Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over de djnaam en afspraken.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraagje over de djnaam en afspraken.

Hallo,

Ik ben hier nieuw op het forum en heb al leuke en interessante dingen kunnen vinden hier. Echter heb ik nog niet een antwoord op een vraag kunnen vinden waar ik al een tijdje mee rond loop.

Mijn naam is Niels en ik ben een beginnend dj. Tenminste, ik draai al heel wat jaren als hobby thuis (zoals iedereen dus..) maar ook wel op kleine lokale feestjes van max 100 man. En dat is meestal voor bekenden en vrienden en dus ook onbetaald. Ik wil absoluut meer gaan doen en mijzelf proberen te promoten om ook voor groter en onbekend publiek te draaien. Daar heb ik al wel veel tips en tools over gevonden.

Maar hoe zit dat met je dj naam? Moet je die ergens laten vastleggen en zoja hoe gaat dat in zijn werk? En als je betaald wordt voor een optreden, wat is dan meestal het bedrag dat je vraagt? (Voor mij is het in eerste instantie om gewoon nieuwe muziek te kunnen aanschaffen...). En als je betaald wordt, dan neem ik aan dat de bekende belasting daar ook iets van wil zien. Moet je je eigen daar ergens voor laten registreren oid?

Een lang verhaal met een aantal vragen, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!

Niels

Naam-registratie kan, maar zeker nu, nog volstrek zinloos, kost je alleen maar duiten ;)

Bedrag verschilt een beetje, als je net begint kan je nog niet al te hoog gaan zitten, maar andersom, als je een goede set weet neer te zetten, dan zou het zonde zijn als je te weinig vraagt, want 1) dan zou de rest zn prijzen ook omlaag moeten gooien (concurentie) 2) dan zouden het kunnen dat de mensen je niet meer serieus nemen. 3) de onkosten moet je ook wegwerken ;)

En indd, de belanstingsdienst wil ook centen zien, maar dat zou niet echt rendabel zijn voor een beginnende DJ, dus dat komt meestal pas later als je al wat verder bent ;)

kijk eens op de sites van de belastingsdienst, kvk, enz enz

Comment

En je hebt ook nog Buma/Stemra ook soort belasting, vind ik... Zoek er maar eens wat over op in het forum, zijn een paar grote topics over geweest!

Comment

DJ naam hoef je niet te registeren. Pas als je echt een grote naam wordt is dat nodig.

Wat betreft uitbetaling: Je moet kijken naar een redelijke prijs. Je hebt nog niet veel ervaring, en je moet je nog bewijzen, dus ik zou beginnen met 75 euro te vragen. Als dat te veel is hoor je dat vanzelf, en is dat een kwestie van onderhandelen. Als ze te makkelijk ja zeggen op dat bedrag kan je een volgende keer omhoog gaan, en zien wat er dan gebeurt.

Belastingen:

Als je per gig niet meer dan 136 euro krijgt, dan kan je een gageverklaring invullen. Zet het volledige bedrag wat je krijgt dan in de column met onkosten, en zet 0,- neer in de colum bruto uitbetaling. Je hoeft dan geen belasting te betalen MITS je alle bonnetjes van uitgaven die je voor het DJ werk gebruikt bewaart, en kan laten zien als de belastinginspecteur komt controleren. Natuurlijk moet je wel meer kosten hebben dan inkomsten op deze manier, anders betaal je alsnog belasting over het verschil. In de praktijk blijkt dat controles hierop zeldzaam zijn (ik heb er nooit van gehoord iig), maar zekerheid voor alles.

Boven de 136 euro staan je diverse mogelijkheden open. De ervaring leert dat de zalen en clubs zo min mogelijk rompslomp willen hebben, dus ik denk dat het beste is om dan een eenmansbedrijfje te starten, en te gaan factureren. Maar ik denk dat anderen hier (Marcello? Stephanie?) daar meer over kunnen vertellen.

Comment

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Omdat ik tot nu toe altijd nog onbetaald en voor bekenden en vrijwillig opgezette feestjes heb gedraaid, was dit voor mij eigenlijk nog onduidelijk. Ik begrijp uit jullie reacties dat het eigen voor zich zelf spreekt als je gevraagd wordt. Het is maar net wat de organisator wil mbt de regels en andere zaken.

Thanks!

Comment

De ervaring leert dat de zalen en clubs zo min mogelijk rompslomp willen hebben, dus ik denk dat het beste is om dan een eenmansbedrijfje te starten, en te gaan factureren
            Da's wel erg grof in een keer. Ik zou in dit geval eens gaan zoeken naar een Payroll-bedrijf. Jij geeft aan je wil verdienen, zij zorgen voor de rompslomp en jij krijg je geld. Of de opdrachtgever nu betaalt of niet. Opdrachtgever moet payroll wel eerst een bevestiging sturen van de opdracht. Gaat bijna allemaal via internet. Comissie voor Payrollbureau's liggen rond de 6% heb ik me laten vertellen.

