Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het begin

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Het begin

Het begin is altijd moeilijk, maar ik wil nu toch de DJ- wereld instappen. Zelf luister ik al lange tijd hiphop, en intresseer me ook in de beats. Ben paar dagen geleden naar THC geweest, en daar waren ook een paar DJ's bezig. Dat wil ik dus ook.

Ik heb al veel rondgelezen hier en weet nu ook al een beetje hoe ik het aan moet gaan pakken. Maar ik wil het vooral voor mezelf doen, en heel later pas als ik 't echt goed kan op feesten ofzo.

Goed, mijn vraag is nu: hoe kan ik het slimste beginnen? Ik weet hoe moeilijk het is om een beetje goed te draaien, oefenen is een must. Zelf ben ik al bezig geweest met beats te maken op de computer, lukt ook al best aardig. Maar; wat heb ik nu nodig? Ik wil een beetje hiphop gaan draaien/mixen, en scratchen natuurlijk. Kan je met cd's ook scratchen? Domme vraag denk ik, maar even zeker weten. Kan ik beter beginnen met cd's of vinyl? Wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Ik heb wat rondgezocht en kwam op het volgende terecht:

Is dit wat? Zo nee, welke is dan een betere keuze? Budget ligt rond de 500 euro. Als jullie nog wat tips of advies hebben voor een beginneling, ik hoor het graag. :)

Ik heb een top secret link waar je alles gaat vinden over beginnen:

p.s. het wachtwoord is "beginner"

Comment

Re: Het begin

Originally posted by Nieekk
      Ik heb al veel rondgelezen hier en weet nu ook al een beetje hoe ik het aan moet gaan pakken. Maar ik wil het vooral voor mezelf doen, en heel later pas als ik 't echt goed kan op feesten ofzo.
      Ik heb de hele middag hier zitten lezen, en ik heb nu enkel een vraag over apparatuur, of die geschikt is.

Comment

Gelieve dat te posten in een topic waar dat al in besproken wordt! :)

Word onderhand echt gestoord van deze 100-en topics... :cry:

Comment

Originally posted by drive-in apollo DJ Wessel
          Gelieve dat te posten in een topic waar dat al in besproken wordt! :)

Word onderhand echt gestoord van deze 100-en topics... :cry:
          Excuses! Ik heb wat rondgelezen en ik zie dat de RELOOP RP-4000s goede beginnerssetjes zijn.. Dan denk ik dat de link in mijn startpost wel een perfect setje voor mij is. Nog een vraagje: kan ik met de RELOOP RP-4000s goed scratchen? Is het slimmer om bijvoorbeeld Reloop RP-5000 of 6000 aan te schaffen, en zit hier veel verschil tussen.. Ik ben slechts een beginner, wil wel een beetje fatsoenlijk kunnen draaien en scratchen is redelijk belangrijk.

Ik zie trouwens dat iedereen met cd's begint te draaien, dit zou wel een stuk goedkoper zijn.. Is dit fijner/beter als vinyl voor een beginner? Kan je hier ook mee scratchen, dezelfde dingen als vinyl? Als dat zo is lijkt me cd's een verstandigere keuze voor mij.

Comment

Het voordeel van cd's zijn dat ze niet zo groot zijn lekker goedkoop en je kan ze branden. Alleen je zegt dat scratchen belangrijk is dan moet je dus een cd speler hebben waarmee je kan scratchen.. die zijn alleen redelijk prijzig ;) En Vinyl moet een kick geven ofzo ;) Maar dat weet ik niet ik draai met ceedees

Comment

Maar kan je met cd's behalve het scratchen ook alle leuke dingen van het vinyl? Is vinyl puur om te scratchen? En als je met cd's gaat werken hoef je minder geld te betalen voor de spelers, en heb je wat meer voor de mixer.. Of heb ik het mis?

Comment

Ik weet dat de beste scratchers uit de hiphop scene ook enorme platencollecties hebben. Ik zou als beginner eerst eens daar aan gaan werken, voordat je apparatuur gaat kopen. Zoals altijd geldt: eerst muziek, dan pas gear.

Scratchen kan je alleen echt goed met vinyl. Wil je dat met CDs doen, dan zit je aan de pioneers en aanverwanten vast, en een speler daarvan is al twee keer jouw budget. Wat draaitafels betreft wellicht ook, want ik kan alleen scratchen (niet eens goed) met een Technics tafel, en dan bedoel ik dus een SL1200 of 1210.

Dit soort dingen kan je niet doen op een klein budget. Hier moet je dik pegels aan uitgeven. Als je DJ wil worden zou ik eerst beginnen met muziek verzamelen. Die 500 euro kan je beter stukmaken aan nieuwe platen en CDs.

Comment

Kijk, ik ben nog jong en moet dus nog veel leren in de dj-scene. Het zal heus nog wel 5 jaar duren voordat ik mijn kamer uit kom en op feestjes kan draaien.. Ik wil vooral het mixen onder de knie krijgen, ik weet dat scratchen leuke effecten kan opleveren, maar als het zo duur is ga ik liever met cd's aan de slag. Ik wil graag beginnen met een niet al te duur setje, als ik nu al mijn spaarcentjes uit ga geven en over een jaar ofzo vindt ik er niets meer aan, is dat ook zonde. Ik wil graag een leuk startsetje waarmee ik toch wel een poos vooruit kan. Later kan ik altijd nog "upgraden", maar dat wil niet zeggen dat ik nu rotzooi wil. Het gaat mij nu vooral om het mixen, ik wil zelf eigen mixjes gaan maken, vooral hiphop. Het is voor mezelf, ik heb niet als doel DJ Tiesto 2 te worden, maar gewoon voor mezelf leuke remixes maken van hiphop nummers die ik zelf dope vind.

Comment

.
                    Last edited by DJD-TraXx; Wednesday-12-08-2020, 18:42.

Comment

Volgens velen doen de:
                      - Synq XTRM1
                      - Omnitronic DD5250
                      - Akiama DJ4000 Acura
                      - AMDJ HTD4.5
                      - Stanton STR8-150/ST150
                      - Citronic PD45
                      - Reloop RP6000MK5
                      niks onder voor een Technics SL12x0. Ik kan dit niet uit eigen ervaring bevestigen, maar je zou het kunnen overwegen. Deze zitten overigens wel boven je budget :(

Comment

Originally posted by DJD-TraXx
                        Scratchen gaat inderdaad makkelijker met viny
                        Oja, waarom dat dan?

Comment

Inderdaad Case, waarom????
                          Met de nieuwe CD spelers van pioneer, technics en Numark kun je echt heel nauwkeurig scratchen!!!!
                          ZONDER dat hij overslaat!!!!

Comment

Originally posted by DigiJay
                            Inderdaad Case, waarom????
                            Met de nieuwe CD spelers van pioneer, technics en Numark kun je echt heel nauwkeurig scratchen!!!!
                            ZONDER dat hij overslaat!!!!
                            Ja dacht ik ook, maar wacht met smart op het antwoord van D-traxx, ben toch wel erg benieuwd nu... :wink:

Comment

.
                              Last edited by DJD-TraXx; Wednesday-12-08-2020, 18:42.

Comment

Working...
                              X