Wat me altijd opvalt is dat veel beginnende DJ's het concept demo niet goed vatten. Vaak hebben ze het idee dat als ze een vet gemixede demo inleveren, de baas of programmeur van de club ze vanzelf boekt. Helaas pindakaas, zo werkt dat vaak niet. Je kan geluk hebben natuurlijk, maar hard (net)werken geeft vaak betere resultaten.
Als je als DJ al een tijdje meedraait, en je komt vaak in clubs buiten de openingstijden om zaken te bespreken, dan kom je er ook vaak achter wat er met al die demo's gebeurt. He-le-maal NIKS. Sterker nog: Programmeurs zullen eerder naar een demo van een band luisteren, dan naar die van een DJ. Als jij op de bonnefooi een mix-CD stuurt wordt daar met een kans van 95% NIET naar geluisterd. Bespaar je dus die moeite.
Wanneer moet je dus een demo sturen? Als een club er om zelf om vraagt. En ja, die club gaat je er pas om vragen als ze je kennen, en weten dat je DJ wilt worden (in mijn optiek ben je pas een DJ als je voor publiek draait). De kans is overigens groter dat ze je gewoon een avondje laten draaien om je uit te proberen. Dan weten ze namelijk meteen wat ze aan je hebben.
Als de club vraagt om een demo, dan zal daar overigens niet naar geluisterd worden of je technisch goed bent (hoewel dat wel helpt). Wat ze willen weten is of wat jij draait, te verenigen is met wat zij willen dat er in hun club gedraaid wordt. Een demo gevuld met hardstyle die perfect gemixed is, zal je geen gigs opleveren in een R&B club. Als een club weet dat je DJ wilt worden en jij wil in die club draaien, doe dan ook moeite om te weten te komen wat er in die club gedraaid wordt. Maak dan een demo met die muziek, en zorg ervoor dat er een paar originele invalshoeken inzitten (als in: Platen die er goed zouden passen, maar die ze normaliter niet draaien). Maar verwacht er niet te veel van. De muziekwereld wordt geolied door vriendjespolitiek, en "I scratch your back, you scratch my back" filosofien. Vandaar: netwerken, netwerken, netwerken, netwerken.
Netwerken, hoe doe je dat? Tja, dat is een lastige. Wat je vaak ziet is dat de meer succesvolle DJ's makkelijke praters zijn. Ze leggen makkelijk contact, praten met veel mensen, zijn aardig in de omgang. Als je zo bent ben je al halverwege.
Bij wie moet je netwerken? Het beste is dat te doen bij DJ's die al draaien, en DJ's die zelf ook feesten organiseren. De baas van de club is ook wel handig, maar je toekomstige collega's zijn de mensen die je moet hebben. Een veel gemaakte fout is dat de aspirant DJ tegen een al in het vak zittende DJ zegt: "Ik ben ook DJ, ik heb apparatuur thuis". De in het vak zittende DJ zal je dan vragen: "Waar draai je dan zoal?". Als je dan moet bekennen dat je nog nooit voor publiek gedraaid hebt, en thuis oefent verkloot je aardig wat kansen. Je wordt vaak niet meer serieus genomen. Je bent namelijk niet de enige die dat doet. Een DJ die al voor publiek draait krijgt dat namelijk wel van 10 mensen op een avond te horen. Dat gaat vervelen op een gegeven moment. Niet doen dus.
Typisch aan DJ's die al in het vak zitten, is dat het fanatieke muziekliefhebbers zijn. Vraag jezelf af of jij dat ook bent. Als jouw insteek namelijk is om DJ te worden omdat het je stoer lijkt om net zoals Tiesto te zijn, kan je beter je apparatuur gaan verkopen en iets anders gaan doen. Je bent dan vrijwel kansloos. Waarom?
