Waar op letten bij aanschaf van een PA installatie.
Omdat newbies nog aan het zoeken zijn naar de zoekfunctie, nogmaals het verhaaltje, met wat aanpassingen en het nederig verzoek aan de heren Moddereters om dit onderwerp sticky te zetten.
Belangrijkste vraag is niet welk merk of hoeveel vermogen, maar: “Wat wil je ermee doen?” Mobiele DJ’s hebben heel andere eisen als Club eigenaren, Mensen die af en toe op een schoolfeest willen knallen hebben ook weer andere eisen als grote Drive In shows.
Vragen die je jezelf moet stellen zijn onder andere:
Hoe vaak ga ik de PA gebruiken? 2x per jaar? Ga dan huren
Wat ga ik ermee doen? (binnen/buiten, alleen DJ werk of ook bands?)
Hoe groot zijn de ruimtes die ik moet versterken? 10 watt in het Gelredome… gaat niet lukken
Voor hoeveel mensen? Een veel gebruikte ervaringsregel is om gemiddeld 150W RMS per 100 personen te hebben bij een geluidsdruk van 100 SPL
En heel belangrijk, Wat is mijn budget?
Om de budgetvraag maar meteen in de ring te gooien… neem je budget en vermenigvuldig het met anderhalf. Want een PA is niet alleen een paar boxen en een hifi versterker van de bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/. Daarnaast is goedkoop echt duurkoop. Je kunt beter tweedehands een PA kopen van een bekend merk als een nieuwe van een of ander budget merk.
Waaruit is een PA voor DJ’s opgebouwd?
BOXEN
VERSTERKER(S)
CROSSOVER
BOXEN
Het eerste waar mensen aan denken zijn de boxen. Boxen zijn niets anders als (gedeeltelijk) gesloten kasten waarin een of meerdere luidsprekers in zijn gemonteerd. Bij een PA kennen we Full-Range systemen en gescheiden systemen. Het meest gebruikt zijn gescheiden systemen. Daar wordt voor de lage tonen weergave een zogenaamde Sub (van Subwoofer) gebruikt en voor het midden en hoge tonen bereik gebruikt men Tops. Tops zijn meestal 2 of 3-weg systemen, dat betekent dat er meerdere luidsprekers in de kast gemonteerd zijn, als we daar het volle signaal op zetten geeft dat problemen. De hoge toon luidsprekers kunnen de zware basgeluiden niet aan en omgekeerd kunnen de mid/bas speakers niet goed omgaan met de vaak hoge frequenties van het hoog. Daarom zijn er in de tops en full range kasten meestal uitgerust met een passief crossover filter. Het gaat te ver om hier op de volledige theorie in te gaan, wat je hierover moet weten is dat het cross over filter ervoor zorgt dat de hoge tonen bij de hoogtoners terecht komt en het bas/midden geluid terecht komt bij de bas midden speakers. Soms zit er in de Sub ook een filter, een zogenaamd lowpass filter, wat alleen de heel lage tonen doorlaat richting de basluidspreker (woofer) Wat de laagtoners betreft, hoe groter de conus, hoe beter de laag weergave… als je dus kan kiezen tussen een 8” top en een 12” ga je voor de grote. Wat betreft de hoog frequente weergave, over het algemeen kunnen tweeters minder vermogen aan als driver + horn combinaties.
OK dan hebben we luidsprekers gemonteerd in een kast met een filtertje erbij… Knallen maar!
Inderdaad dat zal me een knaller worden… Waar je verder op moet letten is de impedantie van de speaker. De impedantie van de box is de weerstand die de speakers richting de versterker geven. En wordt aangeduid in Ohm. (Grieks teken Omega) voorkomende impedantie waarden zijn 2,4 en 8 Ohm. Als je meerdere luidsprekers doorlust verandert de impedantie waarde van het geheel. Hoe dat ligt eraan hoe je dat doet. Parallel of Serieel. Meest gebruikt is Parallel, hierbij staan de luidsprekers gebrugd (parallel) geschakeld. Het geluid heeft dus een twee keer zo brede weg om doorheen te gaan. De totale weerstand verminderd dus, twee boxen van 8 Ohm parallel geschakeld hebben dus een impedantie waarde van 4 Ohm. Ik ga niet het hele verhaal uitleggen, gewoon opletten bij natuurkunde, en anders even opzoeken in de bibliotheek.
