Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ worden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

binnekort heb ik genoeg geld voor een opstelling van:

Vinyl draaitafel - mengpaneel - en dan de computer waar ik tracks in virtual dj draai. De computer is ook aangesloten op het mengpaneel. Dit lijkt in 1e instantie wat neppig, maar in weze is het precies hetzelfde lijkt me. Je moet ook pitchen met VD. Zo kan ik goed oefenen totdat ik de volledige set heb :D

(geld voor een 2e draaitafel heb ik nog niet :alsjeblieft: )

Comment

Originally posted by T-Nuzz
      ....die uit deze overeenkomst voortvloeien voor opdrachtnemer, BUMA/STEMRA-rechten verschuldigd zullen zijn, .....

Let er wel op dat je je algemene voorwaarden verstrekt, deponeert, of op verzoek aan kunt bieden en altijd vermelden dat ze van toepassing zijn op de betrokken overeenkomst.[/i]
      Vergeet ook niet de SENA en NVPI te vermelden :)

Comment

Voor de meeste drijf-erin-sjoos nog niet echt nodig lijkt me, maar we zijn niet voor 1 gat te vangen:

danwel andere rechten die samenhangen met voortbrengsel van de geest
        Mooi hè, dat taaltje. :wink:

Comment

Om nog ff op dat oneindige verhaal van vinyl / cd terug te komen.......

Oké het loopt makkelijker met cd's (als je ver weg moet draaien, scheelt je veel sjouwen) naar de club.

maar de liefde voor vinyl blijft bij mij toch echt wel. Ten eerste het zoeken naar een plaatje kan soms wel een jaar duren maar als je hem dan hebt dan ben je echt zo happy. En dat is dus wat er bedoelt wordt met de leifde voor vinyl.

Verder vind ik het draaien met cd's bijna hetzelfde gaan als met vinyl maar dat komt vooral door pioneer. En je moet toch echt wel feeling hebben voor muziek wil je alle 4 kunnen gebruiken tijdens een set (just like me)

Dus joey OEFENEN.......(of dat zinvol is :?: )

En dat was mijn mening. O ja om op het topic terug te komen..... :lol:
          Als je liefde voor muziek hebt ga dan eerst bij "vrienden" oefenen en kijken naar dj's. Lees veel over ze en kijk bijvoorbeeld de dvd van Jeff Mills "Exhibitionist Purpose Maker Mix 2004". Daar leer je de drive die in de muziek zit en zie je ook een beetje wat er met skills bedoeld wordt.

Of koop de dvd van Carl Cox en friends....En kies dan de DJ Booth als audio. dan kan je meeluisteren met de dj hoe die zijn plaatje goed zet en hoe hij mixt.

meer tips weet ik ff niet.....

Succes !!! :D

Comment

goeie uitleg dave

Comment

Originally posted by marcello
              goeie uitleg dave
              Thnx.....wist het anders ook ff niet te formuleren...:lol:

Comment

Ga toch s kijken of k ergens die DVD van Carl Cox kan vinden dan :P

Wist niet dat ze dat ook doen tegenwoordig.. Booth geluid opnemen op de DVD's :P :P Maar destebeter :P

thnks dave ;)

Comment

Originally posted by E-sence

Oké het loopt makkelijker met cd's (als je ver weg moet draaien, scheelt je veel sjouwen) naar de club.

maar de liefde voor vinyl blijft bij mij toch echt wel. Ten eerste het zoeken naar een plaatje kan soms wel een jaar duren maar als je hem dan hebt dan ben je echt zo happy. En dat is dus wat er bedoelt wordt met de leifde voor vinyl.

Verder vind ik het draaien met cd's bijna hetzelfde gaan als met vinyl maar dat komt vooral door pioneer. En je moet toch echt wel feeling hebben voor muziek wil je alle 4 kunnen gebruiken tijdens een set (just like me)

Als je liefde voor muziek hebt ga dan eerst bij "vrienden" oefenen en kijken naar DJ's. Lees veel over ze en kijk bijvoorbeeld de dvd van Jeff Mills "Exhibitionist Purpose Maker Mix 2004". Daar leer je de drive die in de muziek zit en zie je ook een beetje wat er met skills bedoeld wordt.