DJ's zijn fanatieke muziekliefhebbers. Waar praten ze onderling over? Over muziek, over nieuwe artiesten, over nieuwe platen, over vette grooves, over wat werkt op een dansvloer. Als je netwerkt met DJ's, waar ga je dan over praten? Juist! Over muziek, muziek, muziek, en over hoe dik die ene plaat wel niet is. Techniek vinden de draaiende DJ's nooit zo interessant. Het zal je gaan verbazen als je ziet hoe weinig ze ervan af weten. Voor een DJ die voor publiek draait is gear een hulpmiddel. Als dat in orde is kan het ze al geen bal meer schelen. Als ze hun plaatjes maar kunnen draaien. Ze weten wat werkt, en meer hoeven ze niet te weten. Serieus: Als jij alle ins en outs weet van alle op de markt verkrijgbare DJ CD spelers, dan kan je beter kiezen voor een carrierre als handelaar in DJ CD spelers. Waarschijnlijk ben je dan niet uit het juiste DJ hout gesneden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar als muziek in jouw leven niet centraal staat, dan kan je beter geen DJ worden.
Praten over muziek dus, en zorg ervoor dat je er ook wat zinnigs over te melden hebt. Koop dus veel platen, zorg dat je kennis hebt, weet waarover je praat. Dat is ook de reden dat je beter kan beginnen met veel platen en CDs kopen, dan investeren in apparatuur. Je kan later best zeggen dat je apparatuur hebt, en wel eens oefent, maar dat tussen neus en lippen door. Praten over muziek moet centraal staan. En je zal het echt moeten menen.
De grap is namelijk: Als je dat een tijdje doet, dan ben je voor die DJ iemand die een goeie smaak heeft, en verstand heeft van muziek. Dat vinden DJ's heel belangrijk. Ze gaan je serieus nemen, en als er draaiplekken vrijkomen zijn ze geneigd bij je te informeren of jij geen interesse hebt want "Jij hebt er toch wel veel verstand van!".
Je hoeft alleen nog maar "Ja" te zeggen dan. :D
Nog een ding: Als je organisatorisch genoeg talent bezit om je eigen feesten te gaan organiseren: Ga dat doen! Niet alleen heb je dan meteen een eigen draaiplek geregeld, maar als je feest succesvol is, heb je een zeer goede uitvalsbasis om in andere clubs/feesten aan de bak te kunnen. Als je feest goed loopt, kan je eens die ene DJ die op dat grote feest draait uitnodigen om met jou mee te draaien. Laat die DJ lekker de show stelen, maak er een gezellige avond van, en een paar weken later is de kans groot dat die DJ vraagt of jij niet zin hebt om op zijn/haar feest te draaien. Tada!
Als je als DJ al een tijdje meedraait, en je komt vaak in clubs buiten de openingstijden om zaken te bespreken, dan kom je er ook vaak achter wat er met al die demo's gebeurt. He-le-maal NIKS. Sterker nog: Programmeurs zullen eerder naar een demo van een band luisteren, dan naar die van een DJ. Als jij op de bonnefooi een mix-CD stuurt wordt daar met een kans van 95% NIET naar geluisterd. Bespaar je dus die moeite.
Wanneer moet je dus een demo sturen? Als een club er om zelf om vraagt. En ja, die club gaat je er pas om vragen als ze je kennen, en weten dat je DJ wilt worden (in mijn optiek ben je pas een DJ als je voor publiek draait). De kans is overigens groter dat ze je gewoon een avondje laten draaien om je uit te proberen. Dan weten ze namelijk meteen wat ze aan je hebben.
Als de club vraagt om een demo, dan zal daar overigens niet naar geluisterd worden of je technisch goed bent (hoewel dat wel helpt). Wat ze willen weten is of wat jij draait, te verenigen is met wat zij willen dat er in hun club gedraaid wordt. Een demo gevuld met hardstyle die perfect gemixed is, zal je geen gigs opleveren in een R&B club. Als een club weet dat je DJ wilt worden en jij wil in die club draaien, doe dan ook moeite om te weten te komen wat er in die club gedraaid wordt. Maak dan een demo met die muziek, en zorg ervoor dat er een paar originele invalshoeken inzitten (als in: Platen die er goed zouden passen, maar die ze normaliter niet draaien). Maar verwacht er niet te veel van. De muziekwereld wordt geolied door vriendjespolitiek, en "I scratch your back, you scratch my back" filosofien. Vandaar: netwerken, netwerken, netwerken, netwerken.