Het Wattage van de box is een indicatie van hoeveel vermogen de luidsprekers kunnen verwerken… hier komt het verneukeratieve… er zijn namelijk verschillende manieren om dat aan te geven… meeste fabrikanten geven het muziekvermogen of piek vermogen aan. Voor een PA installatie is echter het continue of duur vermogen (ook wel aangegeven met RMS) van belang… dit is wat de speakers in het echie kunnen verwerken. Zo’n knallende aanbieding op EBay voor een supergoedkope installatie van ik weet niet hoeveel watt… je weet nu hoe het werkelijk zit…
En dan het belangrijkste, de geluidsdruk, uit gedrukt in SPL, industrie standaard hiervoor is de SPL waarde gemeten in Decibels op 1 meter met een vermogen van 1 Watt. Hiervoor is een beetje kennis nodig over geluid. Een verdubbeling of halvering van geluid wordt een Octaaf genoemd
Geluid wordt gemeten in Decibels over een logaritmische schaal. DB’s worden dus gemeten in een vergelijking tot een uitgangswaarde. Als je praat over geluid is 1DB de waarde van het minimale verschil wat je met een normaal gehoor kunt horen dat de geluidssterkte veranderd. Voor de perceptie van een twee keer zo hard geluid is er een versterking van 10 DB nodig. Om een geluid dus twee keer zo hard weer te geven heb je tien keer zoveel wattage nodig Om muziek een tandje hoger te zetten is er gemiddeld 3dB verschil nodig… het vermogen wat je nodig hebt voor die 3Db is gemiddeld 2x zoveel. Dus een 100 watt versterker met een 100W box met een SPL druk van 100 DB klinkt net zo luid, zo niet luider, dan een 200 watt versterker met een 200 W box met een druk van 96 DB.
Als je een box aanschaft let je dus op
De bouwwijze (het ding moet wel vervoerbaar blijven bijvoorbeeld)
De luidspreker grootte (hoe groter des te beter het laag zal zijn)
De SPL waarde (hoeveel druk kan ik naar een zaal toe geven)
De impedantie (hoeveel weerstand heeft de box als ik hem aansluit op de versterker)
Het Wattage (hoeveel vermogen kan een box leveren met de bestaande geluidsdruk)
Als je echt alles wilt weten, raad ik je aan het freeware programma WinISD Pro te downloaden. In de helpfile is een hele hoop technische informatie aanwezig wat alles precies uitlegt, tot en met de Thiele Small parameters aan toe.
VERSTERKER(S)
Een PA kan men Aktief of Passief kopen. Aktief wil zeggen dat de versterkers in de luidsprekerkast mee zijn gemonteerd. In dat geval hoef je dus geen aparte versterkers en eventuele processors (crossovers) te kopen. Wel zijn de speakers dan een stukje duurder. Dit is vooral handig voor de kleinere PA’s. omdat je dan niet ook nog een versterker rack te vervoeren hebt.
De grotere PA’s zijn meestal passieve systemen. Je hebt voor dat je het signaal naar de boxen stuurt nog een versterker nodig. Een versterker doet precies wat het woord zegt, het neemt een ingangssignaal aan de basis en versterkt dat met een bepaald vermogen zodat het hoorbaar wordt in de luidsprekers. Het vermogen wat een versterker levert wordt uitgedrukt in Watt bij een bepaalde impedantie. De betere versterkers zijn uitgerust met een limiter die ervoor zorgt dat een versterker niet kan worden overstuurd. (als een versterker te lang een te hoog vermogen moet doorgeven gaat ie echt kapot) en een kortsluitingsbeveiliging op de luidsprekerbussen om ervoor te zorgen dat als je een luidspreker opblaast en of deze kortsluit, dit ook niet meteen je versterker opblaast.
Er zijn niet echt regels om je versterkers te matchen met je boxen. Over het algemeen wordt het aangeraden om de versterker op basis van vermogen ietsjes groter te nemen als het vermogen van je luidsprekers. Op deze manier hoeft je versterker nooit volledig vermogen te geven om optimaal gebruik te maken van je luidspreker vermogen. Dat is beter voor de geluidskwaliteit en eventuele pieken kunnen je luidsprekers wel opvangen.
