bax-Shop.
          Toen ik van analoge apparatuur naar een DJ controller ging, heb ik lange tijd met Sjoerd gesproken over de mogelijkheden.

Comment

Originally posted by Indominex View Post
            Wat erg belangrijk is, is dat je ook goede 'monitoren' gaat gebruiken.
            Helemaal mee eens, al zou ik ze dan niet zo plaatsen. ;)
            Last edited by BT-Studio; Monday-14-08-2017, 13:42.

Comment

Working...
            X