Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huiskamer PA speakers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Huiskamer PA speakers

Hallo leden,

Ik ben Eddy, beetje audiofiel, woon in Groningen stad en ben 36 jaar.

eigenlijk heb ik mij aangemeld voor maar enkele vragen, waar ik zelf niet zoveel verstand van heb.

ik heb een woonkamer van 5x4 meter.
    hou van harde muziek, die zuiver moet klinken.
    hiervoor heb ik 2 Bryston eindversterkers, mono geschakeld (400watt - 8 ohm) op een Bryston voorversterker aangesloten.
    ik draai met een normale Onkyo cd-speler met variable uitgang.

De dempingsfactor van de e.v. is meer dan 500.

goed nu komt het probleem.
    Ik heb deze monsters aangesloten op en setje Infinity Renaissance 80.
    dezen hebben een fantastisch hoog & midden bereik, maar het laag is een aanfluiting!
    simpel een subwoofer aanschaffen gaat niet qua aansluiting, bovendien zal de 8" woofer van de Infinity vrolijk uit zijn banden klappen.

Deze set heb ik extra bij mijn hometheatre staan, en gebruik ik dus slechts enkele malen per week, een half uurtje per dag, om mijn buren niet steeds hun servies te laten opvangen :lol:

okay.. de speakers moeten weg, en om Tannoys te kopen van duizenden euro's, heb ik niet.

ik zoek dus PA speakers zonder sissend hoog en bonzend laag!!

hier moeten jullie mij bij helpen, want luisteren gaat moeilijk in dit wereldje.
    Mijn Brystons worden vaak in studio's gebruikt en heb zeker vertrouwen in deze eindtrappen, dat ze PA's makkelijk kunnen aansturen.

Wat ik zelf via internet heb gevonden zijn:

JBL EON 1500 a € 300,- p.st.

JBL JRX 115 of 125 met 118 sub

Mackie S215 of S225 met S218s sub

is dit wat voor in de huiskamer om doof te worden, of kan ik beter (voor een voor mij onbekend) ander merk gaan?

bvd

Eddy
    edit: typefoutje verwijderd

Ik heb hier niet zovele verstand van, maar is het niet gewoon mogenlijk een basskast te kopen zodat de bas eruit gefilterd wordt en de rest door wordt gestuurd naar de speakers die je hebt?

Zon baskast heb ik hier ook nog ergens liggen bose 100 watt klinkt prima voor thuis.

Comment

Originally posted by jobbieboy
      Ik heb hier niet zovele verstand van, maar is het niet gewoon mogenlijk een basskast te kopen zodat de bas eruit gefilterd wordt en de rest door wordt gestuurd naar de speakers die je hebt?

Zon baskast heb ik hier ook nog ergens liggen bose 100 watt klinkt prima voor thuis.
      Die aansluiting heb ik niet op de voorversterker.
      dan zou ik met een actieve sub moeten draaien, en een Y-Plug voor de cinch verbinding moeten halen.
      tevens zou ik dan in de Infinity's moeten schroeven, om de bass los te koppellen.
      vergeet niet dat deze luidsprekers nog gemakkelijk 1000 euro mogen opbrengen.
      Daar kan ik toch beter een nieuw setje voor kopen, of tweede hands...

en Bose... oei, daar ben ik geen fan van.
      geeft in mijn ogen een vertekend beeld v/d orginele uitgave op cd.

misschien toch maar Tannoy prof proberen te krijgen...

ik zat ook aan de JBL EON2 actieve te denken, voorversterker er tussen, en aansluiten die bronnen (cd, pc, blu-ray)
      maar hoe klinken die dingen, in een opgesloten kamer??

Comment

of dezen dus:

adviesprijs € 799,- p.st.
        maar die zijn op internet vast wel een dikke honderd euro goedkoper te vinden..

edit: maar die zijn dus net zo duur als ACTIEVE JBL EON's
        gezien geld > kwaliteit, ga ik er vanuit dat de Mackie's zonder ingebouwde versterker, van betere kwaliteit zal zijn.

Comment

Ik zou in jouw geval gaan voor een stel actieve midfield monitors. Het is anders paarlen voor de zwijnen met de rest van je audiofiele set.

Een setje Adam S33 is prachtig of de KRK V8's Als het echt moet beuken... een Adam MP1A of een Genelec 1038 BE. Goedkoop gaat het echter niet worden...

Comment

bedankt voor je reactie, ik ga googlen! :D

Comment

Originally posted by LorddeWorde
              Ik zou in jouw geval gaan voor een stel actieve midfield monitors. Het is anders paarlen voor de zwijnen met de rest van je audiofiele set.
              Hmmm, dat gaat toch niet helemaal op.

dwz als ik actieve luidsprekers ga aanschaffen, heb ik niets meer aan mijn Bryston eindtrappen.

en beuken is de bedoeling inderdaad, dat was ook de reden dat ik voor Bryston had gekozen in mijn stereoset.

hard en zuiver. ik blijf neigen naar JBL of Mackie.

voor de (oud) Groningers onder ons;
              In de Poelestraat was vroeger een hard-cafe gevestigd "Route 66"
              Daar draaiden ze met een voorversterker van McIntosh met Tannoy actieve speakers.
              en dat geluid was fenominaal geweldig! maarja, 10,000 euro is ook wat..

zoiets hadden ze toen hangen:

ongeveer 1,5 mter breed en 2 naast elkaar.