CROSS OVER
Een passief crossover filter maakt gebruik van de eigenschappen van condensatoren en spoelen. Condensatoren werken als een soort mini-batterijtjes, ze worden geladen en geven de spanning ook weer door. In electrotechnische schakelingen worden ze vooral gebruikt om minimale veranderingen in spanningen af te vlakken. Als we ze op geluidssignalen toepassen, zullen ze lage tonen tegenhouden en hoge tonen door laten. Spoelen zijn niets anders als een hele hoop windingen van koperdraad om een kern. Als hier een trage spanning door heen gaat of laag frequent geluid geen probleem, maar als hier hoogfrequent geluid doorheen gaat, zorgt het elektrisch veld rondom de draad voor interferentie, met andere woorden spoelen laten lage frequenties door en blokkeren hoge frequenties… door spoelen en condensators te combineren kan men dus de lage frequenties naar de lage toon luidsprekers en hoge frequentie naar de hoogtoners sturen.
Deze scheiding van frequenties kan in verschillende “sterktes” gebeuren. Meest voorkomend zijn 6dB, 12dB, 18dB en 24 dB per octaaf. De reden hiervoor is budget en wattage. Als je heel hoge wattages stuurt naar een box zal er met een klein 6dB filtertje nog teveel hoog naar de laag speaker gaan en omgekeerd met als gevolg dat je vooral kans loopt met je bassignaal de tweeters/horns te vernielen. Over het algemeen passen de fabrikanten de filters dus aan, aan het vermogen van de speakers. Kijk uit bij zelfbouw speakers, vaak worden hier 12 dB filters gebruikt, als de hobbyist ze zelf heeft uitgerekend en gebouwd, kan het zijn dat er op de scheidingsfrequentie zowel hoge en lage tonen doorgelaten worden naar de Bas/mid en hoge tonen luidsprekers met als gevolg een soort kortsluiting op de ingang. Hier is een kortsluitingsbeveiliging op de versterker dus beslist nuttig.
Actieve crossovers worden vooral bij de grotere PA systemen toegepast. Ze werken met hetzelfde principe, een electronische schakeling zorgt ervoor dat het ingangssignaal gesplitst wordt in verschillende frequentiebanden. Per frequentieband worden dan versterkers en de daarachter hangende boxen aangestuurd. De frequentiebanden kan je dan zelf definiëren naar gelang de opbouw van je PA installatie. Sommige PA fabrikanten leveren zelf zo’n actief filter bij hun installaties, hierin is alles al voorgeprogrammeerd en zijn de parameters die je zelf kan sturen gelimiteerd zodat onervaren soundengineers niet teveel aan de geluidskwaliteit kunnen verprutsen. In dat geval spreekt men van een processor-driven PA.
DE PA AANSLUITEN OP JE MENGPANEEL.
Je kunt je mengpaneel niet zomaar op een versterker aansluiten. Dit heeft te maken met de impedantie van de signaalweg. Er wordt gebruik gemaakt van andere technieken bij PA installaties als bij bijvoorbeeld je stereo installatie thuis. Kabels zijn langer en dus gevoeliger voor storing, daarom zijn deze kabels voorzien van 3 pennen, één voor plus signaal, één voor min signaal en één voor aarde, deze zorgt in de kabel ook voor de afscherming van de signaaladers. De kabels zijn voorzien van XLR of jack pluggen. Bij gebrek aan een fatsoenlijke Nederlandse vertaling heet dit met een beschaafd anglicisme balanced, een onafgeschermde kabel met jack of tulpplugjes heet unbalanced. Om ervoor te zorgen dat er niet teveel signaal verloren gaat wordt er een veel hoger vermogen over deze kabels gestuurd. De ingangen van een professionele PA versterker zijn altijd balanced.
Kijk dus op achterkant van je mengpaneel wat voor soort signaal je uitstuurt, als je mengpaneel XLR of balanced jack aansluitingen heeft, iets wat meestal wel beschikbaar is op de wat duurdere mengpanelen, kan je deze zo op de PA versterker aansluiten (of op de actieve crossover natuurlijk)
Als je mengpaneel een Line signaal verstuurt over tulp plugjes (ook wel cinch-stekers genoemd) of over unbalanced jacks, moet je het vermogen aanpassen van unbalanced naar balanced niveau. Dit doe je met behulp van een zogenaamde DI box. In de DI box zit een signaaltransformator die het hogere vermogen van de Line kabels omzet naar normaal balanced signaal. Vanaf je DI kan je dan met “normale” XLR kabels richting je versterker.
