Announcement

Collapse
No announcement yet.

mixen eqen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hey ...

T mixen gaat al best lekker. Op dit moment mix ik zowel trance door hardstyle. Ik probeer echt alles doorelkaar te mixen ondet het motto de maat moet je niet horen maar voelen. Het moeilijkste zijn 1/12 in 1/16 mixen. 1/12 voelt langzamer maar is het niet.

Beatmatchen gaat nu ook vrij goed hoewel ik er vaak toch wat mmsec naast zit.

Goede overgangen ben ik nog niet mee bezig. Hoop daar over 2 maandjes mee te beginnen.

Comment

Jooooooooooo

We zijn inmiddels al een weekje verder. Het beatmatchen gaat al echt super goed. Ik kan alle soorten rimtes bij elkaar knallen. ik corrigeer doordat als die fout gaat wheel te draaien. gaat ie fouter dan snel andere kant op en pitch aanpassen.

Vandaag ook paar keer gehad dat ik niet meer hoorde welk geluidje nou bij welke plaat hoorde. De gene die ik erin wil mixen of degene die opstond. (ik draai alles doorelkaar dus ook platen die ik niet ken)
      Lijkt me ergens ook wel weer goed teken.

Ik wil nu echt de overgangen mooi en op goede momenten laten gebeuren. Dit vind ik lastig. Een plaat wegdraaien geeft gelijk een effect dat er daarna iets mist. Hoe doen jullie dat ?

Comment

Originally posted by bas26utrecht
        Jooooooooooo

We zijn inmiddels al een weekje verder. Het beatmatchen gaat al echt super goed. Ik kan alle soorten rimtes bij elkaar knallen. ik corrigeer doordat als die fout gaat wheel te draaien. gaat ie fouter dan snel andere kant op en pitch aanpassen.

Vandaag ook paar keer gehad dat ik niet meer hoorde welk geluidje nou bij welke plaat hoorde. De gene die ik erin wil mixen of degene die opstond. (ik draai alles doorelkaar dus ook platen die ik niet ken)
        Lijkt me ergens ook wel weer goed teken.

Ik wil nu echt de overgangen mooi en op goede momenten laten gebeuren. Dit vind ik lastig. Een plaat wegdraaien geeft gelijk een effect dat er daarna iets mist. Hoe doen jullie dat ?
        Goed bezig;

Wat tips om de mixes soepeler te laten klinken;
        -zorgen dat je je platen goed leert kennen (dit wordt door veel dj's heel erg onderschat, naar mijn mening; maar het is essentieel voor een goeie mix!), en voor jezelf bepalen wat een goed moment is om te mixen; bijv. wanneer een plaat aan het afbouwen is, of na een break.
        -Die leegte waarover je het hebt kun je verdoezelen met je Equalizer;
        bijv; bas van de plaat die je wegdraait een stukkie lager zetten; meestal niet te ver, want dan valt er een groot frequentie-gat in de lage regionen.
        Dat gebrek aan bas kun je enigszins compenseren met je mid, en evt. de hoge tonen. De juiste combinatie van EQ moet je zelf bepalen. Is namelijk sterk afhankelijk van het soort muziek/plaat, én het effect dat je wilt bereiken. Een zeer opvallende overgang doet namelijk op een dansvloer soms wonderen!

Andere opties zijn trouwens; effecten gebruiken, mix-tricks, o.a. "cutten"met je crossfader, spelen met (tijdelijk) weglaten van hoog mid of laag, backspins, etc.
        Variatie in een mix is ook leuk; niet alles hoeft even glad en onopvallend te verlopen; is vooral afhankelijk van het type plaat, en het moment waarop je een overgang wilt maken.

Om de basics te leren is het misschien handig om tijdens zo'n mix een van de EQ-knoppen bij de al lopende plaat terug te draaien, terwijl je diezelfde knop bij de nieuwe plaat juist omhoog draait; en dat probeer je dan voor zowel hoog als mid en laag; na enig oefenen hoor je dan wel wat elke actie met je geluid doet; en dan kun je dus steeds beter leren hoe je een overgang vloeiend laat klinken. Na wat meer oefening leer je de juiste combi van EQ-en, en uiteindelijk wordt het een soort automatisme voor je; kijk bijvoorbeeld eens hoe andere dj's het live doen; als je de basics zelf hebt uitgeprobeerd, weet je ook waar je op moet letten, en wat die DJ aan het doen is.

Op dit forum staan trouwens als het goed is veel meer tips over dit onderwerp; check 'em out!

Maar tot slot toch weer die belangrijkste gevleugelde uitspraak;
        OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN! En niet bang zijn om eens wat "gekke" dingen te proberen!

Comment

Working...
        X