Comment

Originally posted by T-Nuzz
              De ervaring leert dat de zalen en clubs zo min mogelijk rompslomp willen hebben, dus ik denk dat het beste is om dan een eenmansbedrijfje te starten, en te gaan factureren
              Da's wel erg grof in een keer. Ik zou in dit geval eens gaan zoeken naar een Payroll-bedrijf. Jij geeft aan je wil verdienen, zij zorgen voor de rompslomp en jij krijg je geld. Of de opdrachtgever nu betaalt of niet. Opdrachtgever moet payroll wel eerst een bevestiging sturen van de opdracht. Gaat bijna allemaal via internet. Comissie voor Payrollbureau's liggen rond de 6% heb ik me laten vertellen.
              µ

eenmansbedrijfje is geen slecht idee als je veel verdient hoor... kom je veeeeeeeel goedkoper uit
              wat betreft uitbetalingen (kleinere bedragen) geeft men meestal gewoon niet aan... en als de inspectie binnenvalt zeg je dat je gratis draait ;)

buma... laat je playlist achter waar je gedraaid hebt. het is hun verantwoordelijkheid om dat te regelen!

Comment

Irfist: Dat is de situatie in Belgie, maar in Nederland betalen de meeste clubs een vast bedrag aan de BUMA, en dus hoef je niks te regelen. Als het feesten zijn georganiseerd op andere lokaties, dan is de afdracht voor rekening van de organisator. Ook daarvoor geldt een vast tariefsysteem. Playlisten achterlaten is in Nederland in ieder geval niet nodig.

Comment

Voor de duidelijkheid, ik heb het over Nederland:

Eensmanszaken kunnen wel handig zijn, maar voor dj's vaak niet. Zeker niet als je op een vaste stek gaat draaien. Daarbij heb je vaak weinig zicht op de te betalen belastingen. Je zult niet de eerste deejay zijn die boven zijn stand gaat leven en keihard op zijn bek gaat bij de eerste controle van de Belastingdienst. Die komen meestal pas na een jaar of twee, wanneer al je fijne aftrekposten niet meer gebruikt mogen worden. En daarbij is het meer werk. Payroll is voor (serieuze) starters gewoon ideaal. Zeker nu de VAR op de schop is gegaan.

Comment

volgens mij blijft (ongeacht nederland of belgie) een bedrijfje de beste oplossing voor goed draaiende dj's.
                    je kan platen, wagen, installatie en dergelijke kopen "voor het bedrijf" en dit aftrekken van de belasting.
                    daarnaast kan je jezelf een loon uitbetalen (volledig legaal). dit komt er dus op neer dat je gewoon veel meer kan aftrekken van de belasting!
                    je moet gewoon zien dat je geen winst maakt, dan zuig je gewoon het bedrijfje professioneel leeg. dat gebeurt sowiso vaak met kleine bedrijfjes ;)

en de naam is Lr fist ipv Ir ;)

Comment

Re: Vraagje over de djnaam en afspraken.

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jij en ik vraag nu ongeveer 100 a 150 euro, wat heel goedkoop is, want je moet je materiaal en cds betalen, vervoerskosten enz. En de meeste deejays vragen meer dan het dubbele. Het hangt er natuurlijk ook van af of je tot smorgens moet spelen of slechts een paar uurtjes.

Comment

Kijk als ik het natuurlijk wat serieuzer wil gaan aanpakken, is het toch wel interressant om te weten hoe dat in zijn werk gaat. Lijkt me toch wel handig om te weten hoe je zoiets aanpakt en niet met je monje vol met tandjes staat als je ergens gevraagd wordt of zo...

En als ik de reacties zo lees, blijkt wel dat er veel mensen verschillende ideeën, danwel manieren hebben hoe ze zich laten registreren en betalen. Echter denk ik dat t voor mij als beginner niet echt zinvol is om dus nu al kosten te gaan maken om iets te laten registreren of om een eenmanszaak oid op te zetten. Als ik ik het goed lees, spreekt het eigenlijk voor zich en ben je afhankelijk van wat de organisator wil qua betalingen e.d. Dus eerst maar eens gaan zorgen dat ik werkelijk ergens aan de bak kom!

In iedergeval bedankt voor jullie reacties en als jullie nog ergens een DJ nodig hebben........

Groeten Niels

Comment

of je neemt gewoon een payroll dan is alles wat je doet wit en wordt alles gedekt je houd hier wel iets minder aan over van je totaal bedrag de helft ongeveer

Comment

Als ik op payrol ga zoeken, krijg ik veelal info die handig is voor werkgevers. Maar hoe meld je je daarbij aan dan en wat zijn daar de regels in?

Comment

ik zit nu dan op 220 eu. wat sommige mensen dan nog weinig vinden, maar ik ken me met niemand vergelijken.

het is dan ook zo of je 1 uur draaid, of een hele avond
                              reken als je 1 of 2 uur moet, gewoon 50 euro per uur ofzo.

en als je hele avond moet verzin je een bedragje wat je denkt dat je waard bent.

Mij maakt het niet uit wat ik verdien eigelijk. sta ook welles voor 7,50 per uur te draaien.(hier in de woon plaats)

HEY, het is toch wat en je vind het toch leuk om te doen??
                              dat is het belangrijkste vind ik. dat je niet voor het geld gaat draaien

en toch blijven ze met die 220 eu. steeds terug vragen. bijv. 1e kerstdag verdien je dan even het dubbele.

en de auto rijd op LPG G3, dus reiskoste reken ik niet eens.

Dj naam kan je vast leggen dmv Kvk.
                              --
                              ik zie het zo: je kan HEEL veel vragen en hopen dat je je dag hebt zodat je volgende x nog keer mag komen, of je vraagt wat minder, en maakt eventueel wat foutjes en je mag terug komen;)

Comment

Working...
                              X