Comment

Zelfs met die eindtrappen zal je er op PA speakers weinig aan hebben, die zijn nu eenmaal gemaakt voor andere doeleinden. Vooral omdat je aangeeft dat je een zuiver geluid wilt. Kijk eens naar DAS (de MI Serie) of naar Yamaha, die hebben redelijk zuivere boxen.

De meeste top monitor systemen zijn tegenwoordig actief vanwege het grote voordeel voor de fabrikanten dat ze de componenten optimaal op elkaar kunnen afstemmen wat de kwaliteit nu eenmaal ten goede komt.
                Hoe goed je versterker ook is, je combinatie zal het altijd afleggen tegen goede actieve monitors.

Verder denk ik dat het nogal zwakzinnig is om in zo'n kleine woonkamer zoveel vermogen los te laten, zeker met de SPL levels die je met dit soort speakers kunt halen kan je jezelf heel eenvoudig en ongemerkt een permanente gehoorbeschadiging aandoen. Doe jezelf een plezier en koop een goedkope DB meter zodat je de SPL waardes in het oog kunt houden.

Comment

Zou dit een leuke set kunnen zijn?
                  Dit merk is namelijk in Groningen te koop:

KRK Systems has been Behind Great Music for almost 35 years. Learn more and shop for Studio Monitors, Headphones, Subwoofers, Speakers, Monitoring Applications and Room Correction Technology.

het gaat dan om de RP8 (set) + RP10s

iemand bekend met dit merk?

thnx!

Comment

haha nog een grunninger hier ;)

zou kijken bij tonika die heeft op studio gebied leuke dingen staan want ik denk dat je die kant op moet gaan

ik had zelf vroeger een setje absoluut zero speaker waar echt een rete strak geluid uit kwam daar moet wel een laag speaker onder dus dat zal voor jou niet zo 1 2 3 in aanmerking komen

maar ga even langs tonika in stad of muziekhuis leo in stadskanaal vraag daar even naar albert

die kunnen je verder helpen in deze kwestie beter dan wij dat doen

ps naast de jongens van hemmes zat toch ook een goed audio zaakje!

Comment

> ps naast de jongens van hemmes zat toch ook een goed audio zaakje!

Ja dat klopt, De Groef!
                      daar heb ik mijn McIntosh instalatie vroeger weggehaald.
                      Maar sinds alles (voor de 3de keer) van eigenaar is verwisseld.. :roll:

Tonika ken ik natuurlijk, vandaar ook mijn vraag over de KrK set.

Eddy - reageer later verder, moet nu werken.

Comment

de groef idd

btw van die absolut zero speakers

linkje: http://www.soundcraft.com/product_sh...product_id=105

moet je eerlijk bekennen dat ik een aantal jaartjes niet meer super actief ben in deze tak van de business dus moet een beetje afgaan van wat ik van vroeger nog weet maar zou iig even naar tonika gaan en daar gewoon even lekker luisteren als ze die dingen er hebben staan en anders vragen of ze een setje bij je thuis willen zetten om te kijken wat je akoestiek van je kamer doet

Comment

> van die absolut zero speakers linkje

in ieder geval erg mooi om te zien!

Wat ik een beetje van een speaker verwacht;

Springsteen, U2 en Metallica.
                          stevige rock met snelle bass.
                          maar ook zijn dit songwriters, dus ook het hoog/midden moet in orde zijn, om de zang goed te kunnen volgen.

mijn huidige Infinity's kunnen me die bass niet geven...

Comment

kijk het verwachten en het krijgen van een speaker is natuurlijk lastig en volledig smaak gebonden!

wat ik lekker vind kan een ander helemaal niets vinden
                            daarom luisteren naar wat je goed vindt klinken

een beter advies kan ik je niet geven en ik denk dat menig geluidstechnicus/ audiofiel hiermee moet instemmen

als er wel iets zo lastig is, is het wel geluid

maar voor mijn doen vond ik de absoluut zero speakers echt goed klinken omdat het zo zuiver was!
                            een goede laag kast moet je er wel bijzetten zeker als je zegt dat het laag een goede basis moet vormen

laat iig even weten wat je gaat kiezen en wil eigenlijk wel een keer komen luisteren bij een echte audiofiel ;)

Comment

btw absolut zero staat voor dat de bass speaker gevult is met stikstof en dus super koelt een speaker die te warm word is nooit goed ;)

altijd leuk om te vertellen :lol: :lol:
                              en om te vertellen als er mensen zijn 8)

Comment

Working...
                              X