Of koop de dvd van Carl Cox en friends....En kies dan de DJ Booth als audio. dan kan je meeluisteren met de DJ hoe die zijn plaatje goed zet en hoe hij mixt.

oefenen? doe ik al bijna elke dag een uur en ik ga wel ff kijken naar die dvd :wink:

Comment

Interessante stukje voor de N00bs and wannabe's (in de positieve zin van het woord :wink: )

Skills

Hier wordt onder verstaan wat je als DJ aan techniek in huis hebt, en dan niet qua apparaten, maar wat je kunt met mixen, beat matching etc. Natuurlijk is dit allemaal in ontwikkeling en kun je niet volledig zijn, maar een aantal essentiële skills worden hier onder besproken. Om ze goed te leren is het waarschijnlijk onvoldoende om er alleen maar over te lezen. Een lesje van een ervaren DJ werkt veel beter!

Muziek kennen
                    Tja, het gaat tóch om muziek! Je moet als DJ véél muziek kennen en bijhouden wat er actueel is en wat trends zijn. Veel beluisteren en kopen wat je kunt gebruiken. Naar andere DJ's luisteren en kijken wat ze doen, bladen lezen, de scene in de gaten houden dus. Op vakantie naar Ibiza?

Verder is wat begrip van hoe nummers in elkaar zitten nodig. Dat er zoiets bestaat als een intro, couplet, refrein, bij elkaar horende groepen van 2, 4, 8, 16 maten, maatsoorten, tempo's, break(-down), climax. Een veel voorkomende songstructuur is:

| Intro | Body | Break : Build up : Climax | Exit |

Meestal niet zo'n goed idee om in de build up een nieuwe track in te mixen...

Cue, beatcounter, inmixen
                    De meeste DJ's mixen tegenwoordig hun platen aan elkaar, dus zonder er zelf tussendoor te praten. Hiervoor is nodig dat de twee nummers hetzelfde tempo hebben, of krijgen. Door tijdens het draaien van één nummer op de tweede tafel een volgend nummer te starten kun je op de beatcounter daarvan zien wat het tempo is. Maar daarmee ben je er nog niet! Je moet zoeken naar een geschikt startpunt en via de koptelefoon (cue, monitor, PFL) naar tweede tafel te luisteren om het exact synchroon te krijgen. Dat kun je doen door met de hand de tafel af te remmen of een zetje te geven, door de as van de draaitafel vast te pakken om te remmen, door even kort naar een ander toerental te schakelen, door de pitch-regelaar te gebruiken. Zorg ook dat de volumes matchen, je kunt dat aan de Vu meters zien. Let er op dat een nummer niet steeds even hard is: een intro is meestal zachter is dan een climax!

Jumpstart
                    Of cue-start is het exact op een bepaalde beat instarten van een track. Hiervoor moet je eerst precies de juiste beat opzoeken door de schijf met de hand voor en achteruit te draaien. Dan houd je hem daar stil, en laat je hem exact on the beat los tijdens het inmixen.

Overgang mixen

Hiervoor zijn verschillende technieken. Hier is er een:

Start een nummer op tafel 1, zet de trim (gain) goed, zet de master open
                    Pak een tweede schijf met de juiste stijl en het juiste tempo
                    Zet de cue van kanaal 1 uit, voor 2 aan en zet de gain goed voor 2. Zoek de eerste beat op (startpunt). Koptelefoon op 1 oor, zodat je het zaalgeluid óók hoort.
                    Start plaat 2 in fase qua beats en aantal maten
                    Wacht tot na de break van plaat 1, jumpstart plaat 2 precies op het terugkeren van de beat, bij de climax.
                    Zet de lage tonen voor plaat 2 dicht
                    Zet kanaal 2 ongeveer 75% open, zet kanaal 1 iets terug, of gebruik de crossfader. Let op dat de Vu meter niet te hoog komt.
                    Zet nu langzaam de lage tonen van kanaal 2 open, terwijl je die van kanaal 1 dichtdraait. Als er iets niet (meer) klopt met de fase of de beats, corrigeer die van de plaat met het laagste volume (valt het minste op!).
                    Fade nu kanaal 2 er helemaal in en 1 er uit.
                    Voor het volgende nummer idem, maar dan omgekeerd.
                    Matching
                    Er zijn verschillende levels van matching bij het mixen:

Beat matching: twee nummers synchroniseren per tel (beat)
                    Bar matching: idem per maat (eenheid van meestal 4 tellen)
                    Loop matching: idem muzikale eenheid van meestal 2 of 4 maten (motief)
                    Stage matching: idem per song-deel, je mixt dus bijv. de intro van 1 nummer aan de body van het volgende nummer, de breakdown van een nummer aan de climax van een ander, enz.
                    Scratching, cutting, beat juggling
                    Scratching is het maken van rtimische geluiden door met de hand de schijf heen en weer te bewegen. Dit geluid mix je on the beat door je muziek heen. Cutting is het exact synchroon draaien van twee verschillende nummers en dan on the beat razendsnel switchen van één nummer naar het andere en terug. Beat juggling: gebruik twee schijven en zoek op elk daarvan een geschilt stukje, bijvoorbeeld op de ene een bassdrumsound en op de andere een snaredrumsound. Door de platen nu ritmisch afwisselend heen en weer te draaien, kun je een drumpartij spelen! Je kunt ook een langer stukje van bijvoorbeeld 1 maat nemen en hetzelfde doen.

Producing
                    Steeds meer DJ's maken tegenwoordig hun eigen opnamen. Digitale geluidsbewerkings software is betaalbaar en je hebt er ook geen peperdure computers meer voor nodig. Bij veel software krijg je al samples meegeleverd waarmee je direct aan de slag kunt. Hiermee kun je ook nummers of delen ervan remixen, er andere stukjes doorheen laten horen etc. Als je dat creatief en met smaak doet kun je aan je bureau de vetste grooves maken!

Bron : http://www.popschoolmaastricht.nl

Comment

Originally posted by dj_joey
                      Originally posted by E-sence

Als je liefde voor muziek hebt ga dan eerst bij "vrienden" oefenen en kijken naar DJ's. Lees veel over ze en kijk bijvoorbeeld de dvd van Jeff Mills "Exhibitionist Purpose Maker Mix 2004". Daar leer je de drive die in de muziek zit en zie je ook een beetje wat er met skills bedoeld wordt.

Of koop de dvd van Carl Cox en friends....En kies dan de DJ Booth als audio. dan kan je meeluisteren met de DJ hoe die zijn plaatje goed zet en hoe hij mixt.

oefenen? doe ik al bijna elke dag een uur en ik ga wel ff kijken naar die dvd :wink:
                      tel daar dan alvast nog heel wat uren bij op

kijk ik mag dan nu redelijk kunnen mixen maar ik moet nog altijd oefenen om de boel losjes te houden!

Comment

Ik heb je toch wel eens wat anders horen roepen..... :wink:

Comment

tsja marcel er zijn nog meer dingen dan alleen dj'en zoals school en een sociaal leven

Comment

het is wel zo dat je op den duur de feling hebt t-nuzz maar zelfs deze dj merkt nu ie wat ouder wordt dat ie toch moet bijschaven herziening van mijn uitspraak dus ;)

wat ben ik toch weer eerlijk we hangen geen lul verhaal op :lol:

dat doet mijn baas wel :roll:

Comment

hey mensen ik ben ook nieuw. ik ben 19 en studeer momenteel in groningen. ik heb altijd al een passie gehad voor muziek(speelde bijvoorbeeld keyboard voor 6 jaar ofzo). en ik heb altijd passie gehad voor elektronische muziek en ik heb ook wel programma's gebruikt op de computer zoals virtual dj en fruity loops, maar ik wil nu graag ook beginnen in het echt. Ja ik ben student en ik woon op mezelf dus mn budget is niet groot. Naja wel meer als de normale student. ik betaal weinig huur, maar goed het punt is hoe veel moet je ongeveer uitgeven om een redelijke set te hebben(draaitafel+mixer+boxen etc.) en wat is het beste om mee te beginnen cd of vinyl? alvast bedankt ;)

Comment

cd is veel goedkoper als je muziek moet gaan kopen en voor 1000/2000 euro heb je leuk beginenrs spul

Comment

Working...
                                X