Announcement

Collapse
No announcement yet.

CD -> MP3

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• CD -> MP3

Eerste post hier, sinds enkele dagen geïnteresseerd geraakt in DJing - ik ben dus nog een beginner. Ik werk al in een discotheek, maar ik wil eerst een degelijke demo in elkaar kunnen zetten en zelfverzekerd over mijn vaardigheden zijn voordat ik laat vallen dat ik wel eens wil draaien of een demootje instuur. Ik heb nu DJing for Dummies op de plank staan, en daar staat al heel veel informatie in, maar ik heb toch wat vragen die ik niet 1,2,3 kan vinden.

Zoals zovelen die beginnen heb ik een ruime collectie muziek, maar wil ik legit gaan. Het leek mij het beste om op het moment verzamelCDs te gaan kopen met allerlei tunes erop om zo snel mogelijk een degelijke collectie partymuziek op te bouwen.
    Ik ben er nog niet helemaal uit of ik een mp3 of CD DJ wil worden, vandaar de CDs; deze kan ik immers ook op de computer zetten maar als het moet ook kunnen draaien in een discotheek waar geen laptops zijn toegestaan of de techniek/ruimte er niet is.
    Op het moment laat ik iTunes ze opslaan op de computer als m4a bestanden, maar deze zijn vrij groot in vergelijking met mp3tjes. Daarom mijn vragen:

1. VerzamelCDs kopen, is dit een goed idee?
    2. Is het überhaupt legaal om de bestanden A) op de computer te zetten en ze vervolgens af te spelen in een zaal en B) deze te converteren naar mp3? Ik heb het een en ander gelezen over de BUMA - inclusief de tegenstrijdigheden - dus vraag ik het eerst maar hier.
    3. Indien 2A en 2B legaal zijn, kan iemand mij een programma aanraden om van m4a naar mp3 te converteren? Ik heb de optie bij iTunes nog niet gevonden.

Muziek op de computer lijkt mij de toekomst te zijn, dus ik denk er sterk over na om (in plaats van CD decks) mijn laptop te gaan gebruiken met een programma.

4. In DJing for Dummies wordt Ableton aangeraden, eventueel met een controller. Heeft iemand ervaring met Ableton, en is dit echt zoveel beter dan goedkopere programma's? En hoe zit het met Virtual DJ, deze is 100 euro duurder dan de LE versie van Ableton, maar 100 euro goedkoper dan de volledige versie.
    5. Controllers voor computer gebruik; het eerdergenoemde boek is hier nogal kort over. Zou iemand hier me wat meer uitleg over kunnen geven, eventueel aanraders?

Samengevat komen deze vragen er dus eigenlijk op neer dat ik voor m'n thuis installatie een keuze moet maken tussen mp3 en CDs.

Helemaal wat je wilt, ik ga juist voor de cd's, heb al veel ervaring met VirtualDj, maar wil nu toch meer het echte gevoel krijgen. Met virtualDj druk je op sync en je bent bijna klaar...

Optie in iTunes staat als het goed is gewoon bij de de rip-opties, kan gewoon naar mp3, anders rippen met Windows Media Player

Comment

Ja je hebt er al heel aardig en goed over nagedacht.
      Verzamelcd's zijn zeker in het begin makkelijk, omdat je nog niet zoveel geld hebt dat je overal singles of complete albums van kunt kopen.

hoe het zit met op je pc zetten en converteren en zo weet ik niet, je mag ze wel altijd kopieren en in andere volgorden zetten, zolang je maar aan kunt tonen dat je ook originele hebt.

Verder heb ik alleen ervaring met virtual DJ, persoonlijk ben ik absoluut geen mp3 dj dus ik gebruik 't alleen om thuis soms wat te vervelen en dat gaat na 'n uurte alweer vervelen, maar het is (in combinatie met een consule) een leuk programma als je de mp3 kant uit wilt.

Hoewel bmp studio dan misschien een beter alternatief is.......

Comment

2. Is het überhaupt legaal om de bestanden A) op de computer te zetten en ze vervolgens af te spelen in een zaal en B) deze te converteren naar mp3? Ik heb het een en ander gelezen over de BUMA - inclusief de tegenstrijdigheden - dus vraag ik het eerst maar hier.
        Volgens mij zit 't zo: Als je een cd in je bezit hebt en je kunt dit aantonen, mag je dit wel doen.. Het is alleen verboden om een cd te branden/kopieren als die niet jouw eigendom is..
        Zeker weten doe ik 't niet, btw..

Comment

Volgens mij moet je daar nog een extra bedrag voor betalen, aangezien ze dan in de regeling thuiskopie vallen. Er is ergens een heel groot topic over alle soorten rechten op het forum, volgens mij was de titel videorechten. (correct me if I'm wrong..)

Comment

Voor thuis ga ik in ieder geval voor de digitale route. De mp3-rip optie in iTunes heb ik ook al gevonden, dus dat is ook geen probleem meer.

In de toekomst ben ik van plan een macbook te gaan kopen, met extra geheugen en een andere soundcard + externe harde schijf. Ik ben er nog niet helemaal uit welke software ik ga gebruiken, hoogstwaarschijnlijk Ableton LIVE. Een ander probleem is mijn gebrek aan andere audio-apparatuur; ik heb alleen deze staan.

Nog een aantal dingen die ik moet uitzoeken dus!

Comment

Volgens mij heeft dat ding ook gewoon een minijack input en kun je je laptop er dus op aansluiten. Dan heb je voor thuis goed geluid als dat ding ene beetje hard kan.

Comment

Originally posted by jobbieboy
                Volgens mij heeft dat ding ook gewoon een minijack input en kun je je laptop er dus op aansluiten. Dan heb je voor thuis goed geluid als dat ding ene beetje hard kan.
                Klopt, ding kan hard zat. Maar ik kan de bass en treble niet aanpassen op het ding, alhoewel ik me net bedenk dat ik dat vast met ableton wel kan.

Comment

Als je het geld kunt missen, kan ik Traktor (van Native Instruments) van harte aanraden. Steekt qua stabiliteit en geluidskwaliteit met hoofd en schouders uit boven de concurrentie.

Ik gebruik 'm zelf op een Mac PowerBook, met een Behringer BCD3000 als controller+geluidskaart.

Comment

Re: CD -> MP3

Naar wat voor soort bestand moet je je mp3tjes converteren als je tabletop-cdspeler niet mp3 ondersteunt?
                    .wav? of iets anders?  :roll:

Comment

Re: CD -> MP3

Bestanden van Audio CD's hebben geen extensies. CDA-tracks worden door bijv. Nero omgezet naar wav/mp3 als je ript en vice versa. Gewoon Nero (of een ander programma om te branden) gebruiken dus of windows zelf (vanaf xp geloof ik).

Comment

Working...
                      X