zoals sommige misschien al hebben gelezen in mijn andere post ga ik binnenkort mijn eertse dj gear aanschaffen... nu is mijn interesse voor muziek heeel breed. Ik heb al op een aantal sites gelezen hoe je moet mixen (theoretisch dan :lol: ) met maten tellen enz.. maarre welke muziek kan e nou als beginnen goed oefenen met mixen? ik probeer nu vaak al te tellen met de muziek (lukt al goed). maja... mijn vraag is dus welke muziek is nu fijn om mee te beginnen zelf d8 ik aan techno house leek me al wat moeilijker.....dit vind ik trouwens ook leuke muziek :)
Announcement
Collapse
No announcement yet.
makkelijke muziek styl !?
Collapse
X
-
Als ik jou was zou ik beginnen met niet al te snelle vormen van hOuse, met zo weinig mogelijk vocalen er in en vooral niet te snel, omdat de plaat er eerder uitloopt als je snelle muziek draait. Kun je lekker op je gemakje oefenen.
Voorbeeld is ... begin met Fedde legrand - Detroit en probeer daar bv. Bob Sinclar - world hold on achteraan te mixen je hebt dan voldoende tijd en ze zitten qua tempo niet te hoog en lekker dicht bij elkaar..
Veel plezier.... enige manier om het te leren is veeeeeel oefenen!!!
Comment
-
..heeeeel veeel oefenen... en als het eens niet lukt; niet opgeven.
Zelf vind ik het altijd makkelijker als de track een lekkere duidelijke beat heeft.
En inderdaad, begin te oefenen met wat langzamere nummers die niet al te 'zweverig' zijn. Zelf ben ik hierdoor namelijk altijd vlugger de maat kwijt (ik begin het echter te leren .. :wink: )
heel veel succes! en vooral door gaan.. :lol:
Comment
-
Het maakt eigenlijk geen fuk uit waar je mee begint. Het is namelijk voor elke style hetzelfde. Of het nou snel of langzaam is, je moet toch mixen.
Ik ben gelijk in de hardcore gesprongen, dus waarom zou je beginnen met makkelijke dingen?
Luister naar een paar varianten van de house en begin met mixen als je een favoriete style hebt ontdekt. Anders zou het wel erg lang duren voordat dat gedaan hebt.
Comment
-
Hey!!!!
het begint eerder op een discussie te lijken!!!
Misschien hebben we allemaal wel gelijk.... alles bij elkaar... goede raad!!??
Natuurlijk kun je ook met Hardcore beginnen, maar dat tempo ligt rond de 145Bpm, een afwijking van 0,1 procent laat je plaat er al in een paar seconden uit lopen. Als je veel talent heb red je het misschien wel!
Met R&B kun je ook beginnen, alleen jammer dat je dan moet oefenen om de plaat binnen 15 seconden gelijk te krijgen en in te mixen.
Als deze extremen in bpm's nou juist jou favo muziek zijn, dan wens ik je veel succes, want je maakt het jezelf dan wel extra moeilijk.
Alsof je met 1x zwemles in het diepe springt...
Leen anders eerst eens wat platen en ga gewoon lekker proberen??
Kijk wat je leuk vind en wat goed lukt.
Ga daar dan lekker mee aan de slag en kies je weg in de diverse muzieksoorten naarmate je voorderd in je mix-technieken..
Ga lekker plezier maken.....!!!
Comment
-
hey tnx ja hier heb ik zeker wat aanlijkt me idd wat fijner als je wat langer kan doen over in mixen...ik weet niet of dat standaard is maar hier bij onze vinyl shopstaan gewoon draaitafels zodat je daar ff kan luisteren of ze iets voor je zijn...jaah eigenlijk zoiets wat je in een gewone cd shop ook hebt 8)
Comment
-
Hmmmm ... Moest ik toch even denken over wat Digijay zei ...
Hoe sneller de bpm van de muziekstijl, hoe sneller de beat er bij een gegeven pitch-verschil uitloopt. Is logisch eigenlijk: correleert namelijk met het verschil in (relatieve) pitch en verschil in snelheid van de plaat gedeeld door het aantal beats per rotatie op het vinyl ... :lol:
Ben ik het helemaal mee eens. Maar hoe sneller een muziekstijl is, hoe sneller je dat ook over de cue kan horen, en als je een beetje snel je plaat terug spoelt, of gaat corrigeren, hoe sneller je 'm ook weer goed kan krijgen ...
Hopelijk nuttig: algemeen heb ik voor 't pitchen een 4-stappen routine:
1. Bepaal of je een plaat in de 33 rpm of 45 rpm zone moet draaien. (duh)
Gelukkig staat dat soms al op het label, al dan niet omdat je dat er zelf met potlood (!) *1 hebt opgezet ;)
2. zoek de 1e beat (de "1") van de in te mixen plaat (plaat B) en laat 'm slippen *2 terwijl je 'm een comfortabel stukje terughaalt. Ik houdt de plaat altijd zo vast dat de "1" beat op 270 graden ligt (9 uur), en trek hem dan terug tot ongeveer kwart voor 8.
3. Als plaat A *bijna* op de "1" komt, B ingooien. zodat de platter en de plaat even snel lopen wanneer B op 9 uur komt. (geen slip meer dus op dat moment)
4. Constateer verschil en compenseer.
- Sommige mensen houden er van om in de spindle te knijpen en klokwaarts mee te versnellen terwijl ze beetje bij beetje plaat B op snelheid brengen door de pitch omhoog te duwen
- ik vind het juist makkelijk om beetje bij beetje af te remmen *3, en juist de pitch te verlagen.