Tot zover... mocht je nu nog vragen hebben mag je ze gerust stellen. :P
Omdat newbies nog aan het zoeken zijn naar de zoekfunctie, nogmaals het verhaaltje, met wat aanpassingen en het nederig verzoek aan de heren Moddereters om dit onderwerp sticky te zetten.
Belangrijkste vraag is niet welk merk of hoeveel vermogen, maar: “Wat wil je ermee doen?” Mobiele DJ’s hebben heel andere eisen als Club eigenaren, Mensen die af en toe op een schoolfeest willen knallen hebben ook weer andere eisen als grote Drive In shows.
Vragen die je jezelf moet stellen zijn onder andere:
Hoe vaak ga ik de PA gebruiken? 2x per jaar? Ga dan huren
Wat ga ik ermee doen? (binnen/buiten, alleen DJ werk of ook bands?)
Hoe groot zijn de ruimtes die ik moet versterken? 10 watt in het Gelredome… gaat niet lukken
Voor hoeveel mensen? Een veel gebruikte ervaringsregel is om gemiddeld 150W RMS per 100 personen te hebben bij een geluidsdruk van 100 SPL
En heel belangrijk, Wat is mijn budget?
Om de budgetvraag maar meteen in de ring te gooien… neem je budget en vermenigvuldig het met anderhalf. Want een PA is niet alleen een paar boxen en een hifi versterker van de bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/. Daarnaast is goedkoop echt duurkoop. Je kunt beter tweedehands een PA kopen van een bekend merk als een nieuwe van een of ander budget merk.
Waaruit is een PA voor DJ’s opgebouwd?
BOXEN
VERSTERKER(S)
CROSSOVER
BOXEN
Het eerste waar mensen aan denken zijn de boxen. Boxen zijn niets anders als (gedeeltelijk) gesloten kasten waarin een of meerdere luidsprekers in zijn gemonteerd. Bij een PA kennen we Full-Range systemen en gescheiden systemen. Het meest gebruikt zijn gescheiden systemen. Daar wordt voor de lage tonen weergave een zogenaamde Sub (van Subwoofer) gebruikt en voor het midden en hoge tonen bereik gebruikt men Tops. Tops zijn meestal 2 of 3-weg systemen, dat betekent dat er meerdere luidsprekers in de kast gemonteerd zijn, als we daar het volle signaal op zetten geeft dat problemen. De hoge toon luidsprekers kunnen de zware basgeluiden niet aan en omgekeerd kunnen de mid/bas speakers niet goed omgaan met de vaak hoge frequenties van het hoog. Daarom zijn er in de tops en full range kasten meestal uitgerust met een passief crossover filter. Het gaat te ver om hier op de volledige theorie in te gaan, wat je hierover moet weten is dat het cross over filter ervoor zorgt dat de hoge tonen bij de hoogtoners terecht komt en het bas/midden geluid terecht komt bij de bas midden speakers. Soms zit er in de Sub ook een filter, een zogenaamd lowpass filter, wat alleen de heel lage tonen doorlaat richting de basluidspreker (woofer) Wat de laagtoners betreft, hoe groter de conus, hoe beter de laag weergave… als je dus kan kiezen tussen een 8” top en een 12” ga je voor de grote. Wat betreft de hoog frequente weergave, over het algemeen kunnen tweeters minder vermogen aan als driver + horn combinaties.
OK dan hebben we luidsprekers gemonteerd in een kast met een filtertje erbij… Knallen maar!
Inderdaad dat zal me een knaller worden… Waar je verder op moet letten is de impedantie van de speaker. De impedantie van de box is de weerstand die de speakers richting de versterker geven. En wordt aangeduid in Ohm. (Grieks teken Omega) voorkomende impedantie waarden zijn 2,4 en 8 Ohm. Als je meerdere luidsprekers doorlust verandert de impedantie waarde van het geheel. Hoe dat ligt eraan hoe je dat doet. Parallel of Serieel. Meest gebruikt is Parallel, hierbij staan de luidsprekers gebrugd (parallel) geschakeld. Het geluid heeft dus een twee keer zo brede weg om doorheen te gaan. De totale weerstand verminderd dus, twee boxen van 8 Ohm parallel geschakeld hebben dus een impedantie waarde van 4 Ohm. Ik ga niet het hele verhaal uitleggen, gewoon opletten bij natuurkunde, en anders even opzoeken in de bibliotheek.
