Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dj School.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dj School.

    Deze kwam ik nog tegen op m'n pc, weet niet of jullie m kennen??
    Dj school.




    ---------------------------------------------------------------

    Hoe word ik DJ?

    Noot: Ik gebruik soms wat commerciele platen als voorbeeld, maar dit is omdat de kans dan groot is dat je de platen kent (of misschien wel hebt), en dat je dus weet wat ik bedoel.

    Equipment:
    - Koptelefoon (KT)
    - Pitchcontrol op je draaitafels (PC)
    - Een goed mengpaneel (details leg ik zo wel uit)
    - Speakers+versterkers die redelijk hard gaan (hoeft niet idioot hard, maar een pittig volume is wel handig)

    Wat er op je mengpaneel moeten zitten:
    - 3 kanaals toonregeling sterk aanbevolen!
    - PFL-PGM fader door je koptelefoon* ook erg handig
    - Killswitches zijn in het begin wel makkelijk, maar absoluut geen gemis als je ze niet hebt

    * Dwz: Een klein crossfadertje waarmee je, als deze naar LINKS staat ALEEN het door jou gekozen kanaal door je KopTelefoon (KT) hoort. Staat deze naar RECHTS hoor je ALLEEN de “stand van de kanalen” (dus wat er uit je speakers komt). Alles hiertussenin is een mengeling tusen deze twee.


    Het 8-maten principe:

    Iedere plaat is opgebouwd uit “blokken” van 8 maten. 1 maat is 4 tellen oftewel 4x een bassdrum. Aan het begin van zo’n blok, hoor je een geluidje (een hihatje, een stemmetje of iets anders). Dit is dus op de eerste tel van de eerste maat van een blok. Vaak komen er dan in het volgende blok wat andere geluiden bij. Wat ook voorkomt, is dat hij de laatste maat van een blok een kleine opbouw doet, waarna dan het nieuwe blok volgt.
    (Bijv. Barthezz – On the Move)

    Voorbeeld van het schematisch verloop van een plaat:

    1e blok: Lege bassdrum met hihatje
    2e blok: Er komt een basmelodie bij
    3e blok: Er gaat een gitaartje doorheen pingelen (melodietje)
    4e blok: alles blijft, alleen bouwt het nu op naar de break (tromgeroffel e.d.)
    5e blok: Bassdrum valt weg, er komen strings bij, en er wordt gezongen (de vocal)
    6e blok: bouwt weer op (vocal blijft, zingt hetzelfde als blok 5, maar dan nog eens)
    7e blok: bassdrum e.d. komt er weer bij
    enz
    enz…..

    Je merkt wel, dat als ALLE platen zo in elkaar zitten, kun je ze dus op “hetzelfde moment” tegelijk laten spelen. Dat wil zeggen, dat ze allebei tegelijk een blok “ingaan”. (er vanuitgaand dat ze qua tempo&ritme gelijklopen). Dan maken ze dus allebei tegelijk dat “geluidje” en als de ene dan met een break komt, begint bij de andere plaat de hoofdmelodie. Erg handig en makkelijk bij het mixen dus. Hier komen we later nog op terug.



    Maar hoe laat ik dan 2 platen gelijklopen???

    Nou, plaat 1 speelt, en plaat 2 ligt op je andere draaitafel. Die laat je draaien. (als ie dat nog niet deed). Nu hoor je als je het goed hebt ingesteld, (ik neem aan dat je weet hoe je mixer werkt) de “stille” plaat 2 door je koptelefoon. Conclusie, je hebt je KT op je hoofd, daar hoor je plaat 2 op, en je hoort op de achtergrond plaat 1 door de speakers. Logisch.

    Nu zoek je bij plaat 2 het begin van zo’n blok. Dit is meestal de eerste bassdrum van de plaat. Daar hou je hem even vast totdat plaat 1 OOK langs zo’n begin komt. (dit is wat vaag uit te leggen allemaal…) Op het moment dat plaat 1 dus zo’n “geluidje” maakt, ga je tellen. (plaat 2 nog steeds vasthouden!) zo tel je 8 maten, en als plaat 1 de 9e maat (dus eigenlijk een nieuw blok) begint, laat je plaat 2 LOS! Dan beginnen beide platen aan een blok, maar lopen nog niet gelijk. Nergens aankomen, alleen goed proberen te luisteren “wie” (welke plaat dus) als EERSTE weer zo’n geluidje maakt, oftwel het volgende blok “ingaat”. DIE plaat loopt dus het snelste. Is dit plaat 1, dan moet plaat 2 dus wat SNELLER gepitcht worden, is dit plaat 2, moet plaat 2 wat LANGZAMER gepitcht worden. Logisch toch?



