Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraagje!!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraagje!!

Hallo!!
    Ik had 'n vraagje..
    Ik ben al een tijdje bezig met wat muziek draaien enzo.. Nog niet echt DJ-en te noemen.. Heb mengpaneel, en een tweakalizer DFX69.. Hiermee kun je dus wel 'wat', maar niet veel. Daarom wil ik m'n set nu uitbreiden met een draaitafel.. Maar omdat ik niet veel platen heb, wil ik dit eerst uit proberen.. Daarom dacht ik; kun je met een 'gewone' platenspeler zonder pitch enz. ook scratchen? of heb je hier zo'n element (snap nog steeds niet echt wat 't is :oops: ) ofzo voor nodig.. Snap d'r nog niet veel van nl.. Maybe kunnen jullie me helpen? of hebben jullie tips?

Een element is het deel waar de naald van de pickup in zit. Scratchen met een snaaraangedreven pickup, wat de meeste zijn, zal even lukken, maar niet al te best en daarna is je snaar door. Einde verhaal ist dan want dan heb je geen aandrijving op je plateau meer :?

Comment

gewone draaitefels mee "krassen" kan!! alleen die naald weet ik niet....deed het vroeger met stantons EL500's...een beetje goede draaitafel (met pitch)kost geen drol meer....

Comment

Ok, ik probeer het dan gewoon met een 'normale' draaitafel, zonder pitch. Als me dit een beetje bevalt, kan ik dan altijd nog een goeie kopen toch? Als 't goed is heb ik op zolder nog ééntje staan, nu alleen nog een slipmatje kopen..
        Zo'n element is dus niet nodig?

Comment

Kijk wel ff of die draaitafel een goed stabiel platter (draaiplateau) heeft.
          Als dat niet zo is en je probeert te scratchen, stuitert de naald over je plaat.

Comment

Ok.. Bedankt voor de tip! 8)

Comment

Even corrigeren. Of je een nieuw element moet of niet hangt af van de naald, die moet geschikt zijn om in beide richtingen af te kunnen spelen, anders kan je na het scratchen je vinyls wegsmijten.

Comment

Ok, maar hoe kan ik dit 'controleren'? Kun je dat zien aan de naald?

Comment

Misschien kan je het onder een hele grote loupe zien of ie spherisch of elliptisch geslepen is. Ik zou gewoon even op internet merk en type opzoeken en daar de technische gegevens van bekijken.

Als je naald elliptisch is kan je er niet mee scratchen zonder dat je op den duur je vinyl om zeep helpt. De meeste HiFi naalden zijn trouwens elliptisch vanwege de iets betere toonkwaliteit. De meeste professionele DJ systemen zijn spherisch vanwege de hogere output en het minder kans hebben op schade aan vinyl.

Comment

Working...
                  X