Netwerken, hoe doe je dat? Tja, dat is een lastige. Wat je vaak ziet is dat de meer succesvolle DJ's makkelijke praters zijn. Ze leggen makkelijk contact, praten met veel mensen, zijn aardig in de omgang. Als je zo bent ben je al halverwege.
Bij wie moet je netwerken? Het beste is dat te doen bij DJ's die al draaien, en DJ's die zelf ook feesten organiseren. De baas van de club is ook wel handig, maar je toekomstige collega's zijn de mensen die je moet hebben. Een veel gemaakte fout is dat de aspirant DJ tegen een al in het vak zittende DJ zegt: "Ik ben ook DJ, ik heb apparatuur thuis". De in het vak zittende DJ zal je dan vragen: "Waar draai je dan zoal?". Als je dan moet bekennen dat je nog nooit voor publiek gedraaid hebt, en thuis oefent verkloot je aardig wat kansen. Je wordt vaak niet meer serieus genomen. Je bent namelijk niet de enige die dat doet. Een DJ die al voor publiek draait krijgt dat namelijk wel van 10 mensen op een avond te horen. Dat gaat vervelen op een gegeven moment. Niet doen dus.
Typisch aan DJ's die al in het vak zitten, is dat het fanatieke muziekliefhebbers zijn. Vraag jezelf af of jij dat ook bent. Als jouw insteek namelijk is om DJ te worden omdat het je stoer lijkt om net zoals Tiesto te zijn, kan je beter je apparatuur gaan verkopen en iets anders gaan doen. Je bent dan vrijwel kansloos. Waarom?
DJ's zijn fanatieke muziekliefhebbers. Waar praten ze onderling over? Over muziek, over nieuwe artiesten, over nieuwe platen, over vette grooves, over wat werkt op een dansvloer. Als je netwerkt met DJ's, waar ga je dan over praten? Juist! Over muziek, muziek, muziek, en over hoe dik die ene plaat wel niet is. Techniek vinden de draaiende DJ's nooit zo interessant. Het zal je gaan verbazen als je ziet hoe weinig ze ervan af weten. Voor een DJ die voor publiek draait is gear een hulpmiddel. Als dat in orde is kan het ze al geen bal meer schelen. Als ze hun plaatjes maar kunnen draaien. Ze weten wat werkt, en meer hoeven ze niet te weten. Serieus: Als jij alle ins en outs weet van alle op de markt verkrijgbare DJ CD spelers, dan kan je beter kiezen voor een carrierre als handelaar in DJ CD spelers. Waarschijnlijk ben je dan niet uit het juiste DJ hout gesneden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar als muziek in jouw leven niet centraal staat, dan kan je beter geen DJ worden.
Praten over muziek dus, en zorg ervoor dat je er ook wat zinnigs over te melden hebt. Koop dus veel platen, zorg dat je kennis hebt, weet waarover je praat. Dat is ook de reden dat je beter kan beginnen met veel platen en CDs kopen, dan investeren in apparatuur. Je kan later best zeggen dat je apparatuur hebt, en wel eens oefent, maar dat tussen neus en lippen door. Praten over muziek moet centraal staan. En je zal het echt moeten menen.
De grap is namelijk: Als je dat een tijdje doet, dan ben je voor die DJ iemand die een goeie smaak heeft, en verstand heeft van muziek. Dat vinden DJ's heel belangrijk. Ze gaan je serieus nemen, en als er draaiplekken vrijkomen zijn ze geneigd bij je te informeren of jij geen interesse hebt want "Jij hebt er toch wel veel verstand van!".
Je hoeft alleen nog maar "Ja" te zeggen dan. :D
Nog een ding: Als je organisatorisch genoeg talent bezit om je eigen feesten te gaan organiseren: Ga dat doen! Niet alleen heb je dan meteen een eigen draaiplek geregeld, maar als je feest succesvol is, heb je een zeer goede uitvalsbasis om in andere clubs/feesten aan de bak te kunnen. Als je feest goed loopt, kan je eens die ene DJ die op dat grote feest draait uitnodigen om met jou mee te draaien. Laat die DJ lekker de show stelen, maak er een gezellige avond van, en een paar weken later is de kans groot dat die DJ vraagt of jij niet zin hebt om op zijn/haar feest te draaien. Tada!
Comment