    Dit herhaal je. Dus je zoekt weer ’t begin van plaat 2 op, houdt hem vast, wacht totdat plaat 1 weer aan een nieuw blok begint, laat 2 op hetzelfde moment weer los, gaat weer luisteren welke het snelste is, en ja past plaat 2 weer aan. Het kan namelijk zijn, dat je plaat 2 net TE snel of TE langzaam hebt gepitcht. Dan moet je hem nu dus weer iets langzamer/sneller pitchen.

    Zo ga je net zolang door tot ze ongeveer gelijk lopen. Dit kan je controleren aan het feit dat ze allebei op ongeveer hetzelfde moment zo’n “geluidje” maken.

    Uiteraard mag je plaat 1 zo vaak als je wilt weer opnieuw laten beginnen, want het kan best zijn dat je er 10 min. Over doet om al zover als dit te komen. Je merkt ook dat hoe vaker je oefent, hoe korter je ervoer doet om ze “ongeveer gelijk te laten lopen”. Maakt niet uit als je er de eerste paar keer en kwartier over doen ofzo, oefening baart kunst.

    Oke,

    Nu lopen ze dus ONGEVEER gelijk. Nu wordt het lastig, want nu moet je gaan “FineTunen”. Je moet hier ten eerste een goed ritmegevoel voor hebben, en veeeeeeeel geduld!!!
    Je begint net zoals eerst, je zorgt dat je plaat 2 op het juiste moment loslaat, en laat ze draaien. Nu hoor je dat 1 van de 2 sneller is dan de ander. Stel het is plaat 2 (de stille plaat nog steeds). Dan ga je DIE heeel zachtjes met je vinger afremmen, totdat beide platen (weer) precies gelijk lopen. Omdat je geremd hebt, en het dus nodig was dat plaat 2 langzamer moest draaien, PITCH je die plaat dus ook wat langzamer. Maar NIET veel!!!! Hooguit een millimeter of 7 (op je pitchschuif). Zo ga je door met remmen en bijstellen met de pitch totdat ze gelijklopen.

    (deze truc werkt ook omgekeerd, alleen moet je dan DUWEN en SNELLER pitchen. Als plaat 2 dus te LANGZAAM zou lopen.)

    Als je per ongeluk Teveel geremd hebt, en plaat 2 loopt dus ipv SNELLER, nu LANGZAMER, ga je dus ipv REMMEN, nu DUWEN. (ook heeel zachtjes.)

    Dit remmen+duwen is even een gevoel dat je onder de knie moet krijgen, evenals de “feeling” van de pitch.





    Maar waar moet ik dan naar luisteren??? Het lukt niet!

    Een paar manieren om te luisteren:
    - Met 1 oor naar je KT, en met je andere oor naar je speakers. (KT zo op je schouder leggen)
    - KT normaal opzetten, en dan die PGM-fader (als je die hebt) een klein beetje naar rechts zetten, dus zo
    -----||-------------- En dan luister je dus naar de speakers op de achtergrond, die hoor je dus ook ’n beetje door je KT, en grotendeels door je KT naar de “stille” plaat luisteren.

    - KT gewoon opzetten, en dan door je linkeroor 1 plaat, en door je rechteroor 1 plaat. (deze methode gebruik ik nooit, dan wordt ik helemaal gek, en mijn mengpaneel ondersteunt het ook niet)

    Persoonlijk vindt ik de 2e manier het fijnste, alleen moet je dan wel je speakers op een redelijk hard volume zetten, vooral als je een KT hebt die je oren afsluit. (Om deze reden stel je die PGM-fader ook zó in, dat je je “speakers ook een beetje door je KT hoort”.


