Announcement

Collapse
No announcement yet.

wat zou JIJ doen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• wat zou JIJ doen?

hallo,

Ik heb een klein probleempje en vraag naar jullie mening.
    Ik heb nu 6 boxen liggen van 8 inch en wil ( natuurlijk! ) meer
    bass grote hebben. Ik kan 2 boxen verkopen en dan 2 subs en 4 top
    hebben ( en uiteindelijk nog 2 subs kopen= 4x subs+top )
    Maar is het miss handiger om gewoon 4 boxen te hebben van
    15 inch? Naja, niet handiger maar ik bedoel lekkerder geluid, rendement
    e.d. Wat zou JIJ doen?

bedankt!

Re: wat zou JIJ doen?

Originally posted by DJ-atot
    hallo,

Ik heb een klein probleempje en vraag naar jullie mening.
    Ik heb nu 6 boxen liggen van 8 inch en wil ( natuurlijk! ) meer
    bass grote hebben. Ik kan 2 boxen verkopen en dan 2 subs en 4 top
    hebben ( en uiteindelijk nog 2 subs kopen= 4x subs+top )
    Maar is het miss handiger om gewoon 4 boxen te hebben van
    15 inch? Naja, niet handiger maar ik bedoel lekkerder geluid, rendement
    e.d. Wat zou JIJ doen?

bedankt!
    Ik zou voor thuis gewoon 2 (3-weg) speakers hebben, gezien het feit dat je weinig aan zo'n pleur speakers hebt, tenzij je genoeg ruimte hebt.
    Waarom zoveel speakers???

Comment

Vraag het je buren eens.

Comment

Ik heb ee nvrijstaand huis maar met mijn 400 watt speakers en 1 200 watt en 1 100 watt zet ik me muziek ook nooit harder dan 10 (van de 40 denon versterker)

Ga ik boven de 10 kijken voorbijgangers al aardig gerriteerd opmhoog als ik draai. Op sommige na nattuurlijk die hetmooi vinden :p.

MAar voor thuisgebruik je geld lekker in cdtjes stoppen enzo ;)

Comment

miss was het niet duidelijk genoeg maar ik bedoel dit
          wanneer ik voor feesten ga draaien :wink: Ik draai op
          feesten tot 100 man want anders laat ik het regelen/huren.
          Dus nogmaals, wat zou jij doen voor FEESTEN;)

Waarom zoveel boxen? Voor het geval er 1 stuk gaat, ik
          sluit namelijk altijd 4 aan ( lekker omgeven door muziek ).

Comment

Basgeluid is niet afhankelijk van de grootte van de conus... er zijn voorbeelden van Horndriven 12 inchers die 21 inch baskasten compleet wegblazen en wat te denken van de zogenaamde sub-resonante subs, daarin wordt een veelvoud van kleine drivers in (theoretisch) te kleine kasten ingebouwd (onder de zogenaamde eigenfrequentie van de conus) waardoor er door de druk een zware bas ontstaat.

Wat belangrijk is is dat je een sub neemt die goed is aangepast op je huidige set. Had handig geweest om even te zeggen welke boxen je exact hebt en wat je er voor versterkers achter hebt staan. Dan kunnen de mensen hier op het forum je beter adviseren.

Comment

Het gaat me om het principe. Maar als jullie het handiger vinden
              dat ik men set zeg is het goed. Ik heb een ax-8 6 stuks staan van dap
              en zit dus te twijfelen tussen subs ax-15b of gewoon ax-15.
              Ik heb nu een ..... versterker. Ergens van marktplaats. Kweet alleen
              dat hij 2x100w rms is. Maar ik ga toch een nieuwe versterker kopen
              maar hangt nog vanaf wat ik ga kopen qua boxen :wink:

Comment

Als het dan toch DAP moet zijn, is de AX niet eens zo'n verkeerde serie. De AX15B zou er bij passen als je er nog aan kunt komen want volgens de dap-audio site zijn ze niet meer in productie.
                De technische gegevens voor de AX-8 kan ik nergens vinden maar ik vermoed dat ze ongeveer 150-200 Watt @ 8 Ohm zijn met een SPL van rond de 95.
                De subkasten zijn 500W dus een sub/top combinatie zou tussen de 650 en de 700 W @ 4 Ohm zijn. dan zou ik gaan voor een 1500 - 1600 Watt versterker (750 W @ 4 Ohm op beide kanalen) Dat zou alles bij elkaar genoeg zijn voor een klein feestje (rond de 80 personen) Heeft ook te maken met de geluidsdruk die ze leveren. met dezelfde versterker maar met bijvoorbeeld 99dBA SPL zou je feestjes tot 200 man kunnen pakken.

Comment

thx!

dus een sub kast kopen ipv een ax-15. Levert volgens mij ook meer
                  op als je een top en een sub kast hebt.

Comment

Sorry, was op tournee, dus eventjes geen tijd gehad om te antwoorden.

Bas geluid heeft een aantal frequentie spectra waar in ze opereert. De subwooferfrequenties rond de 40 Hz zorgen ervoor dat je het geluid voelt in je voeten.(de trillingen zeg maar)  Het frequentie-spectrum rond de 200 Hz zorgt voor de kick die je voelt rond je borstbeen. De frequenties tussen 250 en 500 zorgen voor de "muzikale" weergave van de basgeluiden. Je zult dus moeten luisteren waar het volgens jou in het basberijk scheelt. Het DAP spul kennende zal je volgens mij met een subwoofer beter af zijn.

Comment

Het vermogen wat een speaker aankan is niet bepalend voor de hoeveelheid geluid. Ook de afmetingen maken niet zoveel uit. Het gaat meer om het rendement dat de luidspreker heeft. Let hier vooral op als je iets aanschaft.
                      voor meer info zie http://www.nieuwsgierig.eu/luidspreker.php

succes met het zoeken.

Comment

Lees voorafgaande comments, aan het oefenen voor het kampioenschap "open deuren intrappen" ? ;-)
                        Maar de link is inderdaad goed, een aanrader!

Comment

Originally posted by LorddeWorde";p=" View Post
                          Lees voorafgaande comments, aan het oefenen voor het kampioenschap "open deuren intrappen" ? ;-)

Jaah, gewonnen?      :P

Even een korte duidelijke samenvatting maakt het misschien duidelijk. :idea:
                          aan die site heb ik al heel wat plezier gehad. Hoe maak je dit soort zaken anders snel duidelijk aan niet al te technische collega's.

Comment

Working...
                          X