Het Wattage van de box is een indicatie van hoeveel vermogen de luidsprekers kunnen verwerken… hier komt het verneukeratieve… er zijn namelijk verschillende manieren om dat aan te geven… meeste fabrikanten geven het muziekvermogen of piek vermogen aan. Voor een PA installatie is echter het continue of duur vermogen (ook wel aangegeven met RMS) van belang… dit is wat de speakers in het echie kunnen verwerken. Zo’n knallende aanbieding op EBay voor een supergoedkope installatie van ik weet niet hoeveel watt… je weet nu hoe het werkelijk zit…
En dan het belangrijkste, de geluidsdruk, uit gedrukt in SPL, industrie standaard hiervoor is de SPL waarde gemeten in Decibels op 1 meter met een vermogen van 1 Watt. Hiervoor is een beetje kennis nodig over geluid. Een verdubbeling of halvering van geluid wordt een Octaaf genoemd
Geluid wordt gemeten in Decibels over een logaritmische schaal. DB’s worden dus gemeten in een vergelijking tot een uitgangswaarde. Als je praat over geluid is 1DB de waarde van het minimale verschil wat je met een normaal gehoor kunt horen dat de geluidssterkte veranderd. Voor de perceptie van een twee keer zo hard geluid is er een versterking van 10 DB nodig. Om een geluid dus twee keer zo hard weer te geven heb je tien keer zoveel wattage nodig Om muziek een tandje hoger te zetten is er gemiddeld 3dB verschil nodig… het vermogen wat je nodig hebt voor die 3Db is gemiddeld 2x zoveel. Dus een 100 watt versterker met een 100W box met een SPL druk van 100 DB klinkt net zo luid, zo niet luider, dan een 200 watt versterker met een 200 W box met een druk van 96 DB.
Als je een box aanschaft let je dus op
De bouwwijze (het ding moet wel vervoerbaar blijven bijvoorbeeld)
De luidspreker grootte (hoe groter des te beter het laag zal zijn)
De SPL waarde (hoeveel druk kan ik naar een zaal toe geven)
De impedantie (hoeveel weerstand heeft de box als ik hem aansluit op de versterker)
Het Wattage (hoeveel vermogen kan een box leveren met de bestaande geluidsdruk)
Als je echt alles wilt weten, raad ik je aan het freeware programma WinISD Pro te downloaden. In de helpfile is een hele hoop technische informatie aanwezig wat alles precies uitlegt, tot en met de Thiele Small parameters aan toe.
VERSTERKER(S)
Een PA kan men Aktief of Passief kopen. Aktief wil zeggen dat de versterkers in de luidsprekerkast mee zijn gemonteerd. In dat geval hoef je dus geen aparte versterkers en eventuele processors (crossovers) te kopen. Wel zijn de speakers dan een stukje duurder. Dit is vooral handig voor de kleinere PA’s. omdat je dan niet ook nog een versterker rack te vervoeren hebt.
De grotere PA’s zijn meestal passieve systemen. Je hebt voor dat je het signaal naar de boxen stuurt nog een versterker nodig. Een versterker doet precies wat het woord zegt, het neemt een ingangssignaal aan de basis en versterkt dat met een bepaald vermogen zodat het hoorbaar wordt in de luidsprekers. Het vermogen wat een versterker levert wordt uitgedrukt in Watt bij een bepaalde impedantie. De betere versterkers zijn uitgerust met een limiter die ervoor zorgt dat een versterker niet kan worden overstuurd. (als een versterker te lang een te hoog vermogen moet doorgeven gaat ie echt kapot) en een kortsluitingsbeveiliging op de luidsprekerbussen om ervoor te zorgen dat als je een luidspreker opblaast en of deze kortsluit, dit ook niet meteen je versterker opblaast.
Er zijn niet echt regels om je versterkers te matchen met je boxen. Over het algemeen wordt het aangeraden om de versterker op basis van vermogen ietsjes groter te nemen als het vermogen van je luidsprekers. Op deze manier hoeft je versterker nooit volledig vermogen te geven om optimaal gebruik te maken van je luidspreker vermogen. Dat is beter voor de geluidskwaliteit en eventuele pieken kunnen je luidsprekers wel opvangen.
CROSS OVER
Een passief crossover filter maakt gebruik van de eigenschappen van condensatoren en spoelen. Condensatoren werken als een soort mini-batterijtjes, ze worden geladen en geven de spanning ook weer door. In electrotechnische schakelingen worden ze vooral gebruikt om minimale veranderingen in spanningen af te vlakken. Als we ze op geluidssignalen toepassen, zullen ze lage tonen tegenhouden en hoge tonen door laten. Spoelen zijn niets anders als een hele hoop windingen van koperdraad om een kern. Als hier een trage spanning door heen gaat of laag frequent geluid geen probleem, maar als hier hoogfrequent geluid doorheen gaat, zorgt het elektrisch veld rondom de draad voor interferentie, met andere woorden spoelen laten lage frequenties door en blokkeren hoge frequenties… door spoelen en condensators te combineren kan men dus de lage frequenties naar de lage toon luidsprekers en hoge frequentie naar de hoogtoners sturen.
Deze scheiding van frequenties kan in verschillende “sterktes” gebeuren. Meest voorkomend zijn 6dB, 12dB, 18dB en 24 dB per octaaf. De reden hiervoor is budget en wattage. Als je heel hoge wattages stuurt naar een box zal er met een klein 6dB filtertje nog teveel hoog naar de laag speaker gaan en omgekeerd met als gevolg dat je vooral kans loopt met je bassignaal de tweeters/horns te vernielen. Over het algemeen passen de fabrikanten de filters dus aan, aan het vermogen van de speakers. Kijk uit bij zelfbouw speakers, vaak worden hier 12 dB filters gebruikt, als de hobbyist ze zelf heeft uitgerekend en gebouwd, kan het zijn dat er op de scheidingsfrequentie zowel hoge en lage tonen doorgelaten worden naar de Bas/mid en hoge tonen luidsprekers met als gevolg een soort kortsluiting op de ingang. Hier is een kortsluitingsbeveiliging op de versterker dus beslist nuttig.
Actieve crossovers worden vooral bij de grotere PA systemen toegepast. Ze werken met hetzelfde principe, een electronische schakeling zorgt ervoor dat het ingangssignaal gesplitst wordt in verschillende frequentiebanden. Per frequentieband worden dan versterkers en de daarachter hangende boxen aangestuurd. De frequentiebanden kan je dan zelf definiëren naar gelang de opbouw van je PA installatie. Sommige PA fabrikanten leveren zelf zo’n actief filter bij hun installaties, hierin is alles al voorgeprogrammeerd en zijn de parameters die je zelf kan sturen gelimiteerd zodat onervaren soundengineers niet teveel aan de geluidskwaliteit kunnen verprutsen. In dat geval spreekt men van een processor-driven PA.
DE PA AANSLUITEN OP JE MENGPANEEL.
Je kunt je mengpaneel niet zomaar op een versterker aansluiten. Dit heeft te maken met de impedantie van de signaalweg. Er wordt gebruik gemaakt van andere technieken bij PA installaties als bij bijvoorbeeld je stereo installatie thuis. Kabels zijn langer en dus gevoeliger voor storing, daarom zijn deze kabels voorzien van 3 pennen, één voor plus signaal, één voor min signaal en één voor aarde, deze zorgt in de kabel ook voor de afscherming van de signaaladers. De kabels zijn voorzien van XLR of jack pluggen. Bij gebrek aan een fatsoenlijke Nederlandse vertaling heet dit met een beschaafd anglicisme balanced, een onafgeschermde kabel met jack of tulpplugjes heet unbalanced. Om ervoor te zorgen dat er niet teveel signaal verloren gaat wordt er een veel hoger vermogen over deze kabels gestuurd. De ingangen van een professionele PA versterker zijn altijd balanced.
Kijk dus op achterkant van je mengpaneel wat voor soort signaal je uitstuurt, als je mengpaneel XLR of balanced jack aansluitingen heeft, iets wat meestal wel beschikbaar is op de wat duurdere mengpanelen, kan je deze zo op de PA versterker aansluiten (of op de actieve crossover natuurlijk)
Als je mengpaneel een Line signaal verstuurt over tulp plugjes (ook wel cinch-stekers genoemd) of over unbalanced jacks, moet je het vermogen aanpassen van unbalanced naar balanced niveau. Dit doe je met behulp van een zogenaamde DI box. In de DI box zit een signaaltransformator die het hogere vermogen van de Line kabels omzet naar normaal balanced signaal. Vanaf je DI kan je dan met “normale” XLR kabels richting je versterker.
Tot zover... mocht je nu nog vragen hebben mag je ze gerust stellen. :P