    Nu gaan we mixen

    Je hebt eindelijk 2 platen die redelijk strak gelijk lopen. Zaak is nu, om zo soepel mogelijk de overgang van plaat 1 naar plaat 2 te maken. De basisprocedure die IK meestal toepas is als volgt.
    (Beide platen draaien op ’t zelfde tempo, plaat 1 is aan het eind van de hoofdmelodie, plaat 2 heb je NET losgelaten op het “goede” moment.)

    - Je draait eerst de lage tonen van (plaat)2 helemaal weg.
    - De middentonen van 2 gaan op half (dus niet in ’t midden maar op “9 uur” zeg maar, dat noem ik “half”)
    - Dan schuif je langzaam kanaal 2 open, zodat de hihats en hoge tonen van 2 alvast doorkomen. Dit laat je 1 (of 2) blokken zo.
    - Dan draai je de middentonen van 1 langzaam weg, en draai je de middentonen van 2 langzaam open.
    - Dan wissel je op het begin van een nieuw blok de lage tonen ineens om. Dus die van 1 uit, en die van 2 aan. (op “12 uur” dus) Hier zijn die killswitches dus wel handig voor.
    - Dan laat je de hoge tonen van 1 nog ff doorlopen.
    - Je draait dan langzaam die hoge tonen van 1 weg.
    -
    Klaar!

    Over deze hele “mix” doe je 4 of 5 (soms 6) blokken. Je moet dus (nog) geen plaat inmixen die na 2 blokken al een grote break krijgt. Anders klinkt het allemaal wat vreemd.

    Wat leuke dingen zijn:
    - Als de ene plaat een break krijgt, de bassdrum en/of hoge tonen van de andere plaat erdoorheen smijten. Klint soms erg leuk, en je houdt wat “pit” in je set.
    - Ritmisch aan de toonregeling draaien. Zie je DJ Jean en Erick-E ook vaan doen.
    - Ritmisch met de kanaalfaders schuiven. Bekende truc

    Als je onverhoopt Toch in de problemen raakt met je mix, kan je ook in één keer én de midden- én de Lage tonen omwisselen. Je krijgt dan een grove omschakeling, maar met de juiste platen kan dit erg heftig klinken, vooral als je ze even later weer terugwisselt.

    Geavanceerdere mixes

    Dit is toch wat lastig uit te leggen, maar ik zal het proberen. Deze mixen duren ongeveer een minuut of 2. Dus je platen moeten heeel zuiver gepitcht zijn. (strak gelijk lopen).
    Je kan de 2e plaat al loslaten als de eerste plaat met zijn “hoofdmelodie” begint. Je krijgt dan een mix van het middenstuk van plaat 1 en het begin (de kale beats enzo) van plaat 2. Zo kun je bijvoorbeeld Superstring Combineren met een Klubbheads plaat, waardoor je dus eerste een “Superstring Clubmix” krijgt. En daarna overschakelt naar de Klubbheads sound.
    Ook mooi, maar wel heeeel moelijk is om 2 hoofdmelodieen door elkaar heen te spelen. Hiervoor moet je dus plaat 2 heeel vroeg al loslaten, zodat ze samen hun melodie spelen, en DIE dan mixen. (Ook kan je plaat 2 halverwege loslaten, dus niet vanaf het begin van plaat 2. )
    Nog een paar erg handige tips!

    - Probeer 2 dezelfde platen te regelen. Als je die hebt, zet je de pitch bij beide platen gelijk, en lopen ze dus automatisch in hetzelfde tempo. (omdat het dezelfde plaat is.) Door een beetje met de pitch te gaan schuiven, kun je goed het effect horen van twee “scheve” platen.
    - Zorg dat je een GOEDE koptelefoon hebt! Dit wil niet zeggen dattie knetterhard kan, maar dat er een goed geluid uit komt, en dat hij je oren afsluit (dat je dus weinig meer van de buitenwereld hoort). Persoonlijk vindt ik, en velen met mij, de Sony MDR-V700 verreweg de beste (en de duurste). Dit is het zilveren monster dat bijna elke DJ op z’n dak heeft.
    - Om een plaat te “duwen” kan je ook aan de pin in het midden draaien. Dit werkt wat subtieler, en je kan de plaat niet meer “aantikken” zodat je naald overslaat.
    - Bij het remmen: ALTIJD op de SCHIJF!!! Dus waar die strobe-stipjes zitten! NOOIT op de PLAAT! Waarom is een lang verhaal, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit echt het best werkt..
    - Luister naar opvallende geluiden in beide platen. Bijv. Hele schelle Claps of Hihats, heldere toms, of andere geluidjes die het ritme aangeven. Dit luistert een stuk makkelijker dan dat je 2 “hele” platen tegelijk moet luisteren.





    Whaaa! Ik moet voor het eerst echt draaien! Wat nu?!?!

    Nou, doe eerst ff rustig aan, rieleks even, bak een tosti ofzo, en ga even rustig zitten. Don’t over-react!
    Dit is dus het moment waar je op hebt gewacht, hier doe je het allemaal voor. Een menigte mensen, lichten, veel geluid, en jij die achter de draaitafels staat. SUPER!

    Wat het allerbelangrijkste is: Stay Cool!

    Echt, klinkt heel moeilijk, maar dat is het niet. Maak je niet druk om fouten die je misschien gaat maken, of dat ze je muziek niet mooi vinden, dat boeit allemaal (nog) niet. Waar het om gaat is, dat JIJ de DJ bent, JIJ hebt er verstand van, en als ze je muziek nix vinden, is dat HUN probleem. JIJ doet gewoon je best, toch?

    Je moet proberen zo vroeg mogelijk aan te komen. Neem de zaal even in je op, vraag of je ff mag proefdraaien, kijk hoe alles werkt, vraag desnoods wat dingen, en probeer jezelf te ontspannen. Ga géén alcohol drinken!!! Dit versterkt alleen maar je zenuwachtigheid, en dan gaat het vaak fout.
    Loop, als het feest begonnen is, gewoon wat rond door de zaal, kijk wat voor mensen er zijn, doe gewoon rustig aan, en voel je happy!

    Dan… het “moment suprème”. Je wordt eventueel aangekondigd, en stapt achter de draaitafels. De meeste ogen zijn op jou gericht. “Wat gaat-ie doen? Wat draait-ie?” Voel je het publiek denken. Wees niet bang, leg je eerste plaat op een tafel, zet de naald aan het begin, en schuif de (goeie!) fader open. De intro begint…..

    Nu begint de echte pret! Je voelt je meteen Carl Cox, en niks kan meer fout gaan. Je mixt gewoon je volgende plaat in zoals je dat thuis ook altijd doet. Onthoud: Het publiek is er niet! Je staat gewoon voor jezelf te draaien! Let nog niet op die menigte. Als je eerste paar mixes goed gaan, gaat de rest ook goed! Je voelt je steeds zekerder, en als je uitstraling naar het publiek toe goed is, heb je succes! (Tip: Ga dus niet al te sikkeneurig kijken!)

    Kort samengevat:

    - Zorg dat je de zaak kan verkennen
    - Draai ff in op de apparatuur die daar staat
    - Wind je niet op
    - Begin gewoon met je eerste plaat
    - En onthoudt: Je staat er voor JEZELF! Niet voor het publiek!




    Equipment

    Dat is wel handig al je gaat beginnen. 2 draaitafels, een mixer, en een koptelefoon. Alleen, wat kost dat dan? En welke moet ik hebben? Hieronder een overzicht van goede apparatuur die niet al te duur is, en zeer geschikt is om mee te beginnen. Dat wil niet zeggen dat de rest klote is, maar dat dit gewoon de meest voor de hand liggende keuzes zijn.


    Een korte uitleg van wat je apparatuur een beetje moet kunnen:

    Draaitafels:

    Hier draai je mee. Belangrijk is dat hij stabiel is, zuiver loopt, en een redelijke “power” heeft. Een onstabiele draaitafel veroorzaakt een springende naald, slecht geluid, en het draaitgewoon klote. Die schijf moet gewoon stevig aanvoelen als je erop drukt. Zuiver lopen betekent dat hij continu exact hetzelfde tempo loopt. Als dit niet het geval is, klinkt je muziek vreemd, en kan je er niet goed mee mixen, omdat het tempo steeds wisselt. Die “power” is geen echte vereiste, maar wel heeeeel handig! Dit zorgt ervoor dat je de plaat geen zwieper mee hoeft te geven als je hem loslaat. Test dit altijd even door er een plaat op te leggen, deze vast te houden, en kijk dan of de schijf nog steeds goed doordraait. Dan issie goed.
    Zorg ook dat je een Direct-Drive tafel koopt. Deze zijn zuiverder, en hebben meer kracht, in tegenstelling tot de Belt-Drive tafels. Deze worden ook bijna niet meer gemaakt.

    Mixers:

    Zowat het belangrijkste om goed te kunnen mixen. Er moet gewoon een 3-bands toonregeling op zitten per kanaal, anders kan je bijna niet fatsoenlijk mixen. Verder zijn killswitches wel handig, maar je kan ze ook prima missen. Verder hoeven er nu nog geen rare dingen op te zitten als samplers, BPM meters, ed. Sommige mensen vinden Beat-Indicators wel fijn (lampjes die meeknipperen met de beat). De hier aangegeven mixers zijn allemaal uitstekende keuzes.

    Koptelefoons:

    Ook niet onbelangrijk! Met een slechte koptelefoon kan je niet lekker draaien, en verneuk je je oren ook nog eens. Een goeie KT is comfortabel, flexibel, sluit goed af, en kan redelijk hard. Sommige mensen (zoals ik) willen per se een heeeele goeie, andere nemen genoegen met een mindere, en houden dus wat geld over.


    Om je alvast wat wegwijs te maken in de wereld van DJ Equipment, hier even een kort overzicht van de meeste “Beginner-level” apparatuur:


    *PLAATJES HIER DUS WEGGEHAALD*











    Hoe wordt ik bekend?

    Ja, dit is de vraag die iedereen zal stellen. Het is deels geluk, maar geluk kan je tot op zekere hoogte afdwingen zeg ik altijd. Als je nooit iemand verteld dat je draait, zal niemand je ooit vragen. Als je iedereen die ook maar íets te maken heeft met discotheken ofzo spreekt, meteen een reclamepraatje over jezelf houden. Zorg dat zoveel mogelijk mensen het weten!

    Een paar basistips:

    - Maak CD’s en deel deze gewoon aan mensen uit. Geef ze af bij clubs e.d.
    - Promoot jezelf veel
    - Dik je ervaring wat aan, dat mag soms best
    - Zorg dat je wel een beetje niveau hebt, anders heeft het natuurlijk geen zin


    Maar wanneer heb ik dan “Niveau”?

    Sommige mensen denken dat ze een soort Mauro Picotto moeten zijn voordat ze ergens aan de bak kunnen komen. Dit is echter grote onzin! Als je een uurtje zonder grove fouten kan mixen, is het al prima. Die paar kleine foutjes die hoor jij alleen. Echt! Al zou Sven Väth himself er naar luisteren. Klinkt gek, maar toch is het zo. Wat wel redelijk belangrijk is, is dat je kan improviseren. Het heeft weinig zin om een set te oefenen, want als het publiek het nix vindt, ben je de sigaar. Zorg dus dat je een beetje “random” platen kan mixen, maar zorg wel dat je een paar “Noodsessies” achter de hand hebt. Dit zijn korte, geoefende setjes van 4 platen ofzo, die je er even tussen kan gooien als het fout gaat, of als je het niet meer weet. Maar maak deze nooit te lang. 10 min. is goed. Zo kun je bijv. 3 setjes achter elkaar plakken, en kan je wat “puzzelen” met korte setjes. Dit maakt het wat makkelijker.

    Als je eenmaal wat zaalervaring hebt, kun je at meer druk aan, en kan je wat dingen gaan uitproberen, maar blijf in het begin nog bij je “puzzelstukjes” van 10 minuten.


    Heejoooh!!! Skretsjuh!

    Ook altijd leuk om ertussendoor te gooien. Een brute scratch-sessie! Alleen moet –ie dan wel goed zijn! Anders klinkt het natuurlijk niet. Wat de kunst in weze is, om de plaat heen en weer te bewegen op het ritme, en dan aan de faders/toonregeling draaien. Ook belangrijk is dat je een leukstukje op de plaat uitzoekt. Vocals doen het altijd leuk, of een beat met een HiHatje erin. Wat je dus doet bij een simpele scratch:

    - Zet de plaat net voor de “scratch” stukje
    - Fader is omlaag
    - Gooi snel de fader open
    - Douw de plaat een stuk naar voren
    - Fader snel weer dicht
    - Plaat weer terughalen
    - Fader weer open
    - Plaat vooruit
    - Enz…….

    Je krijgt hierbij dus het effect van een bassdrum die snel achter elkaar herhaald wordt. Je kan het ook omkeren, dus de plaat “begint”aan het einde van het scratch-stukje, dan gooi je de fader open, trekt de plaat achteruit, fader weer dicht, plaat vooruit, enz….. zo hoor je dus steeds het “zwwwoep” geluidje.

    Ook een truc is op de plaat op de 1,2,3,4 beats heen en weer te bewegen, terwijl je met de fader 2x zo snel op het ritme heen en weer beweegt. Of 2x zo langzaam.
    Wat ECHT een vette truc is: De Helicopter! Wel erg moeilijk, maar ik kan hem nou bijna, en dat is als intro ofzo echt wreed! Zo moettie:

    Je zet de naald op het papieren label van de plaat, en beweegt de plaat dan op het ritme eerst een klein beetje vooruit, dan weer terug, dan heel veel vooruit, dan weer terug, dan weer een beetje vooruit, weer terug, enz,enz. maar wel redelijk snel! Het enige wat je dan nog hoeft te doen is als een soort Prins Claus aan de fader gaan weibelen, zodat deze heeeel snel open en dicht gaat. Ff oefenen, en je moet hem ff doorhebben, maar dan wijst het zich vanzelf.

    Zo dus:

    1 2 3 4

    En dat dan heeel snel.
    Je kan ook een trein nadoen, en een graafmachine enzo. Om de centrifuge nog maar te vergeten.

    Maargoed, heel kansloos allemaal dus, maar toch leuk om te kunnen vind ik!


    Zo, dat was het wel zo’n beetje. Ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben. Waarschijnlijk zul je nu denken “Waarom schrijf je dit nou, heb je niks beters te doen ofzo?” Om eerlijk te zijn, nee!

    Ik zal wel ff laten weten als er updates zijn, en tot zover: Draai ze!

  • #2
    nooit van gehoord

    klinkt wel duidelijk allemaal, alleen het zinnetje JIJ bent de dj en dat het je niks moet schelen wat anderen denken heb ik zo mijn twijfels bij.....

    Comment


    • #3
      Re: DJ School.

      Originally posted by ArCee
      - En onthoudt: Je staat er voor JEZELF! Niet voor het publiek!
      Originally posted by Arcee
      - Dik je ervaring wat aan, dat mag soms best
      Degene die dit geschreven heeft snapt het niet helemaal volgens mij.....lijkt me met deze twee opmerkingen de handleiding om te floppen in dit wereldje :roll:

      Comment


      • #4
        idd,

        ik geef weleens dj les in een jeugd/cultureel centrum..
        ook al draaid iemand voor de 1e keer, je merkt altijd wel wie er aanleg voor heb ofniet, wat ik ze ook altijd mee geef: je staat er voor je publiek, niet voor jezelf.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tomazos
          idd,

          ik geef weleens DJ les in een jeugd/cultureel centrum..
          ook al draaid iemand voor de 1e keer, je merkt altijd wel wie er aanleg voor heb ofniet, wat ik ze ook altijd mee geef: je staat er voor je publiek, niet voor jezelf.
          Niet helemaal mee eens, heb publiek is idd nummer 1. Zij betalen er voor, jij krijgt er voor betaald. Maar je staat er ook voor jezelf. Zolang het je hobby er is sta je er om lol te hebben, dus ook voor jezelf. Dus als je er niet voor jezelf staat heb je er ook geen lol meer in. En dan stop ik er heel snel mee.

          Comment


          • #6
            Erg uitgebreide tutorial arcee,mooi stukje typwerk.
            En over het algemeen,vind ik er véél bruikbare tips in terug.Toppie!

            Comment


            • #7
              Arcee heeft dit niet gemaakt hoor, oude bekende van Stephanie. Meneer heeft nu een pittige club hit :wink:

              Laten we geen namen noemen...

              Comment


              • #8
                ohw :roll: ?

                Comment

                Working...
                X