Announcement

Collapse
No announcement yet.

enkele vraagjes

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• enkele vraagjes

allo

ik ben een beginnende Dj met 2 vragen:

1) zouden er mensen zo vriendelijke willen zijn om wat technieken van het draaien met vinyl te willen uitleggen, hoe je eraan begint, waar je op moet letten?!

2) ik ben op zoek naar goede naalden waarmee je ook kan scratchen en die zeker niet te vlug overslaan, zijn de naalden van Stanton tupe AL-2 Stylus en Ortofon type Scratch Stylus goeden naalden voor een beginnende dj. Ik weet het, ze zijn zeer goedkoop maar ik beschik niet over veel geld. is het de moeite om hier geld aan uit te geven of is de kwaliteit van deze naalden niet zo goed dat ik beter zou wachten wanneer ik meer geld heb om er duurdere aan te schaffen.

graag hier wat informatie over.

groetjes

thomas [Dj T deluxe]

Het overslaan bij het scratchen ligt niet zozeer aan je naalden, maar aan je gewichtsafstellingen van de arm van je draaitafel, en de anti-skating. Voor scratchen geldt: goed zwaar zetten. Op technics draait ik de gewichten op de arm zelfs om. Eventueel kan je zelfs een muntstuk (vroeger deden stuivers of kwartjes dat altijd leuk, nu zal een 5 eurocent muntstuk wel oke zijn) op het element plakken.

Comment

.
      Last edited by DJD-TraXx; Wednesday-12-08-2020, 18:51.

Comment

Originally posted by DJD-TraXx
        Bij mij staat de anti-skating op 0, en het counterweight ook. Maar dat is vooral omdat het counterweight gewoon niet (fatsoenlijk) werkt; dat cirkeltje waarop staat hoeveel tegengewicht je geeft is helemaal doorgedraaid, maar dat komt door de kwaliteit van de draaitafel (niet echt veel soeps).
        Dat cirkeltje behoort doorgedraaid te zijn ;-)
        Even ook dat onze newbie het meepikt hoe een toonarm uit te balanceren.
        1. draai je anti-skating op 0
        2. monteer je element aan de toonarm
        3. monteer je counterweight aan de achterkant van de toonarm zodat je dat rare cirkeltje kan zien
        4. haal nu voorzichtig de toonarm los en draai net zolang aan het counterweight, dat de arm los in evenwicht blijft hangen.
        5. als je een hoogte verstelling hebt draai je de naald omhoog/omlaag richting LP hoogte (dit is alleen voor de wat duurdere modellen)
        6. plaats je toonarm weer terug in de houder
        7. draai nu dat maffe cirkeltje naar de 0 stand zonder daarbij het counterweight te verplaatsen (voorzichtig)
        8. bepaal de aanbevolen naalddruk voor je element.
        9. draai nu je counterweight langzaam (het cirkeltje zal meedraaien) tot het de juiste naalddruk aangeeft
        10. pas nu je antiskating aan, geef het om te beginnen de zelfde waarde als de naald druk.

Nu is in principe je toonarm optimaal ingesteld, zodat je geen schade aan vinyl en naald hebt. In principe zou scratchen nu moeiteloos moeten gaan maar als het teveel loopt kan je inderdaad het gewicht iets hoger draaien. Doe dit wel heel voorzichtig en gedoseerd, bij te zwaar kan je ook problemen krijgen met schade aan je dure vinyls en je naald.
        Als het dan nog te weinig is, kan je de "muntjes" truc van Krat toepassen.

Succes

Comment

Working...
        X