- Je kan alles ook met de pitch-fader proberen te doen, maar dat wordt over het algemeen als lastig ervaren. Als een plaat echter al hoorbaar is in de mix, geeft dat wel het soepelst klinkende resultaat, bij de Technics dan. Draaitafels zonder het "Technics-momentum" reageren veel beter op mini-mini correcties echter.
Vaak kom je in clubs alsnog Technics tegen vanwege de betere interne demping of simpelweg omdat ze daar al dik 8 (of meer) jaar dienst doen, dus er valt wat voor te zeggen om met de derde methode te oefenen, hoe moeilijk die ook is !
Er is geen juiste manier, er is alleen jouw manier. De meeste overgangen maak je pas als platen nou eenmaal "strak" *4 liggen, wat soms niet lijkt te bestaan!
*1 - vlekt ook bij zweethandjes niet ;)
*2 - zie: http://ped111251.tripod.com/francis.htm
*3 Technics draaitafels hebben een vaste afwijking in hun motor zitten, als je aan de platter afremt dan doet ie als je heel weinig kracht uitoefent even niks, en dan schiet ie bij een ietsie pietsie meer druk meteen een stukje verder terug. Hoe anders zijn de super-OEMS ! 't is even wennen :wink: zie ook *4
*4 (Strak bestaat soms niet :( )
Of een platenspeler of CDJ nou met een analoge pitch-fader en een oscillator werkt of digitaal, er zitten altijd wel trap-waarden in. Geen perfect glijdende schaal... Berucht is het nulpunt op de eerdere versies van de Technics ... Als je op juist iets boven 0.0 of er iets onder moet pitchen dan kom je nooit op dat hele kleine beetje uit. Uitkomst is 't dan om als je merkt dat je rond de 0.0 van de in te pitchen plaat komt plaat A gewoon lichtelijk in pitch te verhogen ... (elke 16 tellen een 1/2 % hoort niemand, geeft je wel net de speling die je nodig hebt, en verhoogt de energie van je mix nog ook :)
Soms zit je bijna tegen de perfecte pitch aan, en al geef je 't kleinst mogelijke duwtje de andere kant op: Voila, een grotere afwijking maakt zich kenbaar. Andere platen/CD's leg je moeiteloos 12 minuten gelijk.
Kan dus altijd voorkomen dat 't gewoon niet 100% perfect luct.
Trucjes als spindle knijpen (en klokwaarts naar rechts draaien) of de platter naar rechts bewegen, zorgen ervoor dat plaat B meer gelijk komt te liggen. Dat doe je dan 1 x per 16 beats of zo, maar afhankelijk van hoe druk 't dan is in de plaat kan je dat horen of niet ... Probeer altijd op een gelegen moment dit soort ruwe correcties uit te voeren, en nooit bij een plaat met een pad erin. Soms kan het zelfs de voorkeur verdienen om dergelijke correcties te doen op de plaat die nog 't meest in de mix ligt... Mits goed gedaan hoeft 't namelijk niet op te vallen, terwijl een pad (vaste toon/akkoord in een plaat) je 't altijd hoort!
Kan dat best storend klinken... ;)
Bij sommige techno-platen kan 't ook juist weer een leuk effect geven als je dat precies op een bepaald percussief element doet. Dit constant te doen is echter vrij lastig, omdat je 't vaak al druk genoeg hebt met het alweer te proberen maken van een zo perfect mogelijke overgang (naar jouw artistieke opinie uiteraard)
De Technics-motor geeft een precies even grote + beweging als een - beweging bij een minizwiep in de plus of een kleine afrembeweging : Leg maar eens twee dezelfde platen gelijk - met gelijke pitch - en rem er eentje een miniscuul beetje af. Je hoort nu iets van een vast-staande flanger. Rem de ander af, en 't klinkt - mits je slipmatten hun werk goed doen - precies zoals voorheen.
Een trucje wat ik van een collega DJ heb afgekeken is als je niet de platter pakt, maar de plaat zelf, en die iets sneller dan de platter probeert mee te zwiepen of af te remmen, zodat ie minder druk uitoefent op de platter/slipmat combo ... Zo kan je soms net tussen dat Technics momentum inkomen, of een gigantische extra-zwiep geven - na een paar biertjes op zeg maar ;)
Heeft alles te maken met de kromheid en gewicht van de plaat, maar kan soms echt uitkomst bieden om die preciese pitch te maken.
Damn ... Best verhaal geworden :oops:
Comment
-
@ Soulshaker..
Shit man, ben je een beetje uitgeschoten????
Best verhaal hoor, mag in de kronieken van ons forum.....
Eentje waarnaar verwezen mag worden in andere topics.
Ik heb eens een verhaal van gemini over beatmixen vertaald en daar waren ze eigenlijk nog niet zo diepzinnig in bezig als jij... Goed gedaan!!!
Het verhaal gaat alleen niet op voor mensen die met iets anders mixen dan Technics 1200 en aanverwanten.... Maar daar komen ze vanzelf wel achter. Het stukje over pitchen en benden blijft wel overeind.
De diverse CD spelers met draaiend platter reageren ook allemaal anders dan een 1200, incl. die van Technics!!! Logisch, want ze hebben allemaal een andere motor aan boord.
Zo willen we de topics graag hebben, denk ik, klein beetje discussie en stevige verhalen die alles goed ondersteunen... lekker!!!